فائو: محدودیت صادرات، بحران جهانی غذا را تشدید می‌کند

رئیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در مورد محدود کردن صادرات مواد غذایی به کشور‌ها هشدار داد.

یکی از مقامات ارشد سازمان ملل متحد روز جمعه در مورد محدود کردن صادرات مواد غذایی به کشور‌ها هشدار داد و اعلام کرد این اقدام پاسخ اشتباهی به بحران جهانی غذایی است؛ زیرا به دلیل جنگ کنونی میان روسیه و اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد، این بحران وخیم‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، فقیرترین کشور‌های جهان طی دو سال گذشته مجبور شدند با افزایش قیمت مواد غذایی کنار بیایند، اما به علت کمبود‌های ناشی از جنگ بین روسیه و اوکراین، دو تولید کننده و صادرکننده عمده گندم و سایر مواد غذایی، وضعیت بدتر شده است.

کیو دونگیو، رئیس سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: "در این سناریو، دولت‌ها باید از اعمال محدودیت‌های صادراتی که ممکن است افزایش قیمت مواد غذایی را تشدید و اعتماد به بازار‌های جهانی را تضعیف کند، خودداری کنند".

رئیس فائو خاطرنشان کرد: شفافیت بیشتر در بازار‌های جهانی مواد غذایی از طریق گسترش پلتفرم قیمت مواد غذایی به ابتکار فائو و اعطای وام‌های کم بهره به فقیرترین کشور‌های جهان برای کمک به آن‌ها به منظور برآورده کردن نیاز‌های آن‌ها برای خرید مواد غذایی که قیمتشان در حال افزایش است، می‌تواند بحران را کاهش دهد.

فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد کیو دونگیو این اظهارات را در نشست وزرای کشاورزی گروه هفت (G۷) که در اشتوتگارت آلمان برگزار شد، بیان کرد. گروه هفت کشور‌های آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، ژاپن و اتحادیه اروپا را گرد هم می‌آورد.

مؤسسه بین المللی تحقیق در مورد سیاست‌های غذایی که در آمریکا مستقر است، آرژانتین، اندونزی، قرقیزستان، ترکیه و قزاقستان را از جمله کشور‌هایی معرفی می‌کند که به جنگ اوکراین واکنش نشان داده اند و محدودیت‌های مربوط به صادرات مواد غذایی را لغو کرده اند.

در همین راستا، در نشست جانبی وزرای امور خارجه گروه هفت، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روسیه را به جلوگیری از صادرات غلات از بنادر اوکراین متهم کرد و این تصمیم را بخشی از "جنگ ترکیبی" دانست.

فائو همچنین تصریح کرد مصر، ترکیه، کنگو، اریتره، ماداگاسکار، نامیبیا، سومالی و تانزانیا از جمله کشور‌هایی هستند که بیش از سایر کشور‌ها به واردات گندم وابسته هستند. این در حالی است که آرژانتین، بنگلادش و برزیل نیز به شدت به کود‌های وارداتی از روسیه وابسته هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار