قلعه سمیران طارم سفلی مرمت می شود

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: مرحله جدید قلعه تاریخی سمیران طارم سفلی از محل اعتبارات این دستگاه آغاز شد.

احسان نورانی معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: چهار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای دور جدید عملیات مرمت و ساماندهی این قلعه تاریخی اختصاص یافته است.

قلعه سمیران یکی از بنا‌های تاریخی ارزشمند قزوین به شمار می‌رود که به دلیل اهمیت بالا، طی سال‌های گذشته چندین دوره مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی نیز از سوی باستان شناسان در آن به انجام رسیده است.

در سالیان اخیر مرمت برج این قلعه با اعتبارات میراث فرهنگی دنبال و پیگیری شده بود و اقداماتی، چون پاکسازی پیرامون بنا، پی‌بندی و سفره‌سازی بنا با استفاده از مصالح بومی، استحکام بخشی بدنه بنا و بازسازی پلکان مارپیچ مطابق با الگو‌های اولیه اجرا شده بود.

قلعه سمیران در حاشیه رودخانه سفیدرود بخش طارم سفلی و بر روی تپه مرتفع سنگی واقع شده و تاریخ احداث این بنا به قبل از اسلام نسبت می‌دهند.

این قلعه نزدیک به ۲ قرن جزو قلعه‌های اسماعیلیان بوده و پس از هجوم مغول تا پایان دوره صفویه از اهمیت خاصی در کشمکش‌های سیاسی برخوردار بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار