رئیس سابق ناحیه مقاومت بسیج استان خوزستان:

عراق همیشه می‌گفت «الف دزفول» یکبار هم نگفت «الف تهران»

سردار کلولی گفت: نیروهای عراق زمان جنگ، طبق فهرستی باید در ۲۴ ساعت شهری را می‌گرفتند؛ عراق همواره می‌گفت الف دزفول و یکبار هم نشد بگوید الف تهران.

سردار غلامحسین کلولی دزفولی در نشست خبری روز دزفول گفت: اصلی ترین حادثه ای که در انقلاب رخ داد حمله ناجوانمردانه عراق به ایران عزیز بود که جنگی نابرابر بود و علاوه بر خرابی ها نعمت های فراوانی هم برخلاف میل دشمن برای کشور به ارمغان آورد.

به گفته وی جنگ شهرها و زدن مناطق مسکونی یکی از نامردی های دشمن بود که از زدن مناطق مسکونی دو هدف عمده را دنبال می‌کرد. ابتدا شکستن اراده مردم در مقاومت بود زیرا مردم یکی از عوامل مهم در موفقیت بودند؛ دومین هدف دشمن هم که البته عمومیت نداشت این بود که شهرهای راهبردی که در گلوگاه ها قرار داشتند را بیشتر مورد هدف قرار می‌داد تا بتواند به مناطق استراتژیک کشور دست پیدا کند که دزفول یکی از مناطق مهم بود.

 دشمن برخی از شهرها را در میانه جنگ و برخی دیگر را در همان ابتدا مورد هدف قرار داد؛ از جمله این شهرها دزفول بود که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در اولین بمباران دزفول مورد بمباران قرار گرفت که این هم به سبب وجود پایگاه شکاری وحدتیه بود گفتنی است عراق بعد از اینکه خود را به رودخانه کرخه رساند به وسیله توپخانه و موشک های برد کوتاه این منطقه را مورد حمله قرار داد که این وضعیت تا عملیات فتح المبین ادامه داشت و پس از آن با موشک های اسکاد هدف های خود را دنبال می‌کرد.

در مدت ۲ هزار و ۸۰۰ روز جنگ ۱۷۶ انواع موشک به دزفول اصابت کرد که نیمی از آنها برای ویرانی بزرگترین شهرها کافی بود ،۸۵۰ بمب و راکت به شهر دزفول ریخته و ۲۵۰۰ گلوله در کمتر از یکسال دزفول را مورد اصابت قرار داد.

سردار کلولی دزفولی در ادامه گفت: در آن زمان ۱۹ هزار منزل و مغازه منهدم شدند ،وقتی که یک موشک اسکاد بی می‌خورد تقریبا تا ۵۰۰ متر را خراب می‌کند حال شما حساب کنید با این حجم از موشک و گلوله و بمب شهر باید چگونه می‌شد اما با همت سپاه و مردم دزفول همچنان بر سر پا ایستاد و توانست ۲۶۰۰ شهید را تقدیم نظام کند و ۴۲۰۰ جانباز نتیجه رزم مردم در جنگ بوده است. بیش از ۵۰۰ نفر از عزیزان آزاده بودند.

به گفته این فرمانده سابق جنگ، این حجم از کینه ورزی به دزفول شاید عجیب باشد؛ دو عامل کلیدی وجود دارد که می‌تواند این فشارهای دشمن را توجیه کند ابتدا هویت انقلابی مردم دزفول است که اصلا یکی از عوامل حمله دشمن روحیه انقلابی مردم بوده است که دزفول شاخص ترین شهر در این زمینه بوده؛ همچنین دزفول به شهر علما معروف بوده است اینها پرچم داران روحانیت در دزفول هستند که این یکی دیگر از عوامل کینه ورزی دشمن بوده است ،علاوه بر این دزفول معروف به دارام مؤمنین است ؛ در تاریخ ستم شاهی در دزفول یک قمارخانه و مشروب خانه یافت نمیشد.

سردار کلولی گفت: حتی اگر شوش و اندیمشک تصرف می‌شد خوزستان سقوط نمی‌کرد اما به گفته مقام معظم رهبری اگر دزفول سنگر مهمی برای کشور نبود و سقوط خوزستان از کل کشور جدا می‌شود و ارتباط شمال و جنوب کشور به طور کامل قطع می‌شد بنابراین اصلی ترین هدف دشمن برای شکست کشور سقوط دزفول بوده است.مقام معظم رهبری بیان کردند سید بدر الدین قاًضی فردی بود که بدون او مقاومت دزفول معنا نداشت همانطور که این انقلاب بدون نام خمینی شناخته نمیشد. این شخصیت نا بینای حدود ۷۰ ساله یک روز از مقاومت کوتاه نیامد.

سردار کلولی گفت: احتمالا واژه الف دزفول را شنیده اید ،عراق لیستی ارائه می‌داد مبنی بر اینکه مثلا در بیست و چهار ساعت آینده باید این شهر سقوط کند که همواره میگفت الف دزفول و یکبار هم نشد که بگوید الف تهران یا شهرهای دیگر بلکه همیشه راهبردی ترین شهر برایش دزفول بوده است.

وی بیان کرد: وجود لشکر هفت ولیعصر عامل اهمیت دیگر دزفول بوده است زیرا هر لشگر یک استان را به عنوان متولی خود دارد ،در خوزستان لشگر ۷ ولیعصر تمام کادر فرماندهی و گردان هایش از نیروهای دزفول بوده اند یعنی یک شهر به تنهايي کادر یک لشگر را تامین کرده بود.

وی گفت: امام خمینی گفتند که دزفول دین خود را به انقلاب ادا کرده است و رهبری هم بیان کردند که دزفول دژ مقاومت است. در نهایت هم در ۶ شهریور ۶۶ نطام جمهوری اسلامی ایران دزفول را به عنوان شهر مقاومت نامگذاری کرد و لوح زیرین به این شهر ارائه شد.

سردار کلولی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه های روز مقاومت گفت: برای روز چهارم خرداد در پنج شهر برنامه داریم و در خود شهرستان همایش بزرگی داریم با حضور وزیر محترم گردشگری ،در شهر اهواز هم فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران صحبت خواهد کرد . در قم هم مراسمی با حضور علمای خوزستان برقرار خواهد شد ،در مشهد هم توسط اعضای شورای شهر مشهد و خوزستان مراسم برگزار و سردار اسدی صحبت خواهد کرد در تهران هم از ساعت ۵ و نیم تا ۷ و نیم مراسمی با حضور یکی از وزرای و سفیر کشورهای مقاومت مراسمی برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
اقای سردار پس تیپ ۲لشکرپرافتخار۹۲زرهی خوزستان که دردزفول بود کاری نکرد تاکی میخواین رشادتهای ارتشو نادیده بگیردبخدااودنیا درمقابل شهدایی گرانقدرارتش شرمنده هستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
درود بر تمامی شهدای ژاندارمری و سایر شهدای دفاع مقدس روحشان شاد
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۱:۰۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
در اسارت اسیر دزفولی را وقتی میبردندش بازجویی طول میکشید تا برگردد. ما خودمان متعجب بودیم و به علت این رفتار عراقی ها به دزفولی ها تعصب داشتیم. مثلا اگر کسی با دزفولی بحثش میشد به او میگفتیم بسه بابا طرف دزفولیه میگفتند بعضی خوب دزفولیه منم مثلا فلان جایی هستم. میگفتیم اینا بازجوییشون طولانیه و ما نمیدونیم چرا. خود دزفولی ها هم نمیدونستن اخه چرا؟ ولی دزفولی چغر بد بدن زیاد بود عندالله. هیکل تداشتن ولی زور یا مفت داشتند. ما لیاقت نداشتیم.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
نعمت داشت؟ جنگ نعمت داشت؟ با چند صد هزار شهید و جانباز و مفقود نعمت داشت. چرا نفهمیده و نسنجیده تیتر مینویسید یارو بی سواده شما که سواد دارید...
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۰:۴۶ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
دزفول جان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
دزفول و خوزستان عزیز افتخار ایران زمین سلام بر شیر مردان وشیر زنان خوزستان یاد محمد جهان آرا گرامی باد روز خرمشهر روز قدرت ایران است درود بر خرمشهر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
خوزستانیا تو جنگ دینشون رو به اسلام ادا کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
راز دشمنی عجیبش با دزفول رو با خودش به گور برد
آخرین اخبار