حركت سريع قطارها به سوي آزادسازي

مدير عامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران گفت: آزاد سازي نرخ بليت قطاره در سال سوم برنامه پنجم محقق مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران عبدالعلی صاحب‌محمدی در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی طی نشست با اشاره به آزاد سازي نرخ بليت قطارها گفت:‌ طی سال‌های گذشته قیمت بلیت متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده و برخی از قیمت‌ها مربوط به سال 83 است.
وی خاطرنشان کرد: اما امسال حدود شش ماه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش 14 درصدی قیمت بلیت اعمال شد.
وی با اشاره به اینکه باید هزینه‌های بخش خصوصی و درآمدهای آنها یکسان باشد، تصریح کرد: طبق اهداف باید تا سال سوم برنامه پنجم قیمت‌ها کاملاً آزاد شود.
بخش خصوصي چتر خود را بر راه آهن گشود
وي افزود: راه‌آهن تمامی شرکت‌های اقماری خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اظهار داشت: کل ناوگان مسافری و 95 درصد ناوگان باری کشور در حال حاضر خصوصی شده است.
وی یادآور شد: طی آخرین مزایده مربوط به ماه گذشته بیش از 2 هزار واگن باری واگذار شد و هم‌اکنون تنها حدود 1000واگن بار باقيمانده است.
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در حال حاضر 10 درصد لوکوموتیوهای موجود ناوگان که بیش از 50 دستگاه است در اختیار بخش خصوصی است؛ سعی کردیم بسته‌های مختلف لوکوموتیو را برای واگذاری به بخش خصوصی آماده کنیم.

* ارائه تسهیلات به بخش خصوصی از محل وجوه بسته‌های حمایتی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در راستای حمایت از بخش خصوصی از محل وجوه اداره شده سازمان تسهیلاتی را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم، ضمن اینکه از محل صندوق توسعه ملی متقاضیان خرید واگن و لوکوموتیو می‌توانند تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند.
وی با اشاره به حمایت دولت از بخش خصوصی ریلی تصریح کرد: امسال در بخش بار با وجود آنکه هزینه‌های راه‌آهن بیش از 50 درصد بالا رفته بود اما حق دسترسی‌ها کمتر از 20 درصد افزایش یافت.

* * افتتاح خط برقی تبریز ـ آذرشهر منتظر حضور رئیس راه‌آهن روسیه

وی با اشاره به خط آهن تبريز آذر شهر گفت: بدان دلیل که شرکت راه‌آهن روسیه در انتقال تکنولوژی این خط آهن با ایران مشارکت داشته متمایل بودیم که این مسیر ریلی با حضور رئیس راه‌آهن روسیه به بهره‌برداری برسد.

* تفاهم نامه اي براي خط آهن بندر لاذقيه تا بندر امام

وی در ادامه با اشاره به ‌قطارهای بین‌المللی كه در مسیر ترکیه و سوریه فعال هستند ، گفت:
خطوط ریلی و تأمین ناوگان اعم از مسافری و باری و لوکوموتیو از موارد مورد بحث در سفر به سوریه بود. همچنین ظرفیت‌های داخلی ایران به آنها عرضه شد تا بتوانیم واگن و لوکوموتیو به آنها بفروشیم.
وی اضافه کرد:‌ همچنین تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای بین ایران، عراق و سوریه برای راه‌اندازی خط آهن از بندر لاذقیه سوریه تا بندر امام خمینی«ره» و بندر امام خمینی ایران ایجاد شده که امید است این تفاهم‌نامه رأس سه ماه آینده بین سه کشور انجام شود.


* ساخت هزار كيلومتر ريل تا پايان سال

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: 10 درصد جابه‌جایی کالای کشور برعهده حمل و نقل ریلی است و 90 درصد بار کشور از طریق جاده جابه‌جا می‌شود.
وی ضمن اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی یکی از موارد مورد تأکید مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: حمل و نقل ریلی ایمن است و همگان بر آن اذعان دارند.
وی خاطرنشان کرد: امسال و برای اولین بار 1000 کیلومتر خط آهن تا پایان سال در کشور به بهره‌برداری می‌ر‌سد.

* هیچ درگیری و تنشی با رجا نداریم

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: زوی با اشاره به اینکه طبق قانون باید تمامی قیمت‌ها از سال سوم برنامه پنجم آزاد شود، گفت:‌ از سیاست‌های بخش خصوصی همیشه حمایت می‌کنیم.

* حضور روس‌ها در راه‌آهن رشت ـ آستارا

وی گفت: در راستای تکمیل کریدور شمال به جنوب (بندرعباس ـ روسیه ـ فنلاند ـ اروپا) با راه‌آهن سوریه و آذربایجان وارد مذاکره شدیم.
وی با اشاره به اینکه جابه‌جایی کالا از مسیر دریایی و کانال سوئز 45 ر وز به طول می‌انجامد، اظهار داشت:‌ اگر کریدور شمال به جنوب تکمیل شود، بارها طی 30 روز در این مسیر جابه‌جا می‌شوند.
وی یادآور شد: طی سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به روسیه مقرر شد قبل از انجام مطالعات توجیهی اقتصادی از روس‌ها دعوت کنیم که این پروژه را به روش EPC انجام دهند، بدین ترتیب که 75 درصد سرمایه‌گذاری از طریق روس‌ها و 25 درصد از طریق ایران سرمایه‌گذاری شود و سپس برآورد سرمایه بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: طبق پیگیری‌ها از سفیر ایران در روسیه، روس‌ها هم‌اکنون در حال بررسی روش EPC هستند.

* تمامی واگن‌ها و لوکوموتیوهای راه‌آهن واگذار می‌شود

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ راه‌آهن هیچ خریدی انجام نمی‌دهد و تنها بخش خصوصی اقدام به خرید واگن و لوکوموتیو می‌کند.
وی ادامه داد:‌ به بخش خصوصی الزام کرده‌ایم برای تهیه ناوگان خود از وضعیت داخل استفاده کنند.

* افتتاح راه‌آهن گرمسار ـ تهران در سال آینده

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ خط آهن گرمسار ـ تهران سال آینده در صورت تأمین اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.

* مذاکره با هندی‌ها برای راه‌آهن چابهار

وی ادامه داد: چندی پیش ملاقاتی با سفیر هند در ایران و مسئولان دریایی هند داشتیم؛ هندی‌ها علاقمندند از طریق چابهار به ایران و کشورهای CIS دست پیدا کنند که مذاکرات در این باره در حال انجام است و آنها موافقت اولیه خود را اعلام کرده‌اند.
وی اضافه کرد: همچنین خط آهن دو خطه بافق ـ بندرعباس در پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و جابه‌جایی کالا تا 10 میلیون تن ارتقاء می‌یابد./ف


عباسپور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار