تحریم‌های کشور بیشتر در حوزه علم هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تحریم‌های اعمال شده علیه کشور بیشتر در حوزه علم هستند.

جمیله علم الهدی در برنامه تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش‌ها و راهکار‌ها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، مطالعات نظری را به سیاست گذاری متصل می‌کند و در طول سال‌های گذشته موضوع دیپلماسی علم را هم طی کرده است.

او گفت: اگر همراهی وزرا باشد، امکان رسیدن به ساختار‌های جدید پیدا می‌کنیم. همکاران در دانشگاه‌های کشور پیشنهاد‌های خوبی ارائه کردند که بخشی از آن در قالب یک نامه در اختیار رئیس جمهوری قرار گرفت. رئیس جمهوری هم دستور رسیدگی به این موضوعات داد.

این پژوهشگر یکی از موضوعات مطرح شده را دیپلماسی علمی اعلام کرد و گفت: کشور‌های توسعه یافته دو بار تحریم کردند. نخستین بار خود را از خزانه و فضا‌های علمی و فرهنگی که در کشور‌هایی مثل ایران وجود دارد، تحریم کردند و بار دوم ما را تحریم کردند.

او با بیان این که تحریم ما بیشتر تحریم علمی است و دارای زیرساخت‌های لازم برای ارتباط خیلی جدی با جهان نیستیم، گفت: این در حالی است که در این ۴۰ سال ظرفیت‌هایمان را توسعه داده ایم. دیپلماسی در حوزه اقتصاد، ورزش و عمومی برای توسعه یافتن باید کنار دیپلماسی علمی قرار بگیرد؛ دیپلماسی علمی، زیرساخت اصلی برای همه دیپلماسی‌های متنوع در وزارت امور خارجه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به رشد علمی دانشگاه‌های ایران در حوزه‌های علوم انسانی، پزشکی، علوم پایه، مهندسی و فناوری، گفت: اگر هر سفیر ایرانی، پیش از اعزام به کشور‌های دیگر با روسای دانشگاه‌های کشور جلسه‌ای بگذارد و با ظرفیت علمی این مراکز آشنا و بعد به دیگر کشور‌ها اعزام شود، در ارتباطاتمان می‌توانیم ظرفیت‌های علمی خود را به دنیا معرفی کنیم و از ظرفیت‌های علمی دنیا بهره‌مند شویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.