آلرژی و تفاوت‌هایش با کرونا

روز‌های بهاری و طبیعت سرسبزش شاید برای خیلی‌ها دوست داشتنی و لذت بخش باشد، اما برای برخی افراد به کابوس می‌ماند؛ افرادی که به این فصل و گل‌های زیبای آن حساسیت دارند!

دکتر سید وحید جاسمی، فوق تخصص ریه گفت: در عمده موارد ابتلای افراد به آلرژی زمینه‌های ارثی دخیل است، اما این میان در برخی افراد بدون داشتن هیچگونه زمینه ارثی، احتمال ابتلا به آلرژی وجود دارد.

 در آلرژی فرد در معرض برخی مواد حساسیت زا که آن‌ها را "آلرژن" می‌نامند قرار گرفته و این مواد موجب واکنش سیستم ایمنی بدن فرد می‌شود.

 از شناخته شده‌ترین آلرژن‌ها می‌توان به گرده گل‌ها و گیاهان، ریزگردها، برخی مواد غذایی کنسرو شده و... اشاره کرد.

 در روستا‌ها هم کاه و کلش و برخی مواد موجود بر روی پوست حیوانات اهلی به عنوان آلرژن‌های معروف شناخته می‎‌شوند.

به دنبال ورود آلرژن‌ها به بدن، سیستم ایمنی در مقابل آن‌ها واکنش نشان داده و به دنبال این واکنش، علائم آلرژی از جمله آبریزش بینی، گرفتگی بینی و عطسه بروز پیدا می‌کند. علاوه بر این برخی علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس هم در مبتلایان آلرژی دیده می‌شود.

 در برخی موارد آلرژی هم علائم پوستی مانند اگزما مشاهده می‌شود.

در کنار نوع ماده آلرژن، مقدار آن هم در بروز و شدت علائم آلرژی موثر است، در برخی افراد باید مقدار ماده آلرژن بالاباشد که علائم آلرژی ظاهر شود.

 درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد، اما با استفاده از برخی دارو‌ها می‌توان علائم آن را کنترل کرد.

 در برخی شیوه‌های درمانی هم تست‌های پوستی انجام شده و با شناسایی ماده آلرژن هر بار دوز کمی از این ماده به فرد تزریق می‌شود تا به مرور حساسیت زدایی در فرد نسبت به این ماده آلرژن ایجاد شود، اما متاسفانه درصد کمی از مبتلایان به این شیوه درمانی پاسخ مثبت می‌دهند.

در خصوص تفاوت علائم آلرژی با کرونا، این علائم عمدتا طولانی مدت بوده و سابقه ابتلا هم در شناسایی و تفکیک آن از بیماری کرونا نقش موثری دارد.

 همچنین در موارد ابتلا به آلرژی علائمی مانند گلودرد و بدن درد به ندرت مشاهده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.