اولین دولت گام دوم انقلاب تن به اصلاح چه مسائلی داده است؟

دولت سیزدهم تن به اصلاح موضوعاتی کلیدی در قالب سند تحول دولت داده و برای اجرای این کار هم محدوده زمانی تعیین کرده است.

سند تحول دولت ابلاغی از سوی رئیس جمهور، در واقع برنامه دولت برای اصلاح و جراحی در ۳۷ حوزه کلان و ارائه راهکارهای عملیاتی برای برون‌رفت از چالش‌های مهم کشور را در برگرفته و مسیر دولت در چهار سال آینده را نشان می‌دهد که مشتمل بر ۱۳۴ چالش اساسی شناسایی شده است.

سخنگوی دولت در توضیح این سند گفته که این موضوعات تمامی موضوعات و مسائل کشور نیستند بلکه سعی شده لیستی از مهم‌ترین موضوعات احصا شوند و طبیعتا امکان تکمیل در ویراست‌های بعدی را خواهد داشت.

به گفته علی بهادری جهرمی، مخاطب این سند دو دسته افراد هستند؛ دسته اول مدیران و مسئولان و مقامات دولتی هستند که باید در کلیه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات چهارچوب سند تحول دولت مردمی را رعایت کرده و بر مبنای آن عمل کنند و دسته دوم عموم جامعه و نخبگان هستند که می‌توانند برنامه تحولی دولت را بطور شفاف ملاحظه و بررسی و مسیر حرکت دولت را بر مبنای آن نقد و ارزیابی کنند و چنانچه اجزای دولت در مسیری خارج از این برنامه حرکت کرد، اصلاح مسیر را از دستگاه یا مقام مربوطه مطالبه کنند.

اولین دولت گام دوم انقلاب به دنبال اصلاح نظام اقتصادی، اما با چه برنامه‌ای؟

مخاطب سند تحول دولت در درجه اول مسئولان و سپس عموم جامعه و نخبگان هستند

اما سند تحول دولت، سندی است که اگر صحیح اجرا شود، دست کم می تواند در ۳۷ موضوع مهم مملکت موجب اصلاحات اساسی شود که این موضوعات در دو سطح فرابخشی مثل بودجه و دیگری پیشران‌های تحول مثل فناوری و اقتصاد دانش بنیان طبقه بندی شده‌اند.

محور تقریبا نصف موضاعات فرابخشی مسائل و مشکلات اقتصادی مثل محیط کسب و کار، بودجه، نظام بانکی، فقر و تامین اجتماعی، مالیات، بیمه، بازار سرمایه، ارز و تجارت خارجی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رمز ارز‌ها و خصوصی سازی به خود اختصاص داده اند.

آموزش و پرورش، علم و آموزش عالی و مهارت و اشتغال به همراه سبک زندگی و رفتار اجتماعی، ایثار و ایثارگران، مشارکت اجتماعی، نظام اداری، محیط زیست و آب، مهاجرت و مسائل حقوقی، سیاست خارجی و اطلاعات نیز از موضوعات دیگری هستند که در سطح فرابخشی برای حل آن راهکار ارئه شده است.

این سند متمرکز بر حل مسائل ۳۷ حوزه کلان و مشتمل بر ۱۳۴ چالش اساسی شناسایی شده است

از سویی دیگر موضوعاتی مثل انرژی، مسکن و شهرسازی، کشاورزی، معدن و صنایع معدنی، صنایع فرهنگی، ساخت داخل و پشتیبانی دفاعی به همراه فناوری و اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دریایی، خانواده و فرزندآوری، بانوان، سلامت و ورزش و گردشگری از مواردی هستند که در سطح پیشران‌های تحول قرار می‌گیرند.

سطوح پیشرانی که برای حوزه‌های دیگر نقش کشنده داشته و با ظرفیت بالایی که ایجاد می‌کنند امکان توسعه را به حوزه مربوطه می‌دهند.

این سند برنامه‌ای است که البته با سند چشم انداز، سیاست‌های کلی یا اسناد مرسوم دیگری و برنامه‌های توسعه مثل برنامه پنجم، ششم یا هفتم که در حال تدوین است تفاوت دارد، اما به شرط اجرا و پایش درست بر روی سند هفتم توسعه تاثیرگذار خواهد بود.

اولین دولت گام دوم انقلاب به دنبال اصلاح نظام اقتصادی، اما با چه برنامه‌ای؟

اقدامات پیش‌بینی شده در این سند در بازه های زمانی ۱، ۲ یا ۴ ساله است

این سند سندی است که جمعی از نخبگان، خارج از بدنه دولت روی آن متمرکز شده اند، بر اساس آرمان‌ها و ظرفیت‌های واقعی مملکت چالش‌ها را شناسایی کردند و بعد از چکش کاری متن آن و مواجهه با دولتمردان به یک سری راهکار و اقدام عملیاتی برای رفع این مشکلات رسیدند.

یکی از نکات قابل توجه سند، زمان مند بودن هر یک از اقدامات - در قالب‌های ۱، ۲ یا ۴ ساله است که پیگیری اجرای آن را آسان‌تر می‌کند.

بر اساس سند تحول مثلا در یکی از این موضوعات ۳۷ گانه در رابطه با محیط کسب و کار که اوضاع خوبی را هم سپری نمی‌کند، قرار است دو چرخش اساسی صورت بگیرد تا از مجوز محوری و فرد محوری به سمت نظارت‌های هوشمند رفته و از تنظیم گری صرفا مبتنی بر قیمت گذاری به تنظیم گری رفع موانع بازار برسیم.

اولین دولت گام دوم انقلاب به دنبال اصلاح نظام اقتصادی، اما با چه برنامه‌ای؟

سند تحول دولت  با سند چشم انداز، سیاست‌های کلی یا برنامه پنجم یا ششم توسعه فرق دارد

در رابطه با همین موضوع ساماندهی به محیط کسب و کار، سند تحول از زمان ابلاغ خود یعنی اسفند پارسال، به وزارت اقتصاد دو سال وقت داده تا همراه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفتر بازرسی ویژه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و البته سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، فرآیند صدور مجوز‌ها را در قالب سامانه‌ای جامع اصلاح کند.

در همین موضوع اگر وزارت اقتصاد در مهلت مشخص پاسخگو نباشد، قائده صدور خودکار مجوز پیش بینی شده است.

وزارتخانه‌های اقتصاد، کار همراه با دفتر بازرسی‌های ویژه ریاست جمهوری یکسال وقت دارند تا با حذف دخالت‌های سیلقه‌ای در محاسبه مالیات و بیمه، راه اندازی پایگاه مشترک اطلاعات کارفرمایی را در دستور کار قرار دهند.

اولین دولت گام دوم انقلاب به دنبال اصلاح نظام اقتصادی، اما با چه برنامه‌ای؟

اگر نهادی در مهلت مشخص پاسخگو نباشد، در این سند قائده صدور خودکار مجوز پیش بینی شده است

به موازات این امور، همین سه نهاد دو سال وقت دارند تا درگاه گزارش دهی مردمی برای ثبت تخلفات و رفتار‌های سلیقه‌ای در حوزه بیمه و مالیات را با حفظ محرمانگی‌های لازم راه بیاندازند.

وزارت صمت به همراه وزارت اقتصاد نیز دو سال وقت دارند تا همراه با مرکز ملی رقابت با اصلاح قوانین، هرگونه مقررات مانع صادرات را محدود کنند.

موضوعی که مورد استقبال صادرکنندگان بوده و اگر درست اجرا شود، دولت نمی‌تواند به بهانه مدیریت بازار، بار تنظیم نکردن عرضه و تقاضا را روی دوش صادرکنندگان انداخته تا محصولی در بازار کم می‌شود جلوی صادرات آن را بگیرد که همین موضوع باعث حفظ و تقویت اعتبار صادرکنندگان ایرانی در کشور‌های مقصد صادراتی خواهد شد.

اولین دولت گام دوم انقلاب به دنبال اصلاح نظام اقتصادی، اما با چه برنامه‌ای؟

به گفته سخنگوی دولت، سند منتشره شده ویرایش آخر نیست و ویراست‌های بعدی خواهد داشت تا تکمیل و تکمیل تر شود

همه این مواردی که گفته شد صرفا مربوط به یکی از این از این ۳۷ موضوع اساسی است که قرار است مشمول تحول در اداره کشور شوند . مشابه این اتفاق قرار است برای طیف گسترده‌ای از موضوعات اساسی کشور از بودجه، بانک، انرژی و مسکن گرفته تا محیط زیست و یارانه‌ها نیز بیافتد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۵:۰۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بنام خدا. با عرض سلام محضر مبارک حضرت حجت الاسلام والمسلمین ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران برادر ابراهیم رییسی دامت برکاته. معروض میدارد که شمع های بیت المال خاموش دست دلال کوتاه تولید وحشت و ایجاد رعب از دشمنان داخلی و خارجی ممنوع ارز موهوم دیجیتالی موقوف حفاظات فیزیکی شداد و غلاظ استفاده از هوش منفی زندانیان مستحب تبدیل ثروتمندان منفی به ثروتمندان مثبت پولها در خدمت تولید و ایجاد شغل و حرفه ای گرایی قوی نصب اهل فن و عزل مدیران سست عنصر ایجاد روحیه همدلی و برادری اماد قدرتمند حذف اخلاق طلبکاری رانتی دلالی واسطه گری البته بجز ازدواج حذف استرس جهت توالد و جمعیت تشویق کار و تولید و تحقیر تخزین اموال جهت ربح مرکب و غیره شناسایی افراد ذی تجربه در حرف مختلفه تشویق کمک توانگران به ناتوانان و کم توانان توجیه وزارت امور خوارج به عدم تداخل با امور هسته ای تکیه بر مستمندان و جستجو در روستاها در یافتن استعدادها در دور افتاده ترین نقاط کشور جمعه به مکتب اوردن اطفال گریزپای ایجاد امید و ارامش به اجتماع ترغیب اموزش حرف از مجربین به تازه کاران معرفی پزشکانی که مردم را مجانی معالجه کنند عدم استمهال به جواسیس تشویق جوانان برای ازدواج حقیقی نه حقوقی و تهیه شغل خوب برای مزدوجین با اولویت جوانترها سرگرم کردن جوانان به کار مفید اسانتر کردن دین برای جذب حداکثری ترویج ساده زیستی و تقبیح تجمل گرایی نشویق مردم به اعمال نیکو و پسندیده ترویج تفریحات سالم و دوری از عدات ناپسند ترویج وجوه مثبته تقوا و ورع اسان یعنی کمترین و حداقلهارا رعایت کردن البته تا گوساله وا گو گردد دل صاحبش او گردد. با تشکر و سپاس 7891.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
محترمانه بخاطر دروغ ها معذرت خواهی کنید بگید اشتباه کردیم ملت ایران دوستار این نظام هستند شهید دادن و بخشنده توبه کنید مسولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اولین گام بعد ارتحال امام ره فقر فقارت دربین ملت بود دومین گام نابودی ملت ای خدااااااااااا نسل شماها روازروی زمین محوکند امام خمینی انقلاب کردی وکشوررا سپرده ای به افراد بیسواد ولجوج وخودسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
تن به تن فروشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
دیگه بسه نابودگرررررر......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
کمر مدم شکسته دولت جدید .....
خواهش مکنیم فن جدیدی برای نابودی ایران عزیز نزنید مردم دیگه نابود شدن بسه تاکی بابت چی داریم هزینه میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
مسولین فقط جلسه دارند در بخش اجرایی ضعیف عمل می کنند گرونی ها کمر مردم شکونده روز به روز سفره مردم خالی تر میشه یارانه شده 250 تا 400 ولی گرونی همه چیز ده برابر شده نه نظارتی نه چیزی، امید تو دل مردم در حال خشک شدنه شاید برنامه ها خوب باشه اما دست دزدان کوتاه نشده نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
خواهشا به فکر اقتصاد و گرانی ارز باشید که همه چیز رو گران کرده، اولین گام و اساسی ترین آن این باشد البته اگر صادق هستید
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۱:۵۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
#ساخت شهرهای قطعه سازی فراوان به میزان بیست ملیون خودرو و واگذاری بدنه سازی ها به مردم
#اباد سازی و تجاری سازی و ساخت کارخانجات راهبردی در تنگه هرمز و سواحل مکران
#رونق بنادر و کشتی سازی شمال و رونق تجارت و ترانزیت دریایی با روسیه در دریای کاسپین
#ساخت شهرها و شهرک‌های فراوان و گسترده صنعتی و دانشگاهی در زاگرس و البرز
#ابرسانی از سواحل مکران و خلیج فارس و کاسپین به شرق کشور و کویر و جنوب
#تبدیل چابهار به ابر شهری بزرگ با نهضت ملی مسکن و تبدیل دروازه اقیانوس ایران به محل تجارت و صنعت و گردشگری و فناوری و دانشگاه
#دو خطه شدن مسیرهای راه آهن
#تشکیل استانهایی عمود بر ساحل به جای استانهای طولی در ساحل
این راهکارهای ساده از ایران ابرقدرت میسازند
و ایران عزیز ما قطعا از بهترینها و ابرقدرتها از لحاظ جغرافیایی و پیشرفت سریع خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اگر کسی مسئولیتی قبول کند که در آن تخصصی ندارد بی تقوا است.
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۰:۳۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
توزیع نابرابر از بیت المال بیت مردم و ندادن حق بیت المال یه عده ای . این عدالته ؟! کاش آقای رئیسی که مدتی رئیس قوه ی قضائیه هم بودن میفرمودن این عدل رو از کجا آوردن ؟ این کجاش اسلامیه ؟؟! یعنی عده ای از مردم از منابع و بیت المال کشور حق ندارند ؟
ضمنا توزیع نابرابر باعث عدم شفافیت و سر در گمی مردم میشه و نمیتونن حساب کنن که چقدر از این طریق به مردم پرداخت میشه .
اونم از اوضاع افزایش حقوق ها ...
و .......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اولین اقدام دولت گران کردن قیمت روغن و افزایش روغن 5 کیلویی حاب به قیمت 406 هزار تومن امروز 27 خرداد 1401 قیمت روغن 5 کیلویی حلب 627 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
آنقدر در این مملکت تحول ایجاد شده که فقط مونده تحول دولت تو انتصابات بی ضابطه و پاسخگو نبودن مسولان و حرف بی عمل و۱۳۴چالش دیگر که از قبل چاله اش را کندن .فقط مونده بودجه ایی که این وسط باید براش هزینه بشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
رئیسی انشاالله این 4 سال تمام بشه گرونی گرونی دارد بیداد می‌کند خدا به دادمان برسه؟ ؟؟؟؟؟؟؟خیلی از خودم ناراحت هستم که به تو رای دادم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
ناراحت نباش ببین دولت قبلی چه تصمیم غلط گرفته .چند هزار میلیارد تومان بدهی اوراق عرضه و ارز ۴۲۰۰ که ۵۰۰ میلیارد یارانه به کشورهای دیگر می رفت با صادرات . خالی شدن منابع ارزی دولت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
یادتونه روزی که همین اقای رییسی ولاریجانی وروحانی به یکباره بنزین گرون کردند همین شعار هارا دادند که مابه التفاوت انرا را به مردم میدهند وکمک مستضعفان میکنند الان یک معلول شدید یا خیلی شدید باید طبق قانون ماهانه حداقل حقوق کار را بگیرد اما کو ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
ازش بدم میاد ،کسی که نمیدونه هرکی بیشتر زحمت میکشه بیشتر میخوره ریس جمهور شده، به قران بازنشستگان تامین اجتماعی رو زنده زنده داره خفه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
کام هاتون بخوره توسذتون، وهمه گام هاتو باطله
فقط حرف وشعار وعمل کردن صفر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
در گام اول که چیزی از پیشرفت و موفقیت مردم درک نکردند در گام دوم هم دولت کارش رو با فشار کمر شکن اقتصادی شروع کرد که ناراحتی زیادی برای مردم به همراه داشت البته مسئولان خودشان رو به خواب زدند و مثلا رضایی اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
تن به گران کردن اجناس ،بی کفایتی در صنعت خودرو ،خوردن قطعنامه آژانس و نساختن مسکن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
سنگ بزرگ نشانه نزدنه!!!
اگر فقط تو حوزه اقتصاد سند داشت و هدفش اقتصاد بود باورپذیرتر بود اما این اسنادی که توضیح داده شده مثل این میمونه که معجزه ای قراره اتفاق بیافته که این همه حوزه های مختلف قرار شده مشکلاتشون با این اسناد حل بشه مثل همون وعده های انتخاباتی میمونه که من بیام همه چیز درست میشه اومد و بدتر شد!
میشه بعد از اون افتضاح گرانی اقلام اساسی فعلا مسئولین برن مرخصی خستگی اون دوره را بگذرونند ما هم یه نفسی تازه کنیم بعد یکسال دوباره داستان درست کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
صد رحمت به روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
صد لعنت که با ۵۰۰ هزار هزار میلیارد نقدینگی و ارز ۴۲۰۰ که باعث هدر رفت منابع ارزی یارانه به کشورهای دیگه می شد . جناب روحانی زمینه این گرانیی ها رو به ارث گذاشتن . با بدهی چند میلیاردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اگر میخواهید کشور را نجات دهید کار و پست و مقام را فقط به افراد متخصص و با تجربه همان رشته شغلی واگذار کنید وگرنه به قول ضرب‌المثل انگلیسی اگر می خواهید کشوری را بدون جنگ نابود کنید، کار را به افراد غیر متخصص و غیر مرتبط بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اخه این به اصطلاح متخصصان هم فقط مدرک گرفتن بدون داشتن سواد وقتی پایانامه ها را با پول میخرند تخصص کجا بود مثلا در یکی از دادگاهها طرف سرپرست امور محجورین بود هنوز نمی دونست قوانین حجر چیه یا اصلا نمی دونست حجر متوفی چیه یا یک دکتری فرستاده بودند تو یکی از مناطق محروم ر گ گیری ووصل کردن سرم بلد نبود دارو میخواست بنویسه تو گوشی سرچ میکرد حداقل های علم پزشکی را نمی دونست مملکتی که سواد نداشته را با سهمیه به افراد قالب میکنند وافراد مستعد را از گردونه خارج میکنند نباید دنبال تخصص گشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اسناد و ادعا که زیاد بود!!!
کاش کارهای عملی و اجرایی انجام شود
یک سال گذشت
۴ سال و شاید ۸ سال هم می گذرد
و اگر همین فرمان باشد
مشخص هست به قید حیات، بعد از ۸ سال؛ چه بلایی به سرمان میاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
بابت تن دادن دولت هم باید حتما تشکر کنیم نمونه اش همین گرونی های فجیع !!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار