بمب نمکی؛ سلاحی که صد سال پس از انفجار هم قربانی می‌گیرد

بمبی با قدرت انفجار ۴۰۰۰۰۰تن TNT که اگر منفجر شود تا یک ساعت اول ۸۰ درصد از موجودات ناحیه انفجار را نابود می کند.

«قرار بود محمدرضا پهلوی از نیروگاه دارخوین که فرانسه ساخت آن را به عهده گرفته در همکاری با  اسرائیل و سوئیس برای ساخت ده‌ها بمب نمکی استفاده کند.» بخشی از نوشته پائول اردمن نویسنده و پژوهشگر آمریکایی در کتاب سقوط ۷۹ است که به قصد رژیم پهلوی برای ساخت بمبی نمکین اشاره می‌کند.

اگر سلاح هسته‌ای  با مواد مناسبی مثل کبالت یا طلا پوشش داده شود، بمبی به دست می‌آید که مقادیر بسیار بالایی آلودگی رادیواکتیو از خود به جا می‌گذارد و هدف اصلی آن‌ها از بین بردن زندگی در محل انفجار، ان‌هم در مقیاسی گسترده است.

نام این نوع بمب برگرفته از عبارت «Salt the Earth» است و به معنای تبدیل منطقه‌ای از زمین به مکانی خالی از سکنه است.

بمب نمکی

محمدرضا پهلوی به هنگام افتتاح کرسی فن‌آوری اتمی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۲

هدف اصلی از ساخت  «Salted Bomb» با بمب‌های نمکی، انتشار امواج رادیواکتیو به صورتی است که ناحیه‌ی گسترده‌ای را غیرقابل سکونت کند. ایده این بمب را فیزیکدان مجارستانی-آمریکایی، به نام لئو زیلارد، در سال ۱۳۲۸ مطرح کرد، اما بعدا از کرده خود پشیمان شد.

درست مثل میخائیل کلاشنیکف و آلفرد نوبل که به خاطر اختراع سلاح کلاشنیکف و دینامیت خود را مسئول تمامی مرگ‌ها و کشتار‌هایی که بر اثر استفاده از این دو اختراع رخ داده می‌دانستند.

هدف زیلارد پیشنهاد ساخت چنین سلاحی نبود، بلکه او می‌خواست به دنیا بفهماند که فناوری تسلیحات هسته‌ای به زودی به نقطه‌ای می‌رسد که می‌تواند به زندگی انسان روی زمین پایان دهد.

نام بمب نمکی با توجه به اینکه ازدیاد نمک در یک ناحیه مسکونی می‌تواند به خالی شدن آن منطقه از سکنه منجر شود انتخاب شد.

بمب نمکی

 اگر صد سال هم از انفجار بمب نمکی بگذرد، یک فرد بدون لباس محافظت نمی تواند بیشتر از یک ماه زنده بماند 

 با این وجود، انگلیس بمبی نمکی یک کیلوتنی حاوی مقدار کمی کبالت را به عنوان یک ردیاب رادیوشیمیایی آزمایشی در سایت آزمایشی تاج «Tadje» خود در محدوده مارالینگا «Maralinga»، استرالیا، در ۲۳ شهریور ۱۳۳۶ آزمایش کرد.

این نوع بمب هسته‌ای با قرارگیری مقداری کبالت ۵۹ یا همان کبالت معمولی در کنار یک بمب هیدروژنی ساخته و پس از انفجار بمب هیدروژنی، در اثر واکنش همجوشی، نوترون تولید می‌شود.

در مرحله‌ی دوم این نوترون‌های تولید شده، کبالت ۵۹ را به کبالت ۶۰ یا رادیواکتیو تبدیل کرده که در اثر انفجاری که رخ می‌دهد تبخیر می‌شود.

کبالت ۶۰ پس از تبخیر به صورت گرد و خاک به زمین برگشته، روی زمین می‌نشیند تا آن را آلوده به تعشعشات هسته‌ای کرده و مرگ تدریجی موجودات زنده شروع می‌کند. نیمه عمر کبالت ۶۰ برابر ۵٫۲۷ سال است و در تمام این مدت به تشعشع هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.

 

بمب نمکی

فرمول تبدیل کبالت ۵۹ به کبالت ۶۰

تابش‌های رادیواکتیو در این ۵ سال به شکلی است که امکان دوام آوردن انسان‌ها در پناهگاه را نیز کم می‌کند. اگر بجای کبالت از برخی فلزات دیگر استفاده می‌شد که نیمه عمر کمی دارند دوام آوردن کوتاه مدت در پناهگاه آسان‌تر به نظر می‌رسید. دلیل اینکه این بمب خطرناک‌تر از انواع دیگر سلاح‌های هسته‌ای توصیف شده است همین تشعشع طولانی مدت و شدید آن است.

آزمایش سلاح هسته‌ای سه گانه تایگا، به عنوان بخشی از پروژه مقدماتی مارس ۱۹۷۱ کانال پچوراکاما، مقادیر قابل توجهی از کبالت ۵۹ پایدار را با فعال سازی نوترون تولید شده از همجوشی به کبالت رادیواکتیو تبدیل کرد؛ محصول تولید شده سال ۲۰۱۱ در محل آزمایش  اندازه گیری شد و  طبق برآورد محققین، آزمایش شکست خورد  دیگر تکرار نشد.

یک بمب نمکی را نباید با یک بمب کثیف اشتباه گرفت، که یک بمب معمولی منفجره حاوی مواد رادیواکتیو است که هنگام انفجار بمب در منطقه پخش می‌شود.  

بمب کثیف شبیه به بمب‌های معمولی است که با زباله‌های هسته‌ای و مواد رادیواکتیو خطرناک پر شده است. عملکرد این سلاح شبیه به تسلیحات شیمیایی و میکروبی است و با پراکنده کردن مواد رادیواکتیو در سطحی وسیع، افراد را دچار بیماری تشعشع می‌کند. قربانیان این سلاح از آسیب‌های بلندمدت مانند سرطان رنج خواهند برد یا به مرگی دردناک جان خواهند سپرد.

بمب نمکی

رسانه‌های روسی اسفند پارسال مدعی شدند، اوکراین به ساخت سلاح مبتنی بر پلوتونیوم موسوم به "بمب کثیف" نزدیک است

با این وجود یک بمب نمکی قادر است منطقه بسیار بزرگتری را نسبت به یک بمب کثیف آلوده کند.


بیشتر بخوانید: 


نسخه‌های نمکی سلاح‌های شکافت و همجوشی را می‌توان با احاطه کردن هسته وسیله انفجاری با ماده‌ای حاوی عنصری که می‌تواند با بمباران نوترونی به ایزوتوپ بسیار رادیواکتیو تبدیل شود، ساخت.

هنگامی که بمب منفجر می‌شود ایزوتوپ بسیار رادیواکتیو، نوترون‌های آزاد شده واکنش هسته‌ای را جذب می‌کند و آن را به شکل رادیواکتیو خود تبدیل می‌کند. این انفجار مواد رادیواکتیو حاصل را در یک منطقه وسیع پراکنده کرده و آن را برای مدت طولانی تری نسبت به منطقه‌ای که تحت تأثیر تشعشعات هسته‌ای قرار گرفته غیرقابل سکونت می‌کند.

در یک عدد بمب نمکی، محفظه تشعشع اطراف سوخت همجوشی، که معمولاً از برخی عناصر شکافت پذیر ساخته شده است، با یک عنصر نمک فلزی جایگزین می‌شود. بمب‌های شکافت نمکی را می‌توان با جایگزینی بازتابنده نوترونی بین هسته قابل شکافت و لایه انفجاری با یک عنصر فلزی ساخت. بازده انرژی از یک سلاح نمکی یا به اصطلاح شور معمولا کمتر از یک سلاح اتمی معمولی با اندازه مشابه است. نیمه عمر ایزوتوپ رادیواکتیو تولید شده آن‌قدر بالاست که برای مدت طولانی کّشنده باقی می‌ماند.  

بمب نمکی

بمب کبالتی، از اورانیوم ۲۳۸ و کبالت ۵۹ از ساخته شده است

محققین تخمین زدند که یک بمب ۲۰ مگاتنی نمکی می‌تواند تشعشع کافی برای آلوده کردن ۲۰۰۰۰۰ مایل مربع (۵۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع)  به وسعت منطقه‌ای  کمی بزرگتر از اسپانیا را نابود کند. حتی آن‌هایی که در پناهگاه‌های زیرزمینی هستند نیز نمی‌توانند در منطقه سقوط زنده بمانند.

 بمب کبالتی که برای اولین بار لئو زیلارد پیشنهاد کرد، زنگ خطر توسعه احتمالی بمب‌های هسته‌ای نمکی که ممکن است بشریت را نابود کند به صدا درآورد. براساس اطلاعات ارائه شده هنوز نمونه‌ای از این بمب ساخته و مورد آزمایش قرار نگرفته و حتی ساخت آن نیز تاکنون رسانه‌ای نشده است.

تنها در سال ۲۰۱۵ گزارش شد که روسیه در یک اژدر اتمی از کبالت استفاده کرده که این مورد، مشکوک به ساخت بمب کبالت برای آلوده کردن رادیواکتیو نواحی بزرگی است؛ هرچند که در مورد واقعی بودن این گزارش تردید بسیاری وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۶ تير ۱۴۰۱
این بشر بسیار بسیار نادان است که باعث نابودی خود می‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
ما کاری به بشر نداریم برای دفاع از خود سلاح های هسته ای خواهیم ساخت
France
ناشناس
۰۲:۵۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
ایرانی اجازه هیچ بی شرف بیگانه ای رانمیدهدکه به ایران وخاک عزیزمان تجاوزکندمابه دنیاثابت شده ایم برای دفاع ازناموس وطن عزیزمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
واقعا انسان چقدر موجود پست و بیخودیه. اصلا وجودش مایه ننگ کره زمین هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
دری وری و چرت و پرت نگو بقیه بمب اتم ساختند
خب ما هم سلاح هسته‌ای داشته باشیم هیچ عیبی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
هرشخصی باید چشمشو باز کنه بسیاری از کشورها انرژی هسته ای دارند وبسیاری بمب اتم حالا چرا کشور ایران نباید داشته باشد؟ آمریکا میخواد تنها خودش ابر قدرت باشه تا بتواند بر همه جهان پادشاهی کند. تو این مدت دیدید چه بر سر ملت های دیگه آورد کشورها رو به دروغ خلع سلاح میکنه تابتواند راحت اونکشور روزیر سلطه خودش کنه و باج گیری کنه... درود بر رهبر ایران که به ایران هیبت نشان داد قدرت داد و زیر بار زور آمریکا نمیره. غیرت ایران یعنی این... عزیزان قدر ناموسمون رو بدونیم.. نذارید پای بیگانه ها به کشور باز بشه. همه خواهر و مادر و زن و فرزند داریم. اونا دوستدار ما نیستند اونا دنبال منفعت خودشونند.. ایرانی سرش میره ولی نمیذاره ناموسش به دست بیگانه برسه... غیرت غیرت غیرت. وشرف. موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
سال ۴۲ نیروگاه اتمی ؟؟؟؟؟؟؟؟ یا خدا چقد الان عقبیم
Iran (Islamic Republic of)
هامان ونداد
۰۱:۳۵ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
این نیروگاه پولش بمانند ده ها نیروگاه بوسیله ی غربی ها گرفته شد ولی ساخته نشد،در دهه ی هشتاد قرار شد کاراین نیروگاه۳۶۰مگاواتی با انتقال فن آوری ساخته شود که باتنگ شدن حلقه ی تحریمها در اواخرسال ۹۰شرکتهای خارجی آنرا رها کردند ورفتند،اما اکنون باکمک شرکتهای دانش بنیا بگفته ی رئیس سازمان انرژی اتمی در حال اقدام بساخت هست،تانخستین نیروگاه اتمی سبک۱۰۰٪ایرانی ساخته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
روسیه = بی عرضه
United States of America
amir
۰۸:۳۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
ای پهلوی جنایتکار بد بد بد بد بی تربیت.
اگه پهلوی بد بوده و همه کاراش اشتباه چرا میراث سربازی اجباری شون به مذاق خیلیا خوش اومده.داستان چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۰:۳۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
ایران باید خود را به بمبها و موشکهای نمکی و فلفلی و املتی پر سس گوجه فرنگی مجهز کنه تا اگه دشمنی قصد تجاوز و اشغالگری ایران را داشت کشورش رو املتی نمکی فلفلی پر سس گوجه ایی کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
حایییی :) مردم از خنده خدا خیرت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
قصاص قبل از جنایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
اها چون اخرین بار سال ۲۰۱۵توسط «روسیه» استفاده شده ، توی صحت گزارش اش تردید هس:/
حالا اگه توسط امرثکا میبود ۲۰میلیون نفر قربانی میگرفت و نسل کشی میشد و .....
واقعا که :( خجالت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
جناب بمب اتم را کی بر علیه مردم بی دفاع ژاپن استفاده کرده روسیه یا آمریکا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
جناب استفاده نشده.ولی آمریکا بمب اتمی بر علیه مردم بی دفاع استفاده کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
درست میفرمایید امریکا بوده و حسابی هم توسط رسانه کوبیده میشه به خاطر اون کار ، حالا فک کن اگه روسیه میزد رفتار رسانه ای ایران چی میبود؟؟واقعا چرا ؟؟ امریکا و روسیه هر دو کشورای استعمارگری هستن اینو تاریخ نشون داده
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۵۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
مرد نبود // زود ول کرد و رفت // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
فقط نخواست ادم کشی ادامه داشته با و تلفات بیشتر بشه...ابان ۹۸ یادتون میاد چن هزار نفر کشته شدن بعد گفتن ۱۰ ...۲۰ نفر زخمی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
دروغ بزرگ سلطنت طلبها .آن وطنفروش را دارید تطهیرش می کنید .
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۲:۱۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چند هزار نفر؟!!!حالت خوب نیستاااااا مگه تو اون موقع بودی که میگی نخواست کشتار زیاد بشه ببینم تو ۱۷شهریور ۵۷نبودی که ببینی چخبربود پسر جون اینقدر به خزعبلات اینستا و فضای مجازی توجه نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
شمایی که میگین نمیخاست ادم کشی بشه رفتو فلان حرفا . اولش شاه نمیخاست بره منتظر بود تا با یه ضربه اساسی با امریکایی ها کودتا کنن . که خود امریکایی ها بهش دستور دادن باید از کشور خارج بشه بعد کودتا میکنن. شاه هم بر خلاف خاستش مجبور بود بره چون نمیتونست رو حرف امریکایی ها حرف بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
آقا ۱۵:۵۳ به قول معروف جواب ابهان (۱۵:۵۳) خاموشیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
ببخشید // فعلا امار کشتار در یک روز در کتاب گینس دست کیه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
دقیقا ، یه ادم خود فروخته بود اگر اینطور نبود هیچوقت مردم علیه اش انقلاب نمیکردن (حالا چه با کمک خارجی چه بی کمک خارجی) الان هم به نظرم وضعیت مردم شبیه همون دهه ۴۰تا سال۵۷
همونقدر ترس از اعتراض
همونقدر زیر بار فشار اقتصادی و فقر فرهنگی
همونقدر بدون اینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
جنگ هسته ای وجنگ بمب های کشتار جمعی ی نامردی واقعی است که فقط ازدست نامردان عالم برمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
ماباید روش خنثی سازیش رو عملی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خسته نباشید:/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
آسونه. یه روبات باید اختراع شه که سر موشک بسته شه که وقتی واکنش زنجیری خواست شروع بشه نوترون های آزاد شده را بخورد. البته منظورم از زنجیری آدم نبود ها!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
روسیه باید از اینا بزن تو اوکراین و نسل هر چی دست نشانده و نوکر آمریکاست تو اروپا رو از بیخ و بن بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
دوستان شاه فقط پول میداد وگرنه عمل مساوی با صفر وگرنه ما برای جنگ تحمیلی نباید برای یدونه موشک التماس کسی مثل غذافی رو میکردیم یکم تفکر برای شنونده و التماس تغییر رویه در نویسنده خبر :))) این سایتم پر شده از نفوذی :))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
وقتی انگلیس و روسیه و آمریکا بمب اتمی دارن ایران هم برای بازدارندگی باید داشته باشه
البته دیر شده تا الان به خاطر برخی از خیانت ها
اما ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه هست
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۲:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چقدر وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
دموکراسی باعث شد افراد ناشایست با پول و فریب در کشورهای بزرگ مثل آمریکا و اروپا به قدرت برسند و علم را به بردگی اهداف کثیف و خیانت به انسان ها به کار ببندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
یک روزی بشر تمام دنیا را نابود می کند بادست خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
اگه ایران بمب نمکدون داشت این همه اذیت نمیشد سر مسئله هسته ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
دمت گرم دادش. بسیار خنده رفت!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
روحتون شاد.ما رو ببخش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
لعنت بر وطنفروش؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۲:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
روح تو هم شاد بخشیدمت برو خوش باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خدا رو شکر که الان نه بمب اتمی داریم ونه بمب نمکی. عوضش ایمان و تقوا داریم که از همه جیز مهمتره.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
با اینکه ایمان تقوا نبود // نه زلزله میاومد نه ملخ میاومد نه کرونایی بود نه گرد غباری بود نه خشکسالی بود // رودخانه ها پر اب سد ها مملو از اب و باغات پر از میوه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
حالا تا دلت بخواد ادم با تقوا دو پاسپورته داریم // نه اب داریم نه هوا داریم // یروز در میان زلزله میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
بنازم به تقو وایمانتان صدرحمت به کفاررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
من به این برادر نظر مثبت دادم. مهم نیست شما بمب پول یا چیز مادی داشته باشی. مهم اینه که شما طالب باشی و به فکر اون دنیات باشی. اون دنیا مهمه. شکلک خنده!!:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
کشورمون الان باید مثل ژاپن یا بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خدا رحمتش کنه این بزرگ مرد رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
لعنت لعنت لعنت
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۱:۰۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چطور وقتی یکی یک حرفی میزنه خشونت یارو دماغ بی عرضه شده پادوی غربی ها و حمال و خریدن طبعات زیست محیطی میگن فلان بوده
Iran (Islamic Republic of)
aa
۱۰:۵۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
بازم پای روسیه در میونه فقط خدا نکنه روسیه این سلاح رو بسازه اون موقعه که واقعا باید به فکر یه سیاره دیگه برای سکونت بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چرت نگو اسرائیل رغیب منطقه ای ایرانه چه قبل از انقلاب چه بعد از بهمن نکبت بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خب خلاصه مينوشتي :
شاه بد بوده و روسيه هم حق داره در اوكراين جنايت كنه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چه کنیم که شعورت همین قدره !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
اواه اوه دوباره البانی نشینا پیدا شون شد!چقد حقوق میگیری ببیای اینجا از شاه و غربیا دفاع کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
۱۱/۱۵فقط بگو پایتخت آلبانی کجاس..‌‌روسیه عرضه شو داشت زمانیکه اوکراین مجهز ب سلاح اتمی بود حمله میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
قشنگ معلومه خبرهاتون، خبر نیست طرفداری و تخریب هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام دوستان کار و پیشرفت رژیم گذشته اغلب مورد تایید اکثر مراجع بوده و مشکل اصلی در ترویج فرهنگ غرب و ترویج مراکز فحشا بوده است و ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خدا رو شکر الان که دنبال بمب اتمی نیستیم.......
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۳۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خدابیامرز ها چقدر علمشون از ما جلوتر بوده وقتی میبینم پروژه های عظیم 50 سال پیش کلید خورده میفهمم ما نسل امروز عقب افتاده ایم
بر باعث و بانیش لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چرا حرف الکی و بی منطق میزنی دومین قدرت برتر نظامی در جهان (روسیه) از همین تسلیحات 40 سال پیش داره استفاده میکنه
یکم در قضاوت انصاف داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
خدانیامرزها که چیزی ازخودشون نداشتن ،فقط دادن بلد بودن
#لعنت بر خود تحقیری
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۰۹:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
تکنولوژی نقطه حداکثری عقب افتادگی بشر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
با شما نبودند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
دمت گرم پیشرفته بوده فک کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
لعنت بر رضا شاه کثیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
خوب ببینم کیا موافق برجام بودن؟!

این نمیشه که از یه طرف ادعای ایران دوستی و نگرانی برای پروژه های بزرگ بکنی و از یه طرف با بدخواهان ایران و انگلیس و امریکا و اسرائیل که دانشمندان هسته ای ما رو ترور کردن هم صدا و دوست باشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
شاه چن ده سال پیش بفکر محافطت از کشور بود..شما الان...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
باباش که خیلی به فکر محافظت از کشور بود
این همه ادعا و حرف مفد و تعریف از خودش و ارتشش
در 2 دقیقه بدون دفاع نابود شدند حتی عرضه نداشتند یک روز از کشور دفاع کنند
و اربابان رضا خائن پالانی با خفت و خواری از کشور انداختنش بیرون
و این رضا پالان 4 ماه بعد سکته قلبی زد و به درک واصل شد

بچه اش هم به جای انتقام از مرگ پدر رفت و دست اون عجوزه (الیزابت) رو میبوسید
و در کشور خانه های فساد و عیاشی و عرق خوری به راه انداخته بود
عزت ملی از نظر تو یعنی این؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۱۸ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
محافظت کشور؟؟؟؟؟
بحرین که داد رفت
معروف به شاه چمدان به دست بود
دو نفر داد می‌کشیدن از مملکت فرار میکرد

ما اهل شعار نیستیم ۸ سال مملکت جلوی ۴۰ کشور حفظ کردیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
من بهت اسکار جک سال رو میدم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
جالبتر اینکه پروژه ای که پنجاه سال پیش کلید زده شده تازه امروز داره پیگیری میشه!!!! یعنی پنجاه سال همه خواب بودن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
شاه به فکر حفظ سلطنت نکت بار خودش بود نه محافظت از کشور!
اگر امنیت مملکت براش مهم بود بحرینو به باد فنا نمیداد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
ببینید خواهشا از شاه حمایت نکنید که وقتی کسی حمایت میکنه میفهمم هیچ فهم تاریخی نداره و بی سواد هست و حتی دو تا کتاب هم در زندگی اش نخوانده فقط شنیده زمان شاه خوب بوده ، منم خودم حزب الله نیستم و اصلا هم از جمهوری اسلامی راضی نیستم . ولی تاریخ خوب میفهمم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
در جواب 0811. پس 8 سال جنگ با عراق . باکدوم تجهیزات با کدوم جنگنده ها و تانک ها و..... انجام شد.
خوبه آدم انصاف داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
داداش حرفت حقه و لایق چن ده هزار لایکی...دوستانی ک نظر میدن لطفا لایکش کنن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
محافظت در مقابل چی؟کشوری که مطیع و نوکر بوده که محافظت نمیخواد؟ای خدا چرا شماها از رو احساس حرف میزنید یه خورده او مغز آکبندتون رو بکار بندازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
اون تجهیزات رو از جیب باباش نخریده بود که
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۰۵:۴۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
برا همین بحرین رو داد رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
اگر مدعی ازادی بیان هستید ثبت کنید.... لطفا بگید آخرین باری که بحرین از دولت ایران بودجه گرفت در چه سالی بود؟ اخرین باری که دولت ایران حاکم برای بحرین انتخاب کرد زمان چه شاهی بود؟ .....جنگنده های اف۵ و اف ۱۴ و سی ۱۳۰ امریکایی اگر برای حفظ کشور نبود پس چگونه وارد شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
حالا رضا خائن پالانی و بچه اش که هر 2 رو با خفت و خواری از کشور انداختنش بیرون بحثی نیست پدر و پسر سرنوشت مشابه ای داشتند و هر 2 به زباله دان تاریخ پیوستند
بحرین که بخاطر بی لیاقتی خائن پالانی تجزیه شد و رفت

4 تا f4 قدیمی به ایران فروختند (2 برابر قیمت) تازه به علت نداشتن قطعات با کیفیت 70 درصد جنگنده ها در جنگ ایران و عراق از بین رفت

(در حالی که همون موقع به عربستان نزدیک 250 فروند بهترین جنگنده خودشون F15 رو فروختند) تازه بروز رسانی شده
(درسته در زمان الان f15 و f16 قدیمی و اسقاطیلی هستش ولی بحث ما یک موضوع دیگه است)
آخرین اخبار