موسوی مبلغ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طالبان توان تامین امنیت و عمل به تعهداتی که به جامعه جهانی داده است را ندارد

کارشناس مسائل افغانستان گفت: در حملات اخیر علیه شیعیان، طالبان عزم و اراده جدی برای مقابله با تروریست ها و یا دستگیری آنها نشان نداده اند و این موضوع نگران کننده است.

منطقه هزاره نشین غرب شهر کابل روز سه شنبه هفته جاری شاهد سه انفجار پیاپی بود.

در این انفجارها، دانش‌آموزان یک مکتب دولتی و یک مرکز آموزشی هدف قرار گرفتند که منجر به شهادت و زخمی شدن ده ها نفر از دانش آموزان شد.

سید احمد موسوی مبلغ، تحلیلگر ارشد مسائل افغانستان و رئیس خبرگزاری اطلس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، ابعاد مختلف این رویداد را بررسی کرده است که متن کامل آن را در ادامه مشاهده می کنید.

طالبان توان تامین امنیت و عمل به تعهداتی که به جامعه جهانی داده است را ندارد

موسوی مبلغ گفت: حادثه غم انگیز تروریستی در مکتب عبدالرحیم شهید فاجعه سنگینی بود که تقریبا تمام افغانستان به یک تکان جدی واداشت. هرچند که تعداد شهدا بالاست و خانواده های زیادی داغدار شدند، اما تعداد شهدا با همه اهمیتی که دارد موضوع دوم است. قبل از اینکه ما به عمق فاجعه و تعداد شهدا و زخمی ها بپردازیم بایسته است که مساله دیگری را مورد بررسی قرار دهیم و آن این است که چه کسانی در چنین فاجعه ای دست دارند و با اجرا کنندگان این فاجعه همکار بودند.

کارشناس مسائل افغانستان گفت: اداره فعلی کابل و حاکمیت طالبان رسما در رسانه ها اعلام کردند که داعش در افغانستان وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد قدرت لازم و کافی را برای انجام چنین عملیات هایی را ندارد. من فکر می کنم که این سخنان یک فرار رو به جلو است تا مسئولیت را از خودشان سلب کنند.

به گفته موسوی مبلغ، در مورد حادثه تروریستی غرب کابل چند محور باید مورد توجه قرار بگیرد: محور اول این است که علیرغم اینکه طالبان به طور مکرر مدعی شده بودند که حامل امنیت برای مردم افغانستان هستند، طی هشت ماه حکومت شان چند حادثه تروریستی سنگین علیه شیعیان صورت گرفته است. اولین حادثه در قندوز رخ داد، حادثه بعدی در قندهار، حادثه دیگری در جبرئیل هرات به وقوع پیوست و حادثه اخیر هم که در کابل صورت گرفت؛ همه این حملات مشخصا علیه شعیان افغانستان صورت گرفته و در هیچ موردی طالبان عزم و اراده جدی برای مقابله با تروریست ها و یا دستگیری آنها نشان نداده اند. این بی ارادگی و عدم تمایل طالبان برای پیگیری چنین مسائلی نگرانی هایی را به وجود می آورد که ممکن است طالبان راضی به این قضایا باشند، اگر نگوییم که خودشان طراح چنین عملیات هایی هستند.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان گفت: مساله دومی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در یک ماه گذشته غرب کابل به دلیل نگرایی هایی که طالبان از مناطق شیعه نشین داشتند، خانه به خانه و محله به محله مورد بازرسی قرار گرفت و بعضی از خانه ها حتی شخم زده شد تا اطمینان حاصل کنند که تجهیزات نظامی در خانه ها وجود نداشته باشد و غرب کابل به صورت کامل توسط طالبان پاکسازی شد. این اتفاق تا حدی پیش رفت که بزرگان جامعه شیعه ساکن در آن منطقه که اتفاقا دست همکاری به طالبان داده بودند به شکل وهن آلودی خانه هایشان مورد بازرسی قرار گرفت و خودشان نیز ساعاتی در بازداشت به سر بردند. با توجه به این موضوع، قطعا منطقه غرب کابل عاری از هرگونه مهمات و تجهیزات نظامی است.

موسوی مبلغ ادامه داد: از طرف دیگر طالبان نسبت به منطقه غرب کابل و مدیریت و نظارت بر غرب کابل حساسیت بسیار زیادی دارد و بازرسی های طالبان در غرب کابل بیش از حد تصور است، طالبان قدم به قدم پست های بازرسی گذاشته اند و همه چیز را به طور کامل زیر نظر دارند؛ امکان انتقال تجهیزات نظامی در غرب کابل تقریبا صفر است مگر اینکه خود طالبان این کار را انجام دهند.

طالبان توان تامین امنیت و عمل به تعهداتی که به جامعه جهانی داده است را ندارد

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: اکنون سوال اصلی این است که با توجه به اینکه تمام غرب کابل یک ماه گذشته عاری از سلاح  و تجهیزات نظامی شد و با توجه به این همه سختیگری هایی که در نظارت و مراقبت بر منطقه وجود دارد، این تجهیزات نظامی که در عملیات تروریستی اخیر مورد استفاده قرار گرفته از چه طریقی وارد منطقه شده که کسی متوجه آن نشده است؟ آیا منطق جز این را می گوید که اگر طالبان مشخصا در این اقدام دست نداشته اند، جماعتی در درون طالبان هستند که با پرچم طالبان فعالیت می کنند و به نام طالبان موفق شده اند این مهمات و تجیزات را به منطقه وارد کنند؟ یا طالبان خود این حمله را  به دلایل مختلفی طراحی کرده اند و یا کسانی در درون طالبان هستند که خلاف برنامه ریزی حکومت شان عمل می کنند وریختن خون روزه داران بی گناه برایشان اهمیتی ندارد و اگر اینطور باشد در تمام مناطق افغانستان ما باید در آینده شاهد وقوع چنین اتفاقات ناگواری باشیم.

به گفته موسوی مبلغ، این موضوع نشان دهنده این است که طالبان هرگز توان تامین امنیت و ایجاد حکومت با ثبات و عمل به تعهداتی که به کشورهای همسایه و جهان داده اند را ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار