سهم 80 در صدي تردد خودروها در آلودگي هوا

رئيس سازمان هواشناسي كشور از سهم 80 در صدي تردد خودروها در آلودگي هوا خبر داد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بهرام صناعی در حاشیه نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی در طی نشست خبری با بیان اینکه هشتاد درصد مواد آلایندگی به دلیل تردد خودروها است گفت:‌ در اروپا بسته‌ای به نام 202020 مطرح کرده‌اند که تا سال 2020 میلادی باید شرایط اروپا از نظر هواشناسی به حد طبیعی برسد. بدین ترتیب که با کاهش 20 درصدی منابع سوخت فسیلی، افزایش 20 درصدی منابع کاهش‌دهنده آلودگی و 20 درصد استفاده از انرژی‌های نو این هدف محقق شود.

وي با بيان اينكه در تمامی بخش‌های حمل و نقل هوایی، دریایی و زمینی سازمان هواشناسی فعال است.
گفت: تا پایان سال جاری 52 گردنه جاده‌ای به ایستگاه هواشناسی تجهیز می‌شود.
رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت:‌ سازمان‌های هواشناسی در دنیا اطلاعات خود را مبادله می‌کنند و برای یک گزارش اطلاعات یک نیمکره باید در اختیار باشد.
وی یادآور شد: با 11 کشور تبادل اطلاعات انجام می‌دهیم تا نقشه پیش‌بینی و گزارشات هوا صادر شود، زیرا تبادل جهانی اطلاعات هواشناسی بین تمام کشورها وجود دارد.
رئیس سازمان هواشناسی با بيان اينكه سازمان هواشناسی جهانی دنیا را به شش منطقه تقسیم کرده است گفت:ما بعد از ژاپن و چین بین 39 کشور در رتبه سوم منطقه 2 هستیم.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط ویژه تحریم ابرکامپیوترها را دراختیار سازمان هواشناسی ایران قرار ندادند، اما ما طی همکاری با دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابرکامپیوتر هواشناسی ساختیم که 860 هزار میلیارد دستورالعمل را در یک ثانیه حل می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین طی تفاهم با دانشگاه صنعتی اصفهان سوپرکامپیوتری ساخته شده که مدل پیش‌بینی‌ها را به 20 دقیقه کاهش داده است.
وی ادامه داد: طی تفاهمات جدید با سازمان بنادر مقرر شد 6 دستگاه بویه جدید هواشناسی دریایی در بنادر شمال و جنوب نصب شود.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون 18 ایستگاه هواشناسی دریایی فعال است، گفت: پروژه‌ای با دانشگاه صنعتی اصفهان داریم تا سامانه هواشناسی دریایی در چابهار ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه هزینه تهیه 6 دستگاه بویه هواشناسی دریایی یک میلیون دلار برآورد می‌شود، از عدم اختصاص اعتبار پایش گرد و غبار انتقاد کرد و گفت: ستاد خشکسالی مقرر شد در سال 88، 15 میلیارد تومان برای پایش و مانیتورینگ گرد و غبار دراختیار سازمان راهداری قرار دهد که این مبلغ تاکنون اختصاص نیافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بيان اينكه موضوع آلودگی هوای تهران در ارتباط با چندین سازمان است و سازمان هواشناسی نیز یکی از اعضای کمیته مدیریت بحران شهر تهران است. اظهار داشت:
در فضای بسته جو تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی زیاد است و وارونگی هوا در کنار تولید آلاینده‌ها و کاهش آلاینده‌ها موجب آلودگی هوا شده است./ف



عباسپور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار