باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

خودروهایی که زمان متوقفشان نکرد

ساخت خودرو‌های مجلل قدیمی از ابتکارات هنرمندان خراسان جنوبی است که در این راه موفقیت‌های زیادی کسب کرده اند.

خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که مردمان خلاق آن اختراعات زیادی را به ثبت رسانده و استعداد‌های خود را شکوفا کرده اند.

شهرستان فردوس در چند سال گذشته بار‌ها خودرو‌های مجلل و قدیمی را به خود دیده که حاصل تلاش افراد خلاق و باپشتکار این شهرستان بوده است.

خودرو‌های مجلل و قدیمی ساخته شده در استان و به خصوص در فردوس، قابلیت تردد در خیابان‌ها را دارند و صفر تا صد آن‌ها با خلاقیت افراد ساخته شده است.

آموزشی که با ساخت خودرو به دست آمد

امسال یکی از خودرو‌های ساخته شده در خراسان جنوبی، به دست هنرجویان و هنرآموزان هنرستان شهید قویم فردوس ساخته و به عنوان کار عملی هنرجویان شناخته شده است.

یکی از هنرجویان هنرستان شهید قویم که در ساخت این خودرو مشارکت داشته است گفت: در ابتدا تنها در زنگ‌های کلاسی به طراحی خودرو مشغول می‌شدیم، اما هر چه کار پیشرفت کرد، تلاش ما نیز بیشتر شد.

او گفت: تمامی قطعات این خودرو را هنرجویان تهیه و به هم متصل کرده اند و خروجی کار یک خودروی لوکس قدیمی شده که در فهم عملی دروس نیز به ما کمک کرده است.

ساخت ماشین قدیمی به فهم دروس کمک کرده است

یکی دیگر از هنرجویان گفت: تا پیش از ساخت این خودرو درک نادرستی از سیستم تعلیق و فرمان خودرو داشتم که با کاربردی کردن مطالب آموخته شده، درک درستی را کسب کردم.

او گفت: گروهی از هنرجویان کار طراحی و ساخت موتور، تعدادی از افراد سیم کشی و برخی‌ها هم سایر امور مربوطه را انجام دادند و با این کار گروهی توانستیم محصولی جدید را تولید کنیم.

فهماندن دروس به هنرجویان با ساخت خودرو‌های مجلل و قدیمی

ساخت این طرح ایده معلمی بوده که قصد داشت با ساخت خودرو، مفاهیم درسی را به صورت عملی به دانش آموزان آموزش دهد و آن‌ها هم مطالب را بهتر بیاموزند.

ناصری هنرآموز مکانیک هنرستان شهید قویم فردوس گفت: در ابتدای سال تحصیلی این جرقه در ذهنم زده شد که می‌توان با طراحی خودرو دروس را برای هنرجویان ساده سازی کرد و به فهم مطالب کمک کرد.

او گفت: امیدوارم با تلاش هنرجویان، هر ساله بتوانیم طرح‌های پژوهشی جدیدی را مانند این خودرو پیاده سازی کنیم و نقشی مهم در پیاده سازی دروس به صورت عملی ایفا کنیم.

ساخت خودروی قدیمی همچنان ادامه دارد

ناصری گفت: در ابتدا تصور نمی‌کردم هنرجویان توانایی ساخت خودرو را داشته باشند، اما با پیشرفت کار، این باور در من به وجود آمد.

صلاحی رئیس هنرستان شهید قویم باغشهر اسلامیه گفت: قرار است این خودرو به مزایده گذاشته شود و عواید حاصل از آن خرج امور پژوهشی هنرستان شود.

دیگران هم قصد پا به میدان گذاشتن دارند

ذوق و خلاقیت منحصر به فرد هنرمندی دیگر در شهرستان فردوس در ساخت خودرویی مجلل و قدیمی باعث شده علاقمندان دیگری هم پا درعرصه تولید بگذارند.

آقای عسکری نیا چند سالی است که با بهره گیری از فکر و هنر خود، در کارگاهی کوچک و تنها با استفاده از یک چکش و یک دستگاه برش، خودرو‌های زیبایی تولید می‌کند.


بیشتر بخوانید


یکی از شهروندان فردوسی می‌گوید: اگر این خودرو را به شهر دیگری ببریم، یقینا از دیدن آن متحیر خواهند شد و گمان خواهند کرد خودرو ساخت کشور‌های پیشرفته دنیا است.

او می‌گوید: اگر از اینگونه فعالیت‌ها حمایت صورت گیرد، هم در تولید می‌تواند موثر باشد و هم زمینه را برای جذب گردشگر فراهم می‌کند.

از مسکو پیشنهاد کار داشته ام

آقای عسکری نیا سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی صفر تا صد تمام کار ساخت خودرو‌ها را خود به تنهایی و با همین ابزار محدود انجام می‌دهد که هیچکس باور نمی‌کند خودرو‌های دست ساز او، نه در کارخانه‌های خودروسازی بلکه در یک محیط کارگاهی بسیار کوچک تولید شده باشد.

عسکری نیا سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی گفت: برای ساخت این خودرو هزار و ۵۳۰ ساعت زمان گذاشته ام و تمام کار را به جز نقاشی آن خودم انجام داده ام.

آقای عسکری نیا توانسته ماشین لوکس و قدیمی بسازد

او گفت: این اولین خودرویی نیست که من می‌سازم و چندین خودروی دیگر نیز به دست خودم ساخته ام که بازتاب خوبی نیز در رسانه‌ها داشته است.

عسکری نیا گفت: به دلیل بازتاب مناسب خودرو‌های ساخته شده، از کشور‌هایی مانند روسیه و شهر مسکو پیشنهاد کار داشته ام.

سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی گفت: برای ساخت این خودرو، ۱۰ روز نقشه آن را در ذهن خودم تصور کردم و پس از آن شروع به ساخت کردم و سخت‌ترین کار‌های مربوط به آن را نیز انجام دادم.

حمایت، شرط رشد استعداد‌ها

ساخت خودرو‌های مجلل و قدیمی سبب شده است تا ذوق و هنر بسیاری از افراد شکوفا شود و دانش آموزان نیز به ساخت چنین خودرو‌هایی رو آورده اند.

انجام چنین کارهایی، پیشنهادات خوبی را هم برای سازندگان خودرو‌ها در پی داشته است و کشور‌های خارجی به دنبال این افراد هستند تا در طراحی خودرو‌ها از آن‌ها استفاده شود.

اگر از سازندگان چنین خودرو‌هایی حمایت شود، زیبایی‌های زیادی در شهر‌ها پدیدار خواهد شد و علاوه بر زیبایی چهره شهرها، درآمد زیادی نیز نصیب طراحان و سازندگان خودرو‌ها خواهد شد.

گزارش از سید محمد علی سجادی

برچسب ها: طراحی خودرو ، سیم کشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
به نظرم ایران خودرو و سایپا رو بدن دست همین جوونای خلاق اوضاع خودرو خیلی بهتر از الان میشه
Netherlands
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
احسنت چه خودروهای زیبایی