اتمام مرمت ۱۲ رشته قنات در شهرستان نهبندان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان گفت: مرمت و بازسازی ۲۲ رشته قنات از محل اعتبارات سال مالی گذشته آغاز شد که از این تعداد مرمت ۱۲ رشته قنات با اعتبار ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است.

حیدرپور گفت: مرمت و بازسازی ۱۰ رشته قنات دیگر با اعتبار بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در حال اجراست.

او گفت: ۹۳۰ رشته قنات و چشمه با تخلیه سالانه ۱۴۰ میلیون مترمکعب در این شهرستان وجود دارد که بر اثر خشکسالی ۲۰ ساله حاکم بر استان، حجم آبدهی قنوات ۷۰ درصد کاهش یافته و حدود ۳۷۰ رشته قنات یعنی ۴۰ درصد قنوات منطقه بر اثر خشکسالی خشک شده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: اکثر قنوات شهرستان به لایه‌روبی و مرمت نیاز دارند که به دلیل کمبود اعتبار نمی‌توانیم این اقدام را برای همه آن‌ها انجام دهیم.

او گفت: مرمت قنوات نقش موثری در افزایش آبدهی آن‌ها در بحران خشکسالی دارد و حجم آبدهی قنواتی که در بالادست آن‌ها سازه آبخیزداری اجرا یا احیا و مرمت شده، به‌صورت قابل توجهی افزایش یافته است همچنین مرمت برخی قنوات باعث شده که حجم آبدهی قنوات تا ۲ برابر افزایش یابد.

۶ هزار و ۹۴۷ رشته قنات با ۲۰۹ میلیون مترمکعب آبدهی سالانه در خراسان جنوبی وجود دارد و بنابر اعلام مسئولان، این استان بیشترین تعداد قنوات را در سطح کشور داراست.

در سفر ۱۹ شهریور پارسال رئیس جمهور به خراسان جنوبی بازسازی و مرمت قنوات مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۱۲۸ رشته قنات به طول ۴۰ کیلومتر در حال انجام است و ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات خراسان جنوبی در همین راستا تشکیل شده است.

قنوات سازه‌های پایدار و هوشمندی هستند که در زمان پرآبی و خشکسال تعادل بخشی را انجام و زهکشی آب‌های زیرزمینی را به میزان و نحو احسن مدیریت می‌کنند.

با این وجود خشکسالی بی‌سابقه سال آبی جاری در قنوات هوابین بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد باعث کاهش آبدهی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.