از موفقیت تا ایده خلاق در کسب و کار جدید با کار آفرین لارستانی

کارآفرین لارستانی با استفاده از تولید زراعت چوب موجب درآمد زایی بیشتر و اشتغالزایی شده است.

این کار آفرین لارستانی معتقد است کارآفرینی سبکی از زندگی بوده که باید با هنر بکارگیری خلاقیت محقق می شود.

با این کار آفرین لارستانی همراه می شویم.

ابراهیم دلشاد ۵۶ ساله ساکن روستای کورده شهرستان لارستان هستم که به طور ذاتی و اجدادی کشاورز هستیم.

او گفت:چند سالی هست با راه اندازی کارگاه‌های تیرچه بلوک، درب پنجره سازی و معدن شن و ماسه به طور مستقیم و غیر مستقیم در منطقه لارستان ایجاد اشتغال کرده ام.

این کار آفرین لارستانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سال ۹۹ موضوع اهمیت اجرای طرح زراعت چوب با الویت مشارکت مردمی، بخش خصوصی و بهره گیری از آب‌های نامتعارف به منظور دستیابی به هدف اصلی و کاهش فشار بر روی جنگل‌های شمال کشور از طرف دولت بیشتر از پیش مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

درخت اکالیپتوس

دلشاد گفت: با توجه به پساب قابل توجهی که ناشی از فعالیت معدن حاصل و قابل ذخیره است این موضوع را فرصتی دانستم و با مراجعه به اداره منابع طبیعی و کسب اطلاعات فنی و اقتصادی طرح از کارشناسان مربوطه پیگیر اجرای طرح در سطح ۱۵ هکتار شدم که پس از طی مراحل قانونی با اجرای طرح در سطح ۵ هکتار از اراضی ملی موافقت شد.

او گفت: عقد قرار داد به طول انجامید و از طرفی فرصت کاشت در منطقه جنوب از دست داده شد.

این کار آفرین لارستانی گفت: اواخر سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ آماده سازی زمین انجام و به صورت محدود کمتر از یک هکتار کشت شد.

دلشاد گفت: در اوایل مهر ماه سال ۱۴۰۰ که فصل کشت در منطقه جنوب است به طور کامل اراضی تحت کشت قرار می‌گیرد.

او گفت: ۵ هکتار به کشت اکالیپتوس اختصاص داده شد که سرمایه اولیه شامل آماده سازی زمین و خرید نهال به قیمت ۵۰۰ میلیول ریال بود.

این کار آفرین لارستانی گفت: مشوقان من در این راه اداره منابع طبیعی شهرستان لارستان بود و علاقه خودم به کشاورزی و کارآفرینی.

دلشاد گفت:به طور مستقیم برای یک نفر نگهبان، ۳ نفر غیر مستقیم کارگر فصلی و کارگران کارگاه‌های صنایع چوبی و سلولزی ایجاد اشتغال کرده ام.

او گفت: با توجه به توجیه اقتصادی طرح و فواید زراعت چوب نسبت به کشت شتوی و صیفی که در زراعت چوب علاوه بر زیست محیط با استفاده از کود شیمیایی به مراتب کمتر، رسیدگی آسان تر، آفت کمتر، توقع کمتر به آب از لحاظ کمی و کیفی توصیه می‌شود کشاورزان میزانی از اراضی خود را به کشت زراعت چوب اختصاص دهند.

اکالیپتوس

این کار آفرین لارستانی گفت: در زراعت چوب از ارقام اکالیپتوس Myrtaceae تعلق دارد که در جنس این گیاه و از نظر گیاه شناسی تا کنون ۷۰۰ گونه گیاهی درختی و یا درختچه‌ای شناخته شده اند که بیشتر بومی استرالیا و برخی گینه نو، اندونزی و فیلیپین هستند، اما توانایی رویش در بسیاری از نواحی گرمسیری و معتد له مکان‌های مختلف در کوه و زمین را دارند که امروز برخی از گونه‌های آنان نیز در درختکاری و باغبانی مورد توجه قرار گرفته اند.

دلشاد گفت: درختان اکالیپتوس رشد سریعی دارند و علاوه بر زیبایی برگ هایشان به دلیل استخراج روغنی که معطر است و حشره کشی طبیعی نیز محسوب می‌شود که مورد توجه قرار گرفته اند.

او گفت:جنس اکالیپتوس دارای گونه‌های متعددی است که مهمترین آن‌ها چهار گونه به شرح زیر است.

E.dalrympleana گونه‌ای با رشد سریع و ارتفاع ۱۵ متر و تاجی با گستردگی ۸ متر با تنه‌ای سفید، خاکستری که با برگ‌های بالغ و کشیده و گل‌های سفید رنگ هستند.

E.gunnii درختی همیشه سبز با ارتفاع ۲۵ متر و تاجی با گستردگی ۱۰ متر و تنه‌ای کرم و قهوه‌ای رنگ که پوسته پوسته بوده و گل‌های این نمونه نیز سفید رنگ است.

E.pauciflora درختی کوتاه قامت با ارتفاع ۸ متر و تاجی با گستردگی ۴ متر ساقه‌های جوان قرمز رنگ هستند و پوسته تنه درخت زیبا و نواحی کرم، سفید و سبز رنگ دارد.

این کار آفرین لارستانی در خصوص خواص گیاهی اکالیپتوس گفت: اسانس این گیاه به صورت پماد و مخلوط با روغن‌های پایه مانند روغن زیتون در التهاب و تکسنین درد‌های عضلانی، بخور در سرما خوردگی، مصارف دارویی، صنعتی و فضای سبز و زراعت چوب کاربرد دارد.

دلشاد گفت: ارتفاع و اندازه درختان اکالیپتوس در ببین این گیاهان متنوع بوده و برخی از آنان چند ساقه اصلی دارند و بعضی دیگر نیزدارای یک تنه اصلی و بلند هستند.

خواص در خت اکالیپتوس

او گفت: از نظر اندازه و ارتفاع درختان اکالیپتوس در چهار گروه قرار می‌گیرند که به شرح زیر است

کوتاه قامت: حداکثر ۱۰ متر، قامت متوسط: ارتفاع بین ۱۰ تا ۳۰ متر، بلند قامت: ارتفاع بین ۳۰ تا ۶۰ متر و بسیار بلند با قامت بالای ۶۰ متر است.

این کار آفرین لارستانی  گفت: بهترین شرایط زمین برای تولید چوب پایدار، نبود لایه‌های محدود کننده مانند هارد پن (سخت لایه)، جیبسیک (گچ) و کلسیک (آهک) و غیر قابل نفوذ ریشه تا عمق ۷ متری، نبود آب‌های زیر زمینی خیلی شور با شوری بیش از ۱۴ هزار (میکروموس بر سانتی متر) در فصول مرطوب و شوری بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ در فصل‌های گرم سال حداقل تا عمق ۷ متری سطح زمین است.

دلشاد گفت: در منطقه اجرایی دمای حداقل مطلق در طول دوره آماری باید کمتر به ۵- درجه سانتیگراد و به خصوص هرگز به ۷- درجه سانتیگراد نرسیده و متوسط دمای سالانه بیش از ۱۷ در جه سانتیگراد باشد.

هر گیاهی را می‌توان به صورت بن سای کوچک تربیت کرد

او گفت: نگهداری اکالیپتوس به لحاظ سازگاری با خاک‌های فقیر، تحمل دوره خشکی، استفاده از آب‌های نامتعارف، کم افت بودن خیلی سخت نیست، اما در صورت پرورش در شرایط مطلوب ارزش اقتصادی بیشتری حاصل می‌شود.

نحوه آبیاری

این کار آفرین لارستانی گفت: با توجه به اجرای طرح در منطقه خشک، آبیاری درختان با دوره‌های کوتاه تری انجام شود گرچه گونه‌های انتخابی مقاوم بوده، اما در طول دوره خشک که حدود ۸ ماه است دوره آبیاری در دو سال اول ۴ روز یک بار (برای هر درخت حدود ۱۵۰ لیتر) و در سال‌های بعد ۷ روز پیشنهاد می‌شود.

دلشاد گفت: به منظور استفاده بهینه از آب می‌توان آبیاری درختان از سال سوم به بعد به وسیله آبیاری قطره‌ای انجام شود.

او گفت: به طور متوسط برای آبیاری در هر هکتار زراعت چوب با گونه اکالیپتوس در یک سال ۶ هزار متر مکعب آب لازم است.

درخت اکالیپتوس از نگهداری تا روش تکثیر و قیمت

دلشاد گفت: تکثیر اکالیپتوس از طریق نهال و بذر اندام‌های رویشی (قلمه و پیوند زدن) انجام می‌شود که تکثیر از طریق قلمه و پیوند این گیاه بسیار مشکل است.

این کارآفرین لارستانی گفت: از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در خواست دارم که این زراعت را در شمار زراعت‌های مرسوم شتوی و صیفی در اراضی مستندیات قلمداد و از مزایای تسهیلات مربوطه زراعت کاران چوب را بهره‌مند کنند.

اوگفت: محصول زراعت چوب اکالیپتوس قابلیت صادرات دارد و در حال حاضر کشور‌های برزیل و آرژانتین بیشترین سطوح جنگل کاری خود را به درخت اکالیپتوس اختصاص داده اند.

صادرات اکالیپتوس

دلشاد گفت: با توجه به اینکه قرار است با انجام این طرح فشار از روی جنگل‌های شمال کشور برداشته شود باید محصولات در داخل کشور استفاده شود.

این کار آفرین لارستانی گفت: در صورت تولید در شرایط مطلوب می‌توان از یک هکتار زراعت چوب اکالیپتوس در یک دوره بهره برداری ۵ ساله به طور متوسط ۲۲۰ هزار کیلو گرم چوب تولید کرد.

او گفت: این گیاه در شرایط مطلوب در یک دوره ۵ تا ۷ ساله بین ۷ تا ۱۰ متر و به قطر برابر سینه بین ۶ تا ۱۵ سانتی متر می‌رسد که بهترین وضعیت برای فروش محصول است.

دلشاد گفت: این طرح همزمان با گیاه گز از گونه شاهی انجام و از گونه انتخابی اکالیپتوس که در فارس و کرمان متدوال است استفاده می‌کنم.

این کار آفرین لارستانی گفت: گونه E.camaldulensis که در جنوب ایران و به خصوص استان‌های فارس و کرمان مورد استفاده قرار گرفته و در طرح‌های زراعت چوب مطرح است.

او  گفت: ارتفاع آن در رشد‌های طولانی ۲۰ تا ۳۰ متر و در خاک‌های اسیدی، خنثی و قلیایی می‌روید.

دلشاد گفت: نیاز به زهکشی دارد نور پسند با رنگ پوست خاکستری و قابلیت هرس طبیعی را دارا است.

این کار آفرین لارستانی گفت: در اواخر بهار و اوایل تابستان گل می‌دهد که گل‌ها به رنگ سفید کرم تا زرد و هر ماه فروردین گرده افشانی توسط حشرات، میوه کپسول نخودی شکل و حاوی دانه‌های ریز، تولید این گیاه از طریق قلمه بسیار مشکل است.

این کار آفرین لارستانی گفت:، اما دانه‌ها را می‌توان بعد از ۶ ماه از زمان گل دهی جمع آوری کرد.

دلشادگفت: قدرت رویش آن بالا است و ۸ می‌تواند دوره خشکی را تحمل کند.

او گفت: با افزایش فشار اکولوژیکی و اقتصادی بر روی جنگل‌ها و صنایع می‌توان برای اصلاح و سود آوری و بهر وری مناسب از چوب و الوار آن استفاده کرد.

این کار آفرینی لارستانی گفت: این گونه از اکالیپتوس به سرما حساس است و باید در سال‌های اولیه رویش در معرض سرما قرار نگیرد.

دلشاد گفت: در مناطق باد خیز دچار شکستگی می‌شود که باید باد شکن ساخته شود.

او گفت: چوب این گونه بعد از قطع و استحصال بسیار محکم می‌شود و از قابلیت ارتجاعی خوبی برخوردار است.

دلشاد گفت: دانستیه چوب اکالیپتوس ۶۵/ gr/ cm۳ جزء چوب‌های نمیه سنگین محسوب می‌شود.

این کار آفرین لارستانی گفت: دوام طبیعی چوب اکالیپتوس دارای سختی متوسط بوده و حداقل دوره بهره برداری این درخت ۵ تا ۷ سال در نظر گرفته شده است.

دوام طبیعی درخت اکالیپتوس

او گفت: از کاربرد‌های مهم این گونه در استان کرمان با توجه به معدن خیز بودن و وجود معادن زغال سنگ استفاده به عنوان تیر و شمع معادن است.

دلشاد گفت: وجود باغ‌های گسترده ظرفیت مناسبی را برای صنعت جعبه سازی و بسته بندی ایجاد کرده است.

این کار آفرین لارستانی گفت: رنگ متمایل به قرمز چوب این گونه استفاده از این چوب را در صنعت روکش و تخته لایه مناسب کرده است که شرط استفاده در این صنعت وجود چوب‌های کم گره با قطر زیاد است.

مصارف در خت اکالیپتوس در صنعت

او گفت: مهمترین کاربرد اکالیپتوس در صنعت خمیر کاغذ و کاغذ سازی است.

دلشاد گفت: کاربرد‌های دیگر اکالیپتوس در فیبر و تخته سازی، تخته خرد چوب، نجاری، مبل سازی، ساختمان سازی، خراطی، مذل سازی و ساخت دست افزار است که برگ‌های آن نیز قابلیت اسانس گیری دارند و دارای ارزش اقتصادی هستند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار