«سگ خانگی» زنده‌یاب و مرده‌یاب نیست

مربی و رفتار شناس سگ گفت: بو و جنس سگ خانگی کار سگ امدادگر را مختل می‌کند، ولی برخی افراد برای خودنمایی از سگ‌های خانگی برای کار‌های دیگر استفاده می‌کنند.

طهمورث کامرانی مربی و رفتار شناس سگ اظهار کرد: هر سگ برای اینکه آموزش تخصصی ببیند بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت زمان لازم دارد؛ برای مثال این زمان لازم است تا یک سگ آموزش جسد یابی، ردیابی مرده یابی و زنده یابی را فرا گیرد؛ این زمان آموزش برای هر کدام از کار‌های تخصصی است.

وی افزود: سگ مربی خاص خود را نیاز دارد، چون کار آموزش سگ تخصص است مانند اینکه برای درمان یک بیماری نیازمند پزشکان متخصص قلب و اعصاب و ... هستیم.

مربی و رفتار شناس سگ تصریح کرد: سگ‌هایی که مردم در خانه از آن نگهداری می‌کنند به نام پت مشهور است و در زمره حلقه حیوانات خانگی محسوب می‌شوند که یکسری کار‌ها را بلد است مانند رفتار صحیح؛ همچنین باید اجتماعی باشد؛ ما باید به سگ‌های رفتار درست را یاد بدهیم و آن‌ها باید در شهر‌ها رفتار عادی داشته باشند؛ البته به سگ‌ها باید همدم خانگی بودن را هم یاد بدهیم تا بتوانیم آن‌ها را بوس کرده و بغل کنیم. دلیلی نمی‌شود که، چون بویایی سگ قوی است او را به هر جایی و برای هر کاری استفاده کنیم.

کامرانی گفت: سگ‌های شکاری قوی‌ترین بویایی را در بین نژاد‌های سگ دارند؛ این نژاد سگ را اگر به محل ریزش یک ساختمان ببریم آیا آن‌ها توانایی زنده یابی و مرده یابی را دارند؟؛ حتی ممکن است برخی سگ‌ها بوی جسد و فرد مرده را متوجه شود، اما اصلا نمی‌تواند آنرا پیدا کند.

وی افزود: شرکت‌های خاصی در دنیا سگ‌های امداد و نجات را آموزش می‌دهند که آن‌ها با صلیب سرخ و برخی مدارس آموزش امداد و نجات کار می‌کنند؛ یکسری شرکت آموزش دهنده سگ امداد و نجات در دنیا عطری با بوی جسد انسان تولید می‌کنند تا بر همین اساس مرده یابی را به سگ‌ها یاد دهند، زیرا بوس جسد برای یک سگ تعریف نشده و باید با این روش به آن‌ها آموزش داد؛ برخی سگ‌ها زنده یاب هستند و باید بر اساس بوی انسان عادی برای زنده یابی آموزش ببینند.

کامرانی تصریح کرد: سگ‌هایی که در ایران وجود دارد همگی پت بوده و در حلقه حیوانات خانگی هستند که از سه ماهگی آموزش می‌بیند؛ هر سگ سن خاص خود را دارد و باید بدانیم که هر سگ در ۶ سالگی بازنشسته می‌شود.

مربی و رفتار شناس سگ درباره حضور برخی سگ‌های خانگی از سوی مردم در نزدیک ساختمان ریزش یافته متروپل در آبادان گفت: به برخی نژاد‌های سگ‌ها می‌توان آموزش زنده یابی و مرده یابی را یاد داد، ولی کارکرد برخی سگ‌ها فقط نگهبانی است و باید بر همین اساس به آن‌ها آموزش داد؛ آموزش‌های امداد و نجات برخی نژاد‌های سگ مخصوص و ویژه است، ولی سگ‌هایی که مردم در ریزش آوار آبادان برای مرده یابی و زنده یابی استفاده کردند کارکرد لازم را نداشته و این کار آن‌ها غلط است؛ بهترین نژاد سگ برای امداد و نجات، سگ شکاری است.

وی افزود: قدرت جنسی سگ‌ها در حوزه امداد و نجات هم مهم است؛ ممکن است یک سگ زنده یاب و جسد یاب مشغول کار خود باشد و به دلیل حضور سگ‌های نر یا ماده‌ای که مردم به محل ریزش و آوار آورده اند و بوی و سیگنالی که آن‌ها از خود بروز می‌دهند از کار اصلی خود باز بماند و در انجام وظایفش خلل بوجود آید است به دلیل گرایش جنس مخالف از کار خود باز بماند؛ حتی ممکن است سگ زنده یاب نر بوده و در اثر سگ ماده‌ای که توسط مردم به محل ریزش و آوار آمده است کارکرد لازم را نداشته باشد، زیرا آن‌ها بو و سیگنال جنس مخالف را متوجه می‌شوند.

مربی و رفتار شناس سگ خاطرنشان کرد: همه سگ‌های امداد و نجات را عقیم و اخته می‌کنند تا تحت تاثیر جنس مخالف قرار نگیرند؛ نباید سگ‌های زنده یاب و مرده یاب در برابر جنس مخالف تمایل رابطه جنسی داشته باشند، زیرا در کارکرد آن‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

کامرانی اظهار کرد: اشتباه اصلی حضور مردم با سگ هایشان در عملیات آوار برداری برای زنده یابی و مرده یابی است؛ برخی افراد هنگام ریزش آوار در آبادان با آوردن سگ‌های خود به محل ریزش ساختمان دنبال فالوور هستند؛ برخی افراد به دلیل سادگی و فقدان اطلاعات لازم برای زنده یابی و یا مرده یابی از سگ‌های خانگی استفاده می‌کنند؛ نباید صرفاً به دلیل باهوش بودن سگ تصور کنیم که آن‌ها می‌توانند زنده یابی و مرده یابی کنند چرا که این کار آموزش لازم تخصصی و ویژه می‌خواهد.

وی در پایان گفت: اینکه گفته می‌شد ۲ خواهر و برادر در آبادان توانسته اند با سگ‌های خانگی خود ۸ فرد را از زیر آوار پیدا کنند خبری کاملاً غلط و تصوری اشتباه است.

منبع: برنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار