مقابله با بیابان زایی در کرمان نیازمند اعتبارات ویژه است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی کرمان گفت: برای بیابان زدایی اعتبار ۱۳۳ میلیارد تومانی برای ۳۶ هزار هکتار عرصه بیابانی استان پیشنهاد شده است.

علی قادری گفت: به منظور کاهش اثرات منفی بیابان زایی و جلوگیری از پیشرفت آن در استان تاکنون فعالیت‌های متعددی از جمله تهیه طرح‌های بیابان زدایی در سطح ۶۹۲هزار و ۵۴۴هکتار و در قالب ۲۹ طرح، نهال کاری، بذرکاری، مدیریت رواناب‌های سطحی و مالچ پاشی... انجام شده است.

به گفته او همچنین در سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر ۸ /۱۶۷ میلیارد تومان به طرح‌های مقابله با بیابان زایی اختصاص یافته که در پی تخصیص درصدی از این اعتبارات، عملیات آبیاری سنواتی و پروژه پخش سیلاب، نهال کاری احداث تله رسوب گیر و مالچ پاشی در حال اجرا است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: استان کرمان با مساحت  ۱۴/۴ میلیون هکتار حـدود ۹ درصـد از مساحت کشـور را به خود اختصـاص داده است و از کل عرصه‌های طبیعی استان ۴۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۳۵ درصد را مراتع کم تراکم وفقیر تشکیل می‌دهد و به بیانی دیگر کرمان باداشتن سطح وسیعی از اراضی بیابانی و مراتع فقیر، پهناور‌ترین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۱ درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

او گفت:بیابان زایی بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جهانی در قرن ۲۱ محسوب می‌شود و استان کرمان با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک دارای ذخائر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است.

قادری گفت:جمعیت روبه افزایش استان و بالارفتن نیاز غذایی جامعه، مدیریت اصولی و آینده نگری را برای عرصه‌های منابع طبیعی استان می‌طلبد تا بتوان در جهت کنترل و مدیریت مناطق بیابانی گام‌های موثری را برای بهره برداری بهینه برداشت.

او با اشاره به اینکه کانون‌های بحرانی حدودی میلیون ۲۰۵ هزارو ۳۴۱هکتار از کل وسعت استان را تشکیل می‌دهد گفت:براساس به روز رسانی که در سال ۱۳۹۸ انجام شد ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی در ۱۳ شهرستان استان شناسایی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار