دستبند‌هایی برای تناسب اندام که با حرکت بدن شارژ می‌شوند

محققان ماده جدیدی را برای ساخت دستبند‌های تناسب اندام تولید کرده اند که باتری آن را با حرکت بدن شارژ می‌کند.

محققان دانشگاه لافبورو انگلیس و دانشگاه مورتاوا در سریلانکا فناوری جدیدی را توسعه داده اند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا پارچه‌های سنتی را به پارچه‌هایی تبدیل کنند که قادر به تولید انرژی از حرکت بدن هستند.

محققان در این ابداع خود بر فناوری نانو ژنراتور‌های تریبوالکتریک که برای پوشش فیلامنتی، پوشش غوطه‌وری و چاپ روی صفحه برای اعمال محلول‌های الکترواکتیو استفاده می‌شود، تکیه کرده اند.

با فناوری ارائه شده، پارچه‌ها قادر به تولید ۳۵ ولت برق از طریق حرکات کوچک روزانه بدن انسان هستند.

دکتر ایشارا دارماسینا، محقق کالج مهندسی برق و مکانیک در این دانشگاه انگلیسی توضیح داد که این فناوری جدید مفهوم لباس هوشمند را تغییر می‌دهد و وابستگی روزانه به پوشیدنی‌ها را کاربردی‌تر می‌کند.

با استفاده از این فناوری جدید، زمانی که انسان در طول زندگی روزمره خود به طور عادی حرکت می‌کند، ژنراتور‌های نانوالکتریک با حرکت بدن شروع به ارتعاش می‌کنند و باعث تولید بار‌های الکتریکی از طریق فرآیندی به نام رسانش الکترواستاتیک می‌شود.

هدف این تیم تحقیقاتی در دوره آتی تولید پارچه‌های فوق هوشمند است تا بتوان از آن‌ها برای اهداف بهداشتی و به ویژه ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی از راه دور استفاده کرد تا پزشکان و متخصصان بتوانند از طریق حسگر‌ها بر وضعیت بیماران خود نظارت کنند و متغیر‌های حیاتی بدن بیمار را از طریق لباس‌های او که می‌توانند حاوی تعداد زیادی حسگر باشند، زیر نظر داشته باشند.

منبع: مصراوی نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار