صرف ۳۲ میلیارد برای مرمت آثار تاریخی کردستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت:در سال گذشته بیش از ۳۲ میلیارد تومان برای بازسازی و مرمت آثار تاریخی و موزه‌های استان کردستان هزینه شده است.

یعقوب گویلیان گفت:هر‌ساله گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور به شوق تماشا آثار تاریخی به کردستان سفر می‌کنند که  در سال گذشته بیش از ۳۵ هزار نفر گردشگر و مسافر از ۵ موزه و بنای تاریخی شاخص استان بازدید کردند.

او گفت: سال گذشته ۵ بنا و اثر ارزشمند استان شامل عمارت مشیردیوان، کاخ‌موزه خسروآباد، حمام قصلان قروه، حمام حاج‌صالح سقز و مجموعه صلوات‌آباد بیجار براساس الگو‌های فنی و تاریخی بازسازی و مرمت شدند.

گویلیان می گوید: بیش از ۳۲ میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی استان در سال ۱۴۰۰ صرف شد که ساماندهی بخشی از بافت تاریخی پالنگان، مرمت پل دلمرز، مرمت و احیای مسجد و حوض‌خانه و محوطه میدان‌گاهی روستای بزلانه و آسیب‌شناسی بافت تاریخی بزلانه، مرمت دیوانخانه ولایت کردستان اردلان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا‌خانم هورامان، مرمت‌های حفاظتی و استحکامی و مرمت دیوار‌های خشتی قلعه زیویه، کاخ موزه و چهارباغ خسروآباد، حمام قلعه‌شهر قصلان، حمام‌‎ حاج‌صالح سقز، قلعه‌شهر صلوات آباد بیجار و ساماندهی دسترسی ورودی به سایت تاریخی کرفتو از جمله اقدامات صورت گرفته این حوزه بوده است.

به گفته او: بالاترین حجم بازدید گردشگران از جاذبه‌های تاریخی استان در سال ۱۴۰۰ را مربوط به خانه کُرد سنندج با ۱۳ هزار و ۹۴۴ بازدید، غار کرفتو با ۱۰هزار و ۵۳۸ نفر، موزه قرآن نگل با ۵۳۴۱ نفر، کاخ موزه خسروآباد با ۳۵۸۴ نفر و عمارت مشیردیوان را با ۱۷۴۵ نفر به ترتیب در رتبه‌های بعدی بازدید گردشگران از این آثار تاریخی و فرهنگی استان عنوان می‌کند.

گویلیان می گوید: همچنین در سال گذشته با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی و در راستای حفظ و احیای آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی استان کردستان توانستیم یک هزار اثر منقول، ۱۰۲ اثر ناملموس، ۴۰ اثر غیرمنقول و ۳۸ اثر طبیعی از کردستان را ثبت ملی کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.