جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر کمبود عرضه مواد غذایی در فرانسه

پیامد‌های جنگ اوکراین، نگرانی مصرف کنندگان و تشدید نرخ تورم به کمبود عرضه فرآورده‌های غذایی در فروشگاه‌های فرانسه دامن زده است.

با شروع جنگ در اوکراین بیشتر کمبود‌ها در زمینه مواد غذایی و خواربار مشهود است. تامین روغن خوراکی و آرد، هم اکنون به یکی از دغدغه‌های مردم فرانسه تبدیل شده است. زیرا حمله روسیه به اوکراین می‌تواند بر صادرات روغن آفتابگردان و گندم که اوکراین یکی از صادر کنندگان عمده این محصولات است، تاثیر گذارد.

تخم مرغ نیز به علت شیوع آنفلوآنزای مرغی و افزایش قیمت خوراک دام گران شده است. پیش از این وزارت کشاورزی فرانسه اعلام کرد ۱۶ میلیون قطعه طیور در فرانسه از ترس شیوع آنفولانزای مرغی ذبح شده، اما این بیماری در حال کاهش است.

ژان فیلیپ آندره، رئیس سازمان حرفه‌ای کارفرمایان عرصه کشاورزی می‌گوید خوراک دام و طیور، اغلب از روسیه و اوکراین وارد می‌شود؛ بنابراین فرانسه ، هم در زمینه قیمت و هم در خصوص دسترسی به این مواد در تنش است. آندره می‌افزاید در خصوص فرآورده‌های گوشتی هم، وضع بهتر نیست. زیرا به علت افزایش نرخ تورم، قیمت کنجاله سویا که برای تعذیه طیور یا گاو‌ها استفاده می‌شود، افزایش یافته است.

او ادامه داد روسیه و اوکراین، تامین کنندگان آلومینیوم، شیشه و پلاستیک بازیافتی هستند؛ بنابراین عرضه اندک این مواد، موجب بالا رفتن هزینه ساخت قوطی‌های حاوی مواد خوراکی و در نهایت افزایش قیمت محصولات غذایی می‌شود.

بیشتر مردم فرانسه می گویند این روزها فشار ناشی از تورم که از زمان جنگ روسیه و اوکراین، شدت گرفته است در زندگی خود حس می کنند. از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز از افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و برق ، حمل و نقل و بسته بندی متحمل افزایش هزینه شده اند. سوپرمارکت ها نیز از ترس اینکه مشتریان خود را از دست بدهند سعی می کنند تا حد امکان افزایش قیمت را کمتر کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار