مذاکرات برای مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان بی نتیجه ماند

طالبان گفتند قرارداد میدان هوایی کابل با شرکت مشترک قطری-ترکی فقط برای دریافت پشتیبانی فنی باشد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مذاکرات طالبان و شرکت مشترک قطری-ترکی برای مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان به بن بست رسیده است.

دلیل آن این است که طالبان اصرار دارند امنیت این میدان‌های هوایی را خود به عهده بگیرند.

یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، گفته است: "قرارداد میدان هوایی کابل با شرکت مشترک قطری-ترکی فقط برای دریافت پشتیبانی فنی است".

او افزود: "افراد خودمان از میدان‌ها محافظت خواهند کرد. حضور نیروهای خارجی یا کارشناسان امنیتی در خاک ما برای طالبان قابل قبول نیست".

یک منبع دیگر تأیید کرده که قطر و ترکیه می‌خواهند مدیریت امنیتی میدان هوایی کابل را نیز در دست خود داشته باشند؛ چرا که "آنها به طالبان اعتماد ندارند".

مقامات دو طرف گفتند که امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان این هفته دو دیدار طولانی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در دوحه داشت تا در این مورد به توافقی دست یابند اما گفتگوها که شامل بازسازی میدان‌های هوایی قندهار، هرات، مزارشریف و خوست نیز می‌شود، به بن بست رسیده است.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، فعالیت میدان‌های هوایی افغانستان متوقف شد. هرچند بعداً فعالیت‌های این میدان‌های هوایی به صورت قسمی از سر گرفته شد و برخی پروازهای داخلی و خارجی جریان دارد اما فعالیت این میدان‌های هوایی هنوز به حالت عادی برنگشته است.

برچسب ها: طالبان ، میدان هوایی ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.