وقتی بیماران مبتلا به سکته کارآگاه گجت می شوند

دستگاه ایمو گرسپ می‌تواند به بازیابی عملکرد دست بیمارانی که سکته کرده اند کمک کند.

هنگامی که فردی بر اثر سکته مغزی یا آسیب مغزی فلج شده است، بخش عمده‌ای از بهبودی او شامل هدایت فیزیکی اندام آسیب دیده بستگی به بازیابی حرکت از دست رفته است؛ بنابراین مغز او می‌تواند آن را دوباره بیاموزد. یک اسکلت خارجی جدید دقیقاً این کار را برای دست انجام می‌دهد و بیماران می‌توانند از آن در خانه خود استفاده کنند.

این دستگاه که با نام ایمو گرسپ (Emovo Grasp) شناخته می‌شود، توسط استارتاپ سوئیسی Emovo Care که به نوبه خود وابسته به موسسه تحقیقاتی EPFL است، تولید می‌شود.

این دستگاه دارای دو کابل موتوری است که هر کدام در یک غلاف جداگانه قرار گرفته اند. این تاندون‌ها به‌عنوان تاندون‌های مصنوعی عمل می‌کنند که در امتداد پشت دست آسیب‌دیده قرار دارند و از طریق حلقه‌های سیلیکونی به انگشتان اشاره و میانی متصل می‌شوند.

زمانی که کاربر می‌خواهد گرفتن یک شی را تمرین کند، یک دکمه را روی کنترل از راه دور فشار می‌دهد و موتور را برای فشار دادن کابل‌ها به جلو فعال می‌کند، که باعث می‌شود انگشتان کاربر در اطراف جسم بسته شوند.
از آنجایی که کف دست و بالشتک‌های انگشتانشان بدون مانع باقی می‌ماند، می‌توانند آن مورد را همراه با میزان فشاری که به آن وارد می‌کنند، احساس کنند. این فشار را می‌توان از طریق کنترل از راه دور تعدیل کرد.

هنگامی که فرد تشخیص داد که به خوبی شیء را حس می‌کند، موتور را متوقف می‌کند و تاندون‌های مصنوعی و انگشتان خود را در جای خود نگه می‌دارد. سپس آن‌ها می‌توانند بلند کردن آیتم و گذاشتن دوباره آن را تمرین کنند.
برای رها کردن جسم، دکمه دوم روی کنترل از راه دور را فشار می‌دهند تا موتور به صورت معکوس کار کند، بنابراین تاندون‌ها به آرامی انگشتان خود را به سمت بیرون می‌کشند.

Emovo Grasp در حال حاضر موضوع یک کارآزمایی بالینی است که شامل تقریباً ۳۰ بیمار آسیب مغزی در فرانسه، ایتالیا و اتریش است.
یکی از افراد مورد آزمایش قبلاً گزارش داده بود که پس از هفت سال بی حرکتی کامل، تنها یک روز پس از استفاده از دستگاه برای اولین بار، توانست انگشت اشاره خود را دو میلی متر حرکت دهد.

در حال حاضر مطالعات بالینی بیشتری در حال برنامه ریزی است. امید است که Emovo Grasp از سال آینده به صورت تجاری در دسترس عموم قرار گیرد.


منبع: سایت نیو اطلس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.