تحویل سامانه ضد موشکی چین به صربستان

سیستم‌های موشکی زمین به هوای چینی طی عملیاتی مخفی وارد صربستان و به ارتش این کشور تحویل داده شدند.

۶ هواپیمای ترابری نیروی هوایی چین که حامل سیستم‌های موشکی زمین به هوای HQ-۲۲ بود، در فرودگاه بلگراد فرود آمد و به ارتش صربستان تحویل داده شد.

به گزارش روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست» عبور این تسلیحات از آسمان ترکیه و بلغارستان که هر دو عضو ناتو هستند، از سوی کارشناسان نظامی به عنوان نمایشی از رشد روزافزون چین در جهان تلقی شد. الکساندر رادیچ، تحلیلگر نظامی صرب، درباره این اقدام گفت: «چینی‌ها با این کار قدرت خود را به نمایش گذاشتند.»

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، تحویل این سامانه میان بردی را که در سال ۲۰۱۹ به توافق طرفین رسیده بود، تأیید کرد و گفت که از جدیدترین افتخار ارتش صربستان در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه رونمایی خواهد کرد. ووچیچ پیش‌تر از کشور‌های عضو ناتو به دلیل کارشکنی‌ها در تحویل این سامانه، انتقاد کرده بود.

اگرچه صربستان به قطعنامه‌های سازمان ملل درخصوص حمله روسیه به اوکراین رأی مثبت داده، اما از پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو خودداری کرده است.

تحویل سامانه ضد موشکی چین به صربستان با واکنش منفی مقامات غربی همراه شده است. در سال ۲۰۲۰، مقامات آمریکایی به بلگراد در خصوص خرید سیستم‌های ضد هوایی HQ-۲۲ که نسخه صادراتی آن به FK-۳ معروف است، هشدار دادند. آن‌ها گفتند که اگر صربستان واقعاً می‌خواهد به اتحادیه اروپا و سایر اتحاد‌های غربی بپیوندد، باید تجهیزات نظامی خود را با استاندارد‌های غربی هماهنگ کند.

با خرید این سامانه موشکی، صربستان اولین اپراتور موشک‌های چینی در اروپا خواهد بود. این کشور در حال حاضر نیرو‌های مسلح خود را با تسلیحات روسی و چینی، از جمله جنگنده، تانک‌های جنگی و سایر تجهیزات تقویت کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار