امیرعبداللهیان در گفتگوی تلفنی با وزیرخارجه جمهوری آذربایجان:

جمهوری آذربایجان از ظرفیت‌های خود در حمایت از فلسطین استفاده کند

وزیرخارجه گفت: امیدوارم اکنون که جمهوری آذربایجان رئیس جنبش عدم تعهد است از ظرفیت‌های خود در حمایت از حقوق فلسطینیان استفاده کند.

جنبش عدم تعهد یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۶۱ میلادی در اوج جنگ سرد در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی سابق تأسیس شد.

این سازمان شامل کشورهایی می‌شد که به هیچ‌یک از بلوک‌های قدرت نظام جهانی یعنی کمونیسم شوروی یا امپریالیسم آمریکا وابستگی و تعهدی نداشتند.

آبان ۹۸ در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد ریاست دوره ای آن به کشور جمهوری آذربایجان واگذار شد،‌ کشور ونزوئلا به مدت سه سال ریاست آن را بر عهده داشت.

حسین امیرعبداللهیان همچنین در گفتگوی تلفنی با جیحون بایرام آف گفت: امیدواریم نتایج حاصله از کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان و سایر توافقات دو کشور هرچه سریع تر اجرایی شود.

وزیرخارجه جمهوری آذربایجان نیز گفت:  از حضور و فعالیت شرکت های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده این کشور استقبال می کنیم.

دو کشور از زمان آزادسازی مناطق جمهوری آذربایجان مذاکراتی درباره حضور شرکت های ایرانی در بازسازی این مناطق داشته اند.

در آخرین گفتگوها، بنا به گفته مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه قرار شد شرکت‌های ایرانی در امر " احداث جاده " , " سد سازی" , " احداث نیروگاه " , " مدرسه سازی " و " احداث بیمارستان " در مناطق آزاد شده فعالیت کنند.

پیش‌تر الهام علی اف رئیس جمهور این کشور گفته بود که امیدوارست شرکت‌های ایرانی در سرزمین‌های آزاد شده جمهوری آذربایجان حضور یابند.

اما موضوع دیگری که در این گفتگوی تلفنی مورد بحث قرار گرفت موضوع بازگشایی مرزهای دو کشور بود.

وزیرخارجه کشورمان با توجه به کنترل شیوع کرونا در هر دو کشور، بر بازگشایی مرزهای زمینی ایران و‌ جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

جیحون بایرام اف نیز گفت: امیدواریم با تصمیم مناسب ستاد کرونای جمهوری آذربایجان، مرزهای زمینی این کشور به زودی باز شود.

دیروز هم علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در ایران در این باره گفته بود که با اقدامات و هماهنگی انجام‌شده بین دو کشور مرز مسافری ایران و جمهوری آذربایجان به‌زودی بازگشایی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار