هشدار بهداشتی دامپزشکی کردستان در خصوص کشتار غیر مجاز دام

مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: متأسفانه در روز‌های تعطیل و مناسبت‌های مختلف شاهد کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های حاشیه دریاچه زریوار مریوان هستیم که کاملاً غیر بهداشتی و غیر قانونی است.

مجتبی ورمقانی گفت: با وجود اقدامات پرسنل بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان مریوان و نظارت‌های بازرسان ستادی اداره کل دامپزشکی، متأسفانه برخی از افراد فرصت طلب و سودجو در ایام تعطیل و یا حتی غیر تعطیل اقدام به کشتار غیر بهداشتی و غیر مجاز دام در روستا‌های اطراف دریاچه زریبار شامل «نی»، «کانی‌سانان»، «دره‌تفی»، «کانی‌سپیکه»، «ینگیجه» و «برده‌رشه» و همچنین روستا‌های مسیر مریوان- سنندج شامل «شیخ‌عطار» و «جانوره» می‌کنند.

 مدیر کل دامپزشکی کردستان گفت: کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی دام که خارج از چرخه کشتارگاه و نظارت بازرسان بهداشتی گوشت دامپزشکی است موجب انتقال بیماری‌های مشترک از دام به انسان از جمله بیماری‌های خطرناکی همچون سل، تب‌مالت، جنون گاوی، تب کریمه کنگو، هاری، طاعون گاوی، کپلک، کرمک، کیست‌های انگلی و … که از طریق مصرف گوشت و آلایش‌ها و فرآورده‌های دامی می‌توانند به انسان سرایت پیدا کنند، می‌شود.

او می گوید: از عموم شهروندان درخواست می‌ کنیم که برای رعایت بهداشت و حفظ سلامتی خود و خانواده، از خرید گوشت قرمز در مکان‌های یاد شده به طور جدی خودداری کنند.

به گفته ورمقانی قصابی‌ها و و محل‌های سیار عرضه و همچنین گوشت‌های عرضه شده در روستا‌های یاد شده از لحاظ بهداشتی مورد تأیید اداره دامپزشکی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.