پولدار شدن یک شبه، وعده شرکت‌های هرمی!

شرکت‌های هرمی با وعده استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی از نیاز جوانان به اشتغال، سوءاستفاده می‌کنند.

شرکت‌های هرمی، شرکت‌هایی هستند که بیشتر جامعه هدفشان را جوانان جویای کار در برمی‌گیرد. این شرکت‌ها سودای "یک شبه پولدار شوید" و یا "راه صد ساله را یک شبه بروید"، سر می‌دهند تا بتوانند عطش جوانان بیکار را با این عناوین رفع کنند. در ابتدا از آن‌ها می‌خواهند که برای عضویت در شرکت، سرمایه خود را در این راه قرار دهند و افراد دیگری را هم با این شرکت آشنا کنند. در نهایت با معرفی هر فرد، سود و حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کنند، اما این پایان راه نیست. 

چندی پیش یکی از افرادی که به عضویت این شرکت‌های هرمی درآمده بود به خبرنگار ما گفت: جویای کار بودم که با مراجعه به سایت دیوار با آگهی استخدام مواجه شدم که درآمد ماهیانه‌اش را حدود ۸ تا ۹ میلیون اعلام کرده بود. بعد از تماس با آن شرکت قرار شد راهی تهران شوم و به خانواده‌ام هم اعلام کردم که برای کار به تهران می‌روم. این شرکت ابتدا فعالیت خود راIT معرفی کرد و برای شروع فعالیتم جا و مکانی درنظر گرفتند که بیشتر شبیه زندان بود.

این مالباخته گفت: تمامی فعالیتم تحت نظر اعضای این شرکت بود و حتی حق تماس را با اعضای خانواده‌ام نداشتم. حدود دو هفته‌ای از حضورم در آن مکان نامشخص گذشت که متوجه شدم به عضویت یکی شرکت‌های هرمی کلاهبردار درآمدم. 

به گفته این فرد، یکی از دلایلی که باعث شد به صورت اتفاقی به دام این شرکت‌ها بیفتم، درآمد ماهیانه‌ای بود که برای این شغل در نظر گرفته بودند؛ بنابراین این شرکت‌ها با دست گذاشتن بر روی نقطه ضعف جوانان که بیکاری است برای آن‌ها تور پهن می‌کنند و نفرات دیگری را هم وارد بازی خود می‌کنند. 

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی درباره کلاهبرداری این شرکت‌ها گفت: کاریابی و استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی شگردی است که این شرکت‌های هرمی به کار می‌برند. این شرکت‌ها جهت حسن انجام کار مبلغی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون از خانواده‌ها تقاضا می‌کنند. اکثر افرادی هم که طعمه این شرکت‌ها می‌شوند، جوانان شهرستانی هستند.

دستگیری شرکت‌های هرمی

به گفته سرهنگ تقی پور، بعد از اینکه پول این افراد تمام می‌شود، آن‌ها را رها می‌کنند. از ابتدای سال تاکنون ۵۲ نفر از شرکت‌های هرمی بازداشت شده اند. این شرکت‌ها با وعده استخدام در شرکت نفت، اداره برق، وزارت نیرو و... با وعده درآمد‌های حدود ۱۶ میلیون تومان افراد را فریب می‌دهند و پیش پرداخت مبلغی را بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان جهت حسن انجام کار و پیش پرداخت مسکن اخذ می‌کنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: اعضای شرکت‌های هرمی مالباختگان را در خانه‌های مجردی خود کنترل می‌کنند. مالباختگان در خانه‌های مجردی تحت آموزش این شرکت‌ها قرار می‌گیرند. همچنین، نفرات اصلی باند‌های شرکت‌های هرمی در خارج از کشور قرار دارند که دو نفر از سر‌شبکه‌های اصلی آن‌ها در روز پنج‌شنبه توسط اداره ۱۴ پلیس آگاهی دستگیر شدند. 

به گفته او اعضای این سرشبکه ارتباطی با نهاد‌های داخل کشور و یا با ارگان خاصی نداشتند. مالباختگان بعد از اینکه سرمایه خود را از دست می‌دهند روی برگشت به خانواده را ندارند و خانواده‌ها هم که می‌بینند سه ماه از فرزندشان خبری نیست، طرح شکایت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
بار کج ب خونه نمیرس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه جوون هارو می گذاشتین سر کار این این بدبختی ها برشون پیش نمیومد که وارد هرومی بشن ۴۰ میلیون جوون بیکار مجرد و ۳۰ میلیون دختر مجرد بالای ۴۰ سال داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیکاری جوانان رو دریابید.
آخرین اخبار