آغاز کوچ بهاره عشایر خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی از آغاز کوچ بهاره عشایر از مناطق گرمسیر به سوی مراتع سردسیر این استان همزمان با اردیبهشت ماه خبر داد.

محمد نبوی فرد گفت: در قالب این کوچ، عشایر درون کوچ خراسان رضوی از مناطق قشلاقی استان شامل پساکوه کلات، سرخس، میامی در مشهد، سبزوار، بردسکن و خواف به سمت ییلاقات استان در کوه‌های هزار مسجد، کلیدر، عمارت و ارتفاعات همان شهرستان‌ها نقل مکان می‌کنند.

او گفت: عشایر برون کوچ خراسان رضوی با تعداد ۳۵۰ خانوار نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در گلستان حرکت خود را آغاز کرده و با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتری و عبور از مسیر‌های استان خراسان شمالی، در ییلاقات خراسان رضوی از جمله کوه‌های هزارمسجد و کلیدر در ارتفاعات شهرستان قوچان، چناران و نیشابور استقرار می‌یابند.

مدیر کل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها، خشکسالی، کاهش علوفه و نیاز شدید به نهاده‌های دامی و آب شرب دام و همچنین به منظور رفاه حال عشایر در طول مسیر کوچ، تانکر‌های آبرسان نسبت به آبرسانی اقدام خواهند کرد.

نبوی فرد گفت: علاوه بر این شبکه‌های تعاونی عشایری نیز علوفه مورد نیاز، گاز مایع و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوار‌های عشایر را تامین خواهند کرد.

او گفت: عشایر خراسان رضوی در نیمه دوم اردیبهشت ماه در مناطق ییلاقی مستقر خواهند شد و به مدت سه ماه در آن مناطق حضور خواهند داشت و سپس به میان‌بند‌های استان عزیمت خواهند کردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.