غربالگری بیش از ۹۰ درصد از نوزادان مشهدی در زمینه کم کاری تیروئید

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در مناطق زیر پوشش این دانشگاه ۹۷ درصد است.

بابک اقبالی گفت: پس از انجام آزمایشات تاییدی چهار هزار و ۲۸۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شناسایی شدند که ۱۰۰ درصد بیماران زیر نظر متخصصین غدد اطفال تحت درمان قرار گرفته اند و این امر باعث شده از ضریب هوشی طبیعی برخوردار باشند.

او گفت: وجود کم کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌نماید.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید است که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می‌تواند موجب عوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر اقتصاد خانواده و جامعه وارد کند.

اقبالی گفت: غربالگری نوزادان به منظور شناسایی نوزادان بیمار و درمان به موقع آنان مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری به شمار می‌رود.

او گفت: میزان بروز بیماری درحال حاضر در سطح کشوری ۳.۸ ودر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۴.۹ در یک هزار تود زنده می‌باشد.

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر غربالگری تیروئید در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نوزادان در ۳ تا ۵ روزگی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار