۱۲ درصد تعهدات شهرداری‌های قزوین به کتابخانه‌ها محقق شد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: سال گذشته ۱۲ درصد تعهدات شهرداری‌های استان برای پرداخت سهم نیم درصدی به کتابخانه‌های عمومی محقق شد.

فاطمه محمدبیگی گفت: طبق ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور شهرداری‌ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر مربوط قرار دهند که این امر معمولاً به خوبی محقق نمی‌شود.

محمدبیگی با بیان اینکه ادامه فعالیت کتابخانه‌های عمومی امروز در گرو تحقق همین سهم نیم درصدی است، تصریح کرد: متاسفانه در استان قزوین هنوز برای تحقق سهم نیم درصدی کتابخانه‌ها از درآمد‌های شهرداری‌ها با مشکل مواجه هستیم.

در صورت پرداخت سهم نیم درصدی، می‌توانیم شاهد برداشتن قدم‌های بزرگی در راستای توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان باشیم.

به گفته محمد بیگی ، سال گذشته ۱۲ درصد تعهدات شهرداری‌های استان برای پرداخت سهم نیم درصدی به کتابخانه‌های عمومی محقق شد.

وی خاطرنشان کرد:درصد به ترتیب بیشترین سهم پرداختی را در یکسال گذشته داشتند در حالی که سهم عمده پرداخت نیم درصد مربوط به شهر قزوین بوده که تنها هشت درصد محقق شده است.

محمدبیگی از پیگیری برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم در راستای دسترسی سریع، آسان و عادلانه مردم استان به منابع اطلاعاتی و افزایش سرانه کتابخانه‌ای در تمامی مناطق استان خبر داد.

در این ماده قانونی، امکان کسر از مالیات عملکرد آن دسته از مودیان مهیا شده است که مبالغی به حساب‌های تعیین شده جهت تعمیر، تجهیز، احداث و تکمیل کتابخانه‌ها و سایر مراکز فرهنگی واریز می‌کنند.

استان قزوین دارای ۳۷ کتابخانه نهادی و ۲۲ کتابخانه مشارکتی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.