در گفتگو تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تهران رکورددار تعداد دندانپزشک در کشور/ پوشش بیمه‌ای تنها راهکار کاهش هزینه‌های گران قیمت دندانپزشکی

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وضعیت سرانه دندانپزشک در ایران، تعداد دانشجویان و همچنین بالا بودن هزینه‌ها را تشریح کرد.

مهدی کدخدازاده دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی به سوالات خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره سرانه دندانپزشک در ایران، تعداد دانشجویان دندانپزشکی، بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی پاسخ داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: تعداد دانشجویان و دانشکد‌های دندانپزشکی زمان انقلاب چقدر بوده و اکنون به چه تعداد رسیده است؟

کدخدازاده: «در سال ١٣۵٨، ۵ دانشکده دندانپزشکی داشتیم که در سال ٧٨ این تعداد به ١٨ می‌رسد و حالا تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی به بیش از ۴٠ رسیده است و در دو دهه گذشته تعداد دانشکده‌ها بیش از ٢ برابر شده است. در ابتدای انقلاب ما یک هزار دانشجوی دندانپزشکی داشتیم و اکنون ما بیش از ١۵ هزار دانشجو داریم، همچنین یک هزار و ٢٢١ نفر رزیدنت تخصصی در کشور مشغول به تحصیل و ارائه خدمات هستند.

رشد تعداد دانشکده‌ها کیفیت آموزش دندانپزشکی را تحت تاثیر قرار داده است، در دانشکده‌های نوپا با چالش کمبود جدی هیات علمی ماندگار مواجه هستیم؛ قوانین سختگیرانه موجود هم همه هیأت علمی‌ها را از دانشگاه جداکرده است و بزودی دانشگاه‌ها خالی از اساتید باتجربه خواهند شد.

برای مثال این موضوع در دانشکده‌هایی همچون بوشهر، اراک، بندرعباس و ایلام و... بطور محسوس قابل درک است. اصلا دانشکده بوشهر دانشکده نیست و در واقع یک سوله را چند یونیت گذاشته اند که تعداد یونیت‌ها هم متناسب با دانشجویان نیست؛ و به هیچ وجه در شان نخبگان این جامعه نیست. در آخرین نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی ما مصوب کردیم که برای ارتقا کیفیت آموزش دندانپزشکی بطور جدی برنامه ریزی انجام شود که مقدمات آن مانند آزمون صلاحیت بالینی و... در حال طراحی و اجراست.

یکی از چالش‌ها در بحث خدمت رسانی و دسترسی به دندانپزشک توزیع دندان پزشک است؛ البته در بسیاری از کشور‌ها توزیع دندانپزشک نامتوازن بوده و در کشور ما نیز همین گونه است، در زمان انقلاب یک هزار و ٢٠٠ دندانپزشک در تهران و ۴٠٠ دندانپزشک در سایر استان‌ها داشتیم و اکنون بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی ۴٢ هزار و ۶۵۵ نفر دندانپزشک ثبت شده است که البته تعدادی مهاجرت کرده و تعدادی فوت شده‌اند.

سالانه نزدیک به ٢ هزار دندانپزشک فارغ التحصیل می‌شوند، از طرفی سالانه بین ٣۵٠ تا ۴٠٠ نفر دندانپزشک فارغ التحصیل از خارج کشور وارد و به جمع دندانپزشکان کشور اضافه می‌شوند».

باشگاه خبرنگاران جوان: سرانه دندانپزشک در ایران در مقایسه با جهان چگونه است؟

کدخدازاده: «اکنون سرانه دندانپزشک در کشور ۵ نفر به ازای هر ١٠ هزار نفر تخمین زده می‌شود و این سرانه در آمریکا ۶.١ بوده و پیش بینی ما این است که با همین ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی موجود در سال ١۴٠٨ به ۶.١ خواهیم رسید و به همین دلیل نیاز به تربیت دندانپزشک مازاد نیست.

برای حل مشکل توزیع متوازن که اشاره شد باید عرض کنم ما از سال ۱۳۹۲ بر اساس قانون عدالت آموزشی، بومی گزینی در پذیرش دانشجوی دندانپزشکی اجرایی شده است و سالانه حدود ٢٠٠ تا ۳۰۰ نفر فارغ التحصیل می‌شوند که می‌بایست به مناطق کمتر برخوردار خدمت کنند و از سال ٩٢ تاکنون یک هزار و ٨۶۶ نفر از این امتیاز استفاده کرده و از ٢ سال پیش این گروه دندانپزشکان فارغ التحصیل شده‌اند تا توزیع دندانپزشک در کشور و دسترسی مردم در مناطق محروم اصلاح شود؛ البته می‌توانیم در قالب همین ظرفیت پذیرش موجود بومی گزینی برای مناطق کمتر برخوردار را افزایش دهیم».

باشگاه خبرنگاران جوان: افزایش ظرفیت دندانپزشکی چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان ایرانیان دارد؟

کدخدازاده: «افزایش ظرفیت دندانپزشکی به ارتقا سلامت دهان و دندان کمک نمی‌کند، زیرا با افزایش تعداد دندانپزشکان درمان القایی به وجود می‌آید و سلامت مردم به خطر می‌افتد، کشور‌های اسکاندیناوی که شاخص پوسیدگی دهان و دندان DMFT را به صفر رسانده‌اند، روی شاخص نداشتن پوسیدگی برنامه ریزی و بر روی پیشگیری کار کردند و با نیرو‌های بهداشتی به این شاخص مطلوب در سلامت دهان و دندان دست پیدا کردند و می‌توان برای حصول به این مهم از نیرو‌های حدواسط مثل بهورزان دهان بهره برد. در واقع اگر ارتقاء سلامت دهان و دندان مد نظر سیاست‌گذاران است؛ باید به بحث مهم بهداشت و پیشگیری پرداخته شود».

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا شاخص پوسیدگی دندان در ایران بالاست و راه حل کاهش پرداختی از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی چیست؟

کدخدازاده: «ما اکنون افراد بسیاری داریم که مشکل پوسیدگی دندان دارند و باید با توزیع دندانپزشک، دسترسی مردم به خدمات دندانپزشکی برای درمان را بهبود ببخشیم؛ اما باید توجه داشت ما حتی در شهر تهران که شاخص دندانپزشک وضعیت بسیار خوبی دارد و درواقع بیشترین تورم دندانپزشک را در تهران را داریم؛ اما سلامت دهان و دندان وضعیت مطلوبی ندارد؛ پس این خود گواه آن است که افزایش تعداد دندانپزشک مادامی که پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان دندانپزشکی را اصلاح نکنیم تاثیری در بحث درمان بیماری‌های دهان و دندان هم ندارد.

اگر به فکر سلامت دهان و دندان مردم هستیم؛ راه اصلی برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز پوسیدگی‌های دندانی است و در حوزه درمان برای خدمات بهتر باید خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و اینکه برخی می‌گویند با افزایش دندانپزشک هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ ساده انگارانه است. همانطور که اگر تعداد چشم پزشکان را زیاد کنیم، تعداد افراد دچار ضعف بینایی کم نمی‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد هر جا روی پیشگیری کار شده؛ شاخص پوسیدگی دهان و دندان کم و سلامت مردم ارتقا یافته است.

اگر دغدغه درمان است باید حاکمیت در پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی و مشارکت بیمه‌های تکمیلی برای کاهش هزینه‌های درمانی مردم در حوزه دندانپزشکی ورود کند.

افزایش ظرفیت دندانپزشکی بجز پول پاشی و تضییع بیت المال و آسیب به سلامت مردم دستاوردی نخواهد داشت».

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۴:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
تعداد دارو ساز باید زیاد بشه در مصوبه شورا انقلابرفرهنگی آورده نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۹ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
طرف با پول مدرک دندانپزشکی گرفته دندونهای مردم را خراب که بهترین دندان پزشکم دیگه نمیتونه درستش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
دندون عقلم درد میکنه بخاطر هزینه زیاد دندون پزشکی نمیتونم برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
بیمه مثل این هست فقط گوجه و پیاز رو شامل بیمه می کند که قیمتش هیچی نیست بقیه ی دارو های گرون رو اصلا بیمه شامل نمی شود یعنی بیمه سود خالص می برد از مردم، چرا چون ماهیانه نزدیک 1 میلیون از هر نفر می گیرد ولی نهایتا سالی یه بار نفر از بیمه اش استفاده کند
Iran (Islamic Republic of)
انحصار در دندانپزشکی
۲۲:۵۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
انحصار در دندانپزشکی باعث شده فضا رقابتی نباشه و هزینه ها نجومی
بایدظرفیت دندانپزشکی جای خود را به حد نصاب علمی بدهد
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۲:۳۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
ظلم پایه نداره.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۲:۳۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
دندا نپزشک
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۹:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
باید تعداد پزشک و دارو ساز و دندان پزشک زیاد بشه مردم هم از از این خواسته کوتاه نیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
جامعه بیمار آثار سیاست های اتخاذ شده ی دولت مردان دوره های گذشته تا به امروز
فقط جیب بیمه گذار پر میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
هزینه دندانپزشکی اینقدر بالاست که من الان نزدیک به پنج ساله دندون نیشم خرابه پول ندارم حتی برم بکشمش به ضرب اب نمک دردشو تسکین میدم چندی پیشم سر سفره یه تیکش کند افتاد تو دهنم چرا بیمه پوشش نمیده خدمات دندانپزشکی رو خیلی ها همین مشکلات رو دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
سه روزه دارم از دندون درد میمیرم، بخاطر هزینه‌هاش نمیتونم دکتر برم، خدایا خسته شدیم خودت به دادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
هزینه های دندان پزشکی سر سام اور است ده ۴۰ هستم تازه دندان درد گرفتم گفت عسب کشی نتوانستم هزینه را بپردازم خودم کشیدم هزینه کسیدن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ خودم باهش بازی کردم لق شد و. راحت شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
سیگار نکشید شیرینی کمتر بخورید ورزش کنید مسواک بزنید تا محتاج دندانپزشک نشوید باید خود دندانپزشکان را اجبارا بفرستند زیر دست سلمانی های قدیم دندوناشون را با انبردست بکشن تا آدم بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
هرشغلی سختی و ظرافت کاری خودش رو داره وهمه مردم جامعه به هم وابسطه هستند اینکه یه سر شغلها اسم در کردن و پول هنگفت میگیرند جای سوال داره؟
چامعه باید به این نتیجه برسه که همه حق زندگی و اسایش دارن کارگر راننده کارمند مهندس پزشک پرستار مغازه دار همه و همه باید به تناسب تو جایگاهشون باشند نه اینکه یه سری برده وزیر دست یه سری باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
هیچ عاقلی با درآمد حلال و آسایش مخالف نیست. دکترها و سایر فراریان مالیاتی هم، مثل بقیه مثل کارگر و کارمند و غیره مالیاتشان را بدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
گزارشی از دستگاه کارتخوان دندانپزشکها و مالیاتشان تهیه کنید.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
امسال باید از کنکوریها دانشجویان بیشتری بگیرند تا نه تنها کمبود جبران شود بلکه به فکر ساله ای بعد هم باشند. متاسفانه سازمان سنجش بسیار بخیلانه عمل می‌کند، میشناسم که با معدل 18 از دبیرستان و لیسانس رادیولوژی از دانشگاه و نفر اول این رشته ازادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی جا مانده، آن هم بخاطر پارتی بازی بعضیها!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
نظر این مقام کاملا غلط هست چراکه هرچه عرضه دندانپزشک بیشتر هدمات بهتر وهزینه هاکمتر خواهد بود .وبالعکس.بنده یک دندان آسیا را در رشت مشیدم باهزینه یکصد تومانی عکس پانصد تومان دریافت کردند.وقتی اعتراض هم هزارجور دوز وکلک والفاظ قالب آدم میمنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
جلوی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی را نگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
انحصار در دندانپزشکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
دندانپزشکان ماهانه سود ، ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیونی میبرند.
چون هرچقدر که دلشان می‌خواهد می‌گیرند. نسبت به جمعیت تعدادشان بسیار کم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
من در شهرستان هستم دندانپزشکان و مابقی متخصصین پزشکی خیلی طاقچه بالا می گذارند و برای یک معاینه باید 3 ماه زودتر نوبت بگیری ، الان 2 روز هست دچار درد شدید کلیه شده ام کلا 4 تا متخصص در اراک هست نزد هر کدام رفتم از 1ماه تا 3 ماه بعد نوبت می دهند ، خدا لعنت کند کسانی را که مانع افزایش ظرفیت پزشکی در دانشگاه ها شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
گناه ما ده شصتیا چیه دندونامون داره یکی خراب میشن مث بقیه خدمات و تحصیل و کنکور تا به ما برسه دیگه چیزی برا گفتن نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
مثل ما دهه ۴۰ دندونات را بکش بعدش دندون مصنوعی بگذار مگه خون شما از ما رنگینتره
Iran (Islamic Republic of)
جن
۲۱:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
من دهه ۸۰ هستم ۷ دندونم خرابه چی بگم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
مثل ما دهه 20 ایا باش. ما نه دندون داریم نه فک.