نبود تعادل بین دام و مراتع در استان همدان

تعداد دام مجاز عشایری برای ورود به استان همدان حدود ۴۵۵ هزار واحد دامی است،

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان   حدود ۱۰ برابر بیش از ظرفیت مراتع دام عشایر وارد استان همدان می‌شود.

 اسفندیار خزایی افزود: ۵۵ سامان برای استقرار عشایر در ستان  همدان پیش بینی شده اما کل دام موجود و مجاز در سامان‌های عرفی استان همدان چهار برابر حد مجاز است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان  گفت: ۶ تیم ثابت در ورودی‌های استان همدان مستقر شدند تا نسبت به کنترل دام، توجیه دامداران، صدور اخطاریه، انسداد راه‌هایی غیر کوچ رو  و پیشگیری از بروز اختلاف بین عشایر و کشاورزان اقدام کنند.

 محدودیت در منابع و عرصه‌های طبیعی، وجود خانوار‌های عشایری بدون پروانه، نبود اعتبارات استانی و ملی برای سامان دادن به مسیر‌ها را از چالش‌های کوچ زودهنگام است.

او خواستار شناسایی دامداران متخلف پیشاهنگ در کوچ زودهنگام با همکاری استان‌های مبدا و میان بند و برخورد با آنها، ایجاد اتراق گاه‌های موقت، تامین علوفه مورد نیاز دامداران، افزایش اعتبارات استانی و ملی برای حفظ و احیای مراتع شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: این استان با یک میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار وسعت دارای ۶۹۹ هزار هکتار منابع ملی است که ۹۹ درصد این اراضی در ۱۰ شهرستان کاداستر شده اند.

اسفندیار  افزود: ۶۵۵ هزار هکتار از اراضی ملی استان مرتع بوده به همین علت همدان جزو استان‌های کم جنگل و بیشتر مرتعی است  و در حال حاضر یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در همدان شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان  گفت: همدان دارای یک هزار و ۱۶۸ سامان عرفی ممیزی شده بوده که ۴۴۲ مورد دارای قرارداد مرتعداری هستند و ۶۳ هزار مرتعدار با ۵۳۰ هزار واحد دامی در این استان وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار