کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت جمع آوری می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته، کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت حذف نمی‌شوند، اما مدیران استانی این شرکت سخنان دیگری می‌گویند.

از ساعاتی پیش برخی کاربران فضای مجازی مدعی شده اند که کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت سراسر کشور مسدود شده و امکان سوختگیری فقط با کارت‌های شخصی وجود دارد.

آقای علی اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت پخش ملی فرآورده‌های نفتی ایران، سیزدهم خرداد یعنی حدود یک هفته پیش درباره جمع آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت گفته بود: قرار نیست که از تیر، کارت سوخت جایگاهداران برای سوختگیری با نرخ آزاد حذف شود؛ هیچ تصمیمی در خصوص نرخ بنزین گرفته نشده و اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور در این خصوص تکذیب می‌شود.

او همچنین گفته بود: تغییری در نحوه توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نمی‌شود و اگر جایگاهی تغییری انجام دهد، مردم می‌توانند آن را به سامانه تلفنی ۰۹۶۲۷ گزارش دهند.

ماجرای جمع آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت چیست؟

ماجرای جمع آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت چیست؟

وقتی مدیر ملی بر خلاف مدیران استانی اظهار نظر می‌کند!

بررسی باشگاه خبرنگاران جوان نشان می‌دهد، در شرایطی که آقای نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مدعی بود برنامه‌ای برای حذف کارت سوخت جایگاهداران در دستور کار نیست، این مسئله تقریباً از اواخر اردیبهشت امسال، در برخی استان‌ها در دستور کار مدیران مناطق پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفته است.

آقای سیدباقر نورالدینی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان، ۲۱ اردیبهشت گفت: در راستای مصوبات کارگروه پیشگیری از عرضه خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی و با توجه به دستورالعمل‌ها، کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌های سوخت، محدود و به‌تدریج جمع‌آوری می‌شود.

او گفت: مالکان خودرو‌های بنزینی می‌توانند پس از اتمام سهمیه سوخت یارانه‌ای ماهانه و یا ذخیره شده در کارت‌های شخصی خود، برای سوختگیری با نرخ دوم (سه هزار تومانی) تا سقف ۲۵۰ لیتر از کارت شخصی خود استفاده کنند. در هر شهرستان یک جایگاه کارت سوخت آزاد در اختیار دارد و مالکان خودرو‌هایی که فاقد کارت هوشمند سوخت هستند، می‌توانند درخواست صدور کارت سوخت المثنی خود را به دفاتر پلیس+۱۰ ارائه دهند.

ماجرای جمع آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت چیست؟

بیشتر بخوانید:


چهار روز بعد، آقای فریدون یاسمی مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه هم با تایید این موضوع که کارت‌های آزاد موجود در جایگاه‌های سوخت باید به مرور جمع آوری شوند، گفت: این طرح در شهرستان‌های مرزی استان کرمانشاه به‌صورت موفقیت آمیز به اجرا در آمد. بررسی‌های اولیه از شهرستان‌های مرزی استان نشان داد، میزان فروش با کارت آزاد جایگاه بالاست و از این رو، کارت‌های مذکور جمع‌آوری شد.

او گفت: با جمع آوری کارت‌های آزاد در شهرستان‌های مرزی، فروش آزاد با کارت جایگاه به صفر رسید و به تبع آن، خرابی تجهیزات سامانه هوشمند سوخت بر اثر استفاده زیاد از کارت‌های مذکور و همچنین قاچاق فرآورده، کمتر و استفاده مردم از نرخ دوم کارت‌های شخصی فرهنگ سازی شد. با شناسایی قاچاقچی‌های فروش فرآورده و کارت‌های شخصی که بیشترین میزان خرید فروش آزاد را داشته اند و معرفی آن‌ها به تعزیرات حکومتی، کارت سوخت این افراد مسدود شد.

ماجرای جمع آوری کارت‌های آزاد جایگاه‌های سوخت چیست؟

جایگاهداران سوخت: تمام جایگاه‌ها کارت سوخت آزاد ندارند

آقای اسداله قلی زاده رئیس صنف جایگاهداران سوخت در این باره گفت: تصمیم سازان عرصه سوخت با دلایلی نظیر سیاست‌های کنترل مصرف، تخصیص بهینه و مبارزه با قاچاق طرح‌هایی را اجرایی کردند. در برخی مناطق مرزی، کارت‌های آزاد بنزین نیز در همه جایگاه‌ها وجود ندارد و تعداد جایگاه‌های دارای کارت کاهش داشته است که البته به گفته مسئولین امر، به منزله قصد دولت مبنی بر جمع آوری کامل کارت‌های آزاد جایگاهداران نیست.

او می‌گوید: این جمع آوری نیازی به دستورالعمل خاص یا اقدام فیزیکی ندارد، بلکه از طریق سامانه هوشمند میتوان کارت‌های آزاد جایگاه‌های مورد نظر را از سرویس دهی خارج کرد. مردم هم می‌توانند در صورت داشتن انتقاد و پیشنهاد در این خصوص، با شماره‌های ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ و ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

پیگیری‌های میدانی باشگاه خبرنگاران جوان از جایگاهداران نشان می‌دهد، هم اکنون مشکلی برای استفاده از کارت‌های آزاد جایگاه‌ها وجود ندارد و احتمالا این موضوع یک آزمایش بوده است. البته در این مراجعه میدانی به برخی از جایگاه‌های سوخت پایتخت، مشاهده شد که تمامی جایگاه‌های سوخت به صورت ۲۴ ساعته فعال نبودند و جایگاهداران نیز شایعه حذف کارت‌های آزاد را شنیده اند، اما هنوز ابلاغی به آن‌ها نرسیده است.

ویدئویی هم که از ساعاتی پیش در فضای مجازی با لوگوی باشگاه خبرنگاران جوان درباره وجود نداشتن کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت بازنشر شده، مربوط به مدت‌ها پیش یعنی زمان اجرای طرح کدینگ جایگاه‌های سوخت در برخی مناطق جنوب شرق کشور است.

گزارش از رقیه هویدا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار