مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران خبر داد؛

آغاز فاز نخست مرمت خانه تاریخی وثوق‌الدوله

مویدی گفت: با آغاز سال ۱۴۰۱ مرمت عمارت تاریخی قوام‌السلطنه معروف به عمارت وثوق‌الدوله را در دستور کار قرار دادیم.

خانه وثوق‌الدوله که در یکی از باغ‌های منطقه ۱۴ تهران واقع شده، دارای مساحت تقریبی ۲ هکتار است و سال ۱۳۹۸ طی تفاهم‌نامه‌ای از سوی بنیاد مستضعفان به شهرداری تهران واگذار شد.

این بنا در سال ۱۲۵۳ هجری قمری یا ۱۲۱۱ هجری شمسی، در زمان محمدشاه قاجار برای یکی از صاحب منصبان دوره قاجاریه به نام میرزا محمد قوام‌الدوله آشتیانی ساخته شد.

مویدی مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران، گفت: با آغاز سال ۱۴۰۱ مرمت عمارت تاریخی قوام‌السلطنه معروف به عمارت وثوق‌الدوله را در دستور کار قرار دادیم.

خانه قوام الدوله در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۰۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید؛ اما به مرور بافت کالبدی این عمارت تاریخی به دلیل اینکه کاربری‌های مختلفی برای آن درنظر گرفته شد، آسیب دید.

به گفته مویدی، گاهی تملک خانه یا عمارت موزه به دلیل اینکه ثبت ملی شده و برای مالک ارزش افزوده ندارد، با مشکل رو‌برو می‌شود و یا گاهی این عمارت‌های تاریخی مالک شخصی دارند و آنها تمایل به مرمت خانه موزه‌ها ندارند.

پیش از این، مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران، از بازسازی خانه‌های سیمین دانشور و جلال آل احمد، مهدی اخوان ثالث، دکتر علی شریعتی، استاد محمد معین، شهید آیت‌الله محمد بهشتی، شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و استاد عزت‌الله انتظامی خبر داده بود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.