دراگان اسکوچیچ، زیر ذره بین رسانه آمریکایی

یک رسانه آمریکایی با انتشار گزارشی به معرفی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران پرداخت.

سایت آمریکایی "ورلد ساکر تاک" به بهانه هم گروهی ایران و ایالات متحده در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با انتشار گزارشی به معرفی دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات تیم ملی فوتبال کشورمان پداخت.
این رسانه آمریکایی نوشت، دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی ایران، در ریکا (شهری بندری در کشور کرواسی) نزدیک دریای آدریاتیک به دنیا آمد. دوران حرفه‌ای او به عنوان یک هافبک از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۴ طول کشید. برجسته‌ترین دوران او در تیم اسپانیایی لاس پالماس بود که در آن زمان در دسته دوم اسپانیا حضور داشت.

او اولین کرواتی است که خارج از مرز‌های کرواسی به طور حرفه‌ای فوتبال بازی کرد. او دوران حرفه‌ای درخشان و موفقی نداشت، اما با این وجود پیشگام بود.

اسکوچیچ سپس از بازی فوتبال به مربیگری روی آورد و در حال حاضر سرمربی تیم ملی ایران برای جام جهانی ۲۰۲۲ است.

دوران مربیگری باشگاهی

اسکوچیچ پس از خداحافظی با بازی فوتبال در سال ۲۰۰۴، هدایت هشت باشگاه مختلف را بر عهده داشته است. از این تعداد چهار تیم از لیگ برتر خلیج فارس ایران بودند.

با این حال، بزرگترین افتخار او در سال ۲۰۰۶ با ریکا به دست آمد، تیمی که او طی دو دوره در مجموع پنج فصل در آنجا بازی کرد. اسکوچیچ در فصل ۲۰۰۵/۰۶ در اولین و تنها فصل هدایت ریکا، این تیم را به دومین قهرمانی اش در فوتبال کرواسی رساند.

پس از کار در اسلوونی، کویت و عربستان سعودی، او برای یک فصل به ریکا بازگشت. سپس وارد صحنه فوتبال ایران شد.

در فصل ۲۰۱۳ لیگ برتر خلیج فارس، اسکوچیچ هدایت ملوان را به مقام هفتم، بهترین عنوان تاریخ این باشگاه در لیگ، رساند. در آن فصل تیم فولاد قهرمان لیگ برتر خلیج فارس شد. فولاد با اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید قرارداد امضاء کرد. سپس، در ماه می، این مربی کروات بهترین "مربی ماه" شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

اسکوچیچ پس از یک سال حضور در تیم صنعت نفت آبادان به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران منصوب شد. از ۶ فوریه ۲۰۲۰، دراگان اسکوچیچ ایران را به رکورد چشمگیر ۱۵ برد، یک تساوی و یک شکست هدایت کرد. ایران با درصد برد ۸۸ درصدی، از ۱۴ بازی اول خود، ۱۳ بازی را برد. آن‌ها در تمام مراحل مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در صدر گروه خود قرار گرفتند. بدون احتساب قطر به عنوان میزبان، ایران اولین تیم آسیایی بود که به جام جهانی راه یافت.

اسکوچیچ در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایران، گفت بازی گروه B بین آمریکا و ایران ارتباطی به سیاست ندارد.

اسکوچیچ و گرگ برهالتر، سرمربی آمریکا، در مورد تبادل گل بین بازیکنان ایران و آمریکا قبل از بازی آن‌ها در جام جهانی فرانسه ۱۹۹۸، فلسفه‌های مشابهی دارند. هر دو مربی این ذهنیت را دارند که این فقط یک بازی است و هر دو مربی فقط روی ورزش تمرکز می‌کنند.

برهالتر به آسوشیتدپرس گفت: «برای ما، این یک بازی فوتبال است. ما برای ایران احترام زیادی قائلیم. فکر می‌کنیم تیم خوبی است؛ و اکنون ما فقط در تلاشیم تا بفهمیم چگونه آن‌ها را شکست دهیم. "

ایران و فوتبال

دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم‌های مختلف ایران در هشت سال گذشته در ایران اقامت داشته است.

اسکوچیچ می‌گوید:"ایران با آن چیزی که مردم فکر می‌کنند، فرق دارد. همه از سیاست حرف می‌زنند، اما من هرگز مهمان نوازی را که در ایران تجربه کرده ام، جای دیگری ندیده ام.»

اسکوچیچ به هتل‌ها و اقامتگاه‌های مجلل ایران اشاره دارد که تجربه‌های باشکوهی را ارائه می‌دهند. اخیراً، دولت ایران از لغو روادید برای گردشگران از مبدأ کشور قطر همزمان با جهام جهانی ۲۰۲۲ خبر داد.

همانطور که اسکوچیچ ادعا می‌کند، تمرکز او بر روی ورزش است، نه سیاست بیرونی. با توجه به برگزاری جام جهانی قطر در فاصله‌ای نه چندان دور از ایران، تمرکز روی سرمربی تیم ملی ایران بیشتر شده است.گویی اسکوچیچ مردی است که با تراشه‌ای بر روی شانه اش در یک ماموریت است.
او گفت:" خیلی‌ها من را دست کم گرفتند و به من احترام نمی‌گذاشتند. اما من خیلی خوشحالم، چون خودم را ثابت کردم.»

این مربی کروات قبل از بازی‌های چالش برانگیز گروه B، ذهنیتی منظم دارد. مرد متولد کرواسی قصد دارد به توپ اجازه دهد صحبت کند، نه سیاست.


بیشتر بخوانید


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار