آغاز کوچ بهاره عشایر ترکمن و کردهای گلستان

مدیرکل امور عشایر گلستان گفت:کوچ بهاره عشایر ترکمن و کردهای گلستان آغاز شد.

رضا علیپوری گفت: با پایان مهلت تعویق کوچ بهاره در استان‌های مقصد، کوچ بهاره عشایر اکراد از مراتع قشلاقی گلستان به مناطق ییلاقی استان‌های خراسان شمالی و رضوی آغاز شد.

به گفته رضا علیپوری با توجه به پایان مهلت تعویق کوچ بهاره بر اثر بروز خشکسالی مفرط در استان‌های مقصد، کوچ بهاره عشایر گلستان از مراتع قشلاقی استان از طریق سه ایلراه خشتلی، شلمی و قازانقایه به سمت مراتع ییلاقی استان‌های خراسان شمالی و رضوی انجام می‌شود.

او گفت: همچنین همزمان با کوچ عشایر اکراد، عشایر تراکمه بومی گلستان هم با جمعیتی معادل یکهزار و ۸۷۹ خانوار ساکن در مراتع قشلاقی استان کوچ خود را به سمت مناطق ییلاقی آغاز کردند.

علی پوری گفت: به طور معمول عشایر کوچنده برای حمل دام و بار از کامیون و وانت استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر گلستان گفت: تیم‌های بهداشتی و دامپزشکی در مبادی ورودی و خروجی مسیر کوچ عشایر در گلستان و خراسان شمالی بر سلامت خانوار‌های عشایر و دام آنان نظارت خواهند داشت و تامین امنیت آنان نیز در مسیرکوچ بر عهده نیرو‌های امنیتی، انتظامی و بسیج عشایری است.

علیپوری گفت: عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی با دو هزار و ۳۲۱ خانوار و با جمعیت ۱۱ هزار نفری از ۱۵ آبان هر سال برای گذران قشلاق وارد مراتع گلستان می‌شوند و تا ۱۵ فروردین سال بعد حضور دارند.

او گفت: با توجه به بروز خشکسالی و کمبود علوفه دامی و همچنین نیاز شدید عشایر به نهاده‌های دامی و آب شرب برای دام در طول مسیر کوچ علاوه بر فعالیت تانکر‌های سیار آبرسانی، علوفه دامی مورد نیاز آنان به میزان ۱۲۰۰ تن کنسانتره و ۱۵۵ تن آرد از طریق تشکل‌های عشایری استان گلستان تامین و بین عشایر کوچنده توزیع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
اغاز کوچ پرستوها