طرح مشاوره ژنتیک برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی اجرایی شد

سرپرست اداره بهزیستی خواف گفت: با هدف پیشگیری از معلولیت در خانواده های تحت حمایت،طرح مشاوره ژنتیک پیش از تشکیل پرونده اجرایی شد.

سید مهدی متولی  گفت: در خانواده‌های دارای عضو معلول قبل از تشکیل پرونده مددکاری حتماً باید مشاوره و در صورت نیاز آزمایشات ژنتیک انجام شود.

او گفت:یکی از دلایلی که در گذشته خانواده ها تمایل به انجام این موضوع نداشتند هزینه های بالای آزمایش های ژنتیک بود که با حمایت‌های اداره کل بهزیستی خراسان رضوی برای خانواده های تحت پوشش این هزینه‌ها بسیار کم و گاها به صورت رایگان انجام می‌شود.

سرپرست اداره بهزیستی خواف گفت:در سال گذشته ۴۵۰ مورد ویزیت مشاوره ژنتیک برای مددجویان این اداره انجام شده است که اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون ریال حق الزحمه مشاورین را پرداخت شده است و همچنین بسیاری از افرادی که نیاز به مشاوره داشتند به سطوح بعدی ارجاع شدند.

به گفته متولی جهش های ژنتیکی خاص به علت ازدواج های فامیلی در سطح شهرستان شناسایی شده است که  متاسفانه این جهش ها منجر به بروز معلولیت های بسیار شدید و با علائم خاص و ناشناخته در جامعه هدف می شود که انجام مشاوره و آزمایش های پیش از بارداری و پیش از ازدواج می تواند کمک شایانی به بحث پیشگیری در این زمینه داشته باشد.

او گفت: طرح مشاوره ژنتیک  به صورت آزمایشی در یکی از روستاهای خواف اجرا شده است که با اطلاعات بدست آمده روستا آمار بالایی در بحث معلولیت داشت و تقریبا تمام خانواده های دارای عضو معلول در این روستا پس از انجام مشاوره اولیه برای آزمایش های تخصصی به مشهد ارجاع شدند و تمامی هزینه ها توسط اداره کل بهزیستی پرداخت شد و برای هر خانواده یک پرونده ژنتیکی تشکیل شد.

سرپرست اداره بهزیستی خواف گفت:در مواردی آزمایشات انجام شده به خارج از کشور ارسال شده و نتیجه اقدامات انجام شده در سالهای آینده و با رصد آمار معلولیت در این روستا مشخص خواهد شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.