بهره مندی ۶۰ درصد دانش آموزان کردستانی از تغذیه رایگان

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: در سال تحصیلی جدید حدود ۶۰ درصد دانش آموزان استان از تغذیه رایگان بهره‌مند خواهند شد.

افشین خوش گوار در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی که در سالن آمفی تئاتر اردوگاه شهید سلیمان خاطر سنندج برگزارشد، با تبریک هفته سلامت، هدف از برگزاری این مراسم را مورد توجه قرار دادن موضوع سلامت در افکار عمومی و رسانه‌ها عنوان کرد.

او با بیان اینکه شعار هفته سلامت امسال (سلامت ما، سلامت سیاره ما) است؛ گفت: سلامت انسان‌ها با سلامتی سیاره ما ارتباط تنگاتنگ دارد.

خوش گوار با اشاره به اینکه سلامت تنها رعایت بهداشت فردی نیست؛ خاطرنشان کرد: همه اعمال ما بر محیط پیرامون ما تاثیر خواهد گذاشت و باید تمام جهات سلامت را در نظر بگیریم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: سلامت یک مفهوم همگانی و فراگیر است و دربرگیرنده تمام بخش هاست و تامین سلامت انسان‌ها فقط وظیفه دستگاه حاکمیت نیست و مجموعه درمانی و پزشکی با تمام امکانات فقط می‌تواند ۲۵ درصد ملزومات سلامت را تامین کند و ۷۵ درصد سلامت توسط خود مردم تامین می‌شود.

خوش گوار در ادامه به روزشمار هفته سلامت نیز اشاره کرد و گفت: نقش مردم در تامین سلامت انکار ناپذیر است و حضور آحاد جامعه در بخش‌های مختلف بهداشت و سلامت بسیار اهمیت دارد.

او فرهنگ سازی و تغییر نگرش را مهم‌ترین نقش مردم در تامین سلامت عنوان کرد و اظهارداشت: در کنار تلاش بی وقفه کادر درمانی در ایام کرونا، هروقت مردم موارد بهداشتی را رعایت کردند سیستم بهداشت توانست این بیماری را مهار کند و بالعکس هر وقت مردم تعلل کردند آمار مرگ و میر افزایش پیدا کرد.

خوش گوار با بیان اینکه آموزش و پرورش اولین ارگان تاثیر گذار در سلامت است، گفت: ماهیت کار آموزش و پرورش فرهنگ سازی و تربیت است و نظام تعلیم و تربیت پیشران و پیش نیاز در تامین سلامت هر جامعه است.

وی ارتقای سطح سواد سلامت دانش آموزان را مهمترین ماموریت معاونت تربیت بدنی در حوزه سلامت عنوان کرد و اظهارداشت: دانش آموز باید یاد بگیرد که چگونه خود را در برابر بیماری‌ها مصون بدارد.

خوش گوار گفت: در حوزه سلامت ۱۸ برنامه در قالب ۴۰ فعالیت وجود دارد و مراقبین سلامت وظیفه دارند این برنامه‌ها و فعالیت‌ها را اجرایی کنند.

این مقام مسئول کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت آموزش و پرورش را یکی از چالش‌های حوزه سلامت عنوان کرد و با بیان اینکه هم اکنون ۲۰۰ نفر مراقب سلامت در مدارس سطح استان مشغول به فعالیت می‌باشند؛ گفت: در حال حاضر به ۲۵۰ نفر نیروی مراقب سلامت نیاز داریم.

او مجاهدت‌های مراقبین سلامت در دوران کرونا را قابل تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: در ایام کرونا، مراقبین سلامت دوشادوش کادر درمان تلاش کردند و در قالب برنامه‌های مختلف کار فرهنگ سازی سلامت را انجام دادند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: هشت هزار محتوای الکترونیک توسط مراقبین سلامت در ایام کرونا تولید شده و خوشبختانه امسال توانستیم ۴۵ نفر به عنوان مراقب سلامت در حوزه سلامت آموزش و پرورش استان جذب کنیم.

خوش گوار می گوید: هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تغذیه رایگان به دانش آموزان کم بضاعت تحت عنوان باغ (بسته امنیت غذایی) در سطح کشور از اول مهر ماه امسال اختصاص یافته و حدود ۶۰ درصد دانش آموزان استان کردستان از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

او همچنین از تجهیز و راه اندازی ۶۲ اتاق بهداشت در مدارس سطح استان خبر داد و گفت: در هفته آینده این طرح افتتاح خواهد شد و سال تحصیلی آینده این مقدار سه برابر خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.