بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ از سر گرفته شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: با مساعد شدن وضعیت جوی استان، بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان کوهرنگ از سر گرفته شده است.

فرشید ریاحی سامانی گفت: تمامی ۴۹۶ واحد مسکن آسیب‌دیده که نیازمند بازسازی است، آواربرداری شده و حدود ۵۰ درصد عملیات احداث این واحد‌ها تا قبل از فصل زمستان اجرا شده بود که به تازگی ادامه عملیات بازسازی این واحد‌ها از سر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری می گوید هدف‌گذاری شده تا پایان خرداد تمامی ۴۹۶ واحد آسیب‌دیده تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

به گفته او ۱۰۰ درصد تسهیلات و ۷۵ درصد کمک‌های بلاعوض برای بازسازی و بهسازی واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده از زلزله در شهرستان کوهرنگ ابلاغ شده و مابقی آن نیز طی هفته آینده ابلاغ می‌شود.

ریاحی می گوید سه هزار و ۱۲۲ واحد مسکونی زلزله‌زده در شهرستان کوهرنگ نیازمند تعمیر است و همچنین سه هزار و ۲۰۱ مورد نیز مشمول دریافت تسهیلات معیشتی شده و ۳۲۴ واحد نگهداری دام نیز تخریب شده که نیازمند بازسازی است و در دستور کار قرار دارد.

زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری ساعت ۶ و ۹ دقیقه صبح دوشنبه ۱۲ مهر سال گذشته مرز استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان حوالی چلگرد را لرزاند. این زمین لرزه در ۳۳ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

این زلزله اگر چه خسارت جانی در پی نداشت، اما ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی به چهارمحال و بختیاری وارد کرد و پنج هزار و ۶۷۰ نفر در قالب ۱۱ هزار خانوار در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و فارسان در چهارمحال و بختیاری از زلزله ۵.۷ ریشتری چلگرد متاثر شدند.

وی در ادامه از وجود ۱۸۸ روستای در معرض خطر در استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۸۵ روستا در سال‌های گذشته جابجا شده و ۵۶ روستا نیز درجاسازی شده است.

۱۸ روستای در معرض خطر استان نیازمند جابه‌جایی است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری می گوید از اجرای مطالعات جابه‌جایی ۴۷ روستا در معرض خطر در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ روستا باید در جای امن جابجا شود و ۲۹ روستا نیز درجاسازی شود.

ریاحی می گوید با گرامیداشت ۲۱ فروردین سالروز تاسیس بنیاد مسکن و افتتاح حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره)، اظهار داشت: ۶۷ درصد از جمعیت چهارمحال و بختیاری از تمامی و یا بخشی از خدمات بنیاد مسکن بهره‌مند هستند.

به گفته وی بنیاد مسکن در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر خدمات فنی، مهندسی و عمرانی ارائه می‌دهد، تهیه و اجرای طرح‌های هادی یکی از مهمترین ماموریت‌های بنیاد مسکن در این مناطق است که مبتنی بر افق ۱۰ ساله تدوین می‌شود.

ریاحی می گوید برای تمامی روستای بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی تهیه شده است و علاوه‌بر آن برای تمامی روستا‌هایی که طرح هادی آن‌ها نیازمند بازنگری بوده، طرح تدوین شده است.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری طرح هادی برای ۶۰ درصد روستا‌های استان  اجرا شده است و هنوز در ۴۰ درصد روستا‌ها طرح هادی اجرا نشده و یا برخی اقدامات اجرا شده هنوز تکمیل نشده است.

ریاحی می گوید همچنین ۳۰ درصد کل معابر روستایی استان بهسازی شده و تکمیل مابقی آن نیازمند اعتبار است.

وی از سنددار کردن ۷۸ درصد اماکن روستایی استان خبر داد و گفت: از ۸۸ هزار و ۳۲۹ واحد روستایی، ۶۸ هزار و ۶۵۱ واحد سنددار شده است.

مقاوم‌سازی ۵۲ درصد واحد‌های روستایی استان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری می گوید مقاوم‌سازی ۵۲ درصد واحد‌های روستایی استان انجام شده است که سالانه باید بین سه هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار واحد روستایی در استان مقاوم‌سازی شود که طی برنامه هدف‌گذاری شده باید تا سال ۱۴۱۰ تمامی واحد‌های روستایی استان مقاوم‌سازی شود.

ریاحی می گوید ارائه خدمات در روستا‌ها و توسعه زیرساخت‌ها را یکی از مولفه‌های مهاجرت از شهر‌ها به روستا‌ها است و شواهد حاکی از آنست که مهاجرت از شهر‌ها به روستا‌های استان در حال شکل‌گیری است.

به گفته وی  نوسازی و مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی روستایی متناسب با بافت روستا  است و در طرح‌های هادی به معماری و بافت روستایی واحد‌ها توجه می‌شود و علاوه‌بر آن برای روستا‌هایی که بافت تاریخی باارزش دارند طرح جداگانه با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین می‌شود تا در ساخت و ساز‌ها بافت روستا برهم زده نشود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری می گوید بنیاد مسکن متولی اجرای این طرح در ۴۲ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان و تعدادی واحد در شهر شهرکرد است.

به گفته ریاحی  در همین راستا از ۳۴ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام شده در این طرح، ۸۵ درصد پایش شده و پنج هزار و ۷۷۰ متقاضی دارای شرایط هستند و برای واریز وجه اولیه هدایت شده‌اند.

وی می گوید بر اساس طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده تا ظرف چهار سال ۳۰ هزار واحد مسکونی در استان احداث شود، اما به هر تعداد متقاضی واجد شرایطی که در این طرح ثبت‌نام کنند می‌توان این سهمیه را افزایش داد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۹۷۵ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است و بر اساس آخرین آمار‌های موجود ۴۰ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است.

به دستور امام خمینی (ره) در ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز به کار کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۲۰:۲۴ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
کوهرنگ شهرستانی با منابع فراوان و خالی از صنعت و دانشگاه بزرگ و ملی است ،ریس جمهور و مسولان کشور و استان به فکر این شهرستان خوب و زیبا و کوهستانی ایران عزیز هم باشند.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی پبدنی
۱۹:۵۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
جای صنعت و شهر و شهرکهای صنعتی و دانشگاه و جاده های ترانزیتی خوب در این شهرستان محروم و کوهستانی خیلی خیلی آشکار و نمایان است مسولان استانی و کشوری به فکر باشند.
موقعیت ترانزیتی خوب در بین سه استان و منابع آبی و انرژی فراوان و نزدیکی به مرکز و بنادر این شهرستان مساعد انواع سرمایه گذاری ها و تولیدیها و کارخانجات ریز و درشت است.
امیدوارم مسولان کشوری و استانی کوتاهی نکنند و فرصت سوزی های بسیار گذشته را جبران نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
به جاده ترانزیتی شمال استان ،کوهرنگ اندیکا که در زلزله هم آسیب دید رسیدگی کنید و این مسیر ترانزیتی بین استانی را هر چه بیشتر کوتاهتر و بهسازی و مسیر را برای کم کردن خطرات ،رفت و برگشت را جداسازی کنید و سرعت احداث تونل های بین استانی را سرعت بیشتری بخشید
آخرین اخبار