به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس بسیج مردمی عراق

فالح الفیاض: روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس، به تحول امت اسلام تبدیل شد

رئیس نیرو‌های بسیج مردمی عراق تاکید کرد الحشد الشعبی به هیچ وجه در رقابت‌های سیاسی دخالت نخواهد کرد.

فالح الفیاض، رئیس نیرو‌های بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) با تصریح به اینکه روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس به روز تحول امت اسلام تبدیل شد؛ تاکید کرد الحشد الشعبی به هیچ وجه در رقابت‌های سیاسی دخالت نخواهد کرد و طرفی سیاسی و ابزاری برای سلطه و سرکوب نخواهد بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاتجاه،  رئیس سازمان بسیج مردمی عراق (الحشدالشعبی) در بغداد به مناسبت هشتمین سالگرد صدور فتوای جهاد کفایی مرجعیت و تاسیس بسیج مردمی عراق گفت: ما به الحشد الشعبی افتخار می‌کنیم و پرچم آن را بر بازو داریم تا راه شهدا و فرماندهان شهید را که حماسه‌ای قهرمانانه خلق و به الحشد الشعبی این ارزش والا را اعطا کردند، کامل کنیم. زمانی که الحشد الشعبی تشکیل شد، روز‌های تلخ و سخت و ناامید کننده‌ای بود، اما فتوای مرجعیت دینی، آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مردم عراق را بیدار کرد و از وضعیت شکست و ناامیدی به ایستادگی و مبارزه منتقل کرد. ما نمی‌توانیم این روز را تنها روز تاسیس الحشد الشعبی بدانیم بلکه من آن را روز تولد «عراق جدید» می‌دانم. عراقی که توانایی زیستن با کرامت و احترام را دارد. این فتوا و این استجابت از طرف مردم که مسیر حوادث را تغییر داد، امتی دیگر در عراق ساخت و این امت با فتوایی شرعی آغاز شد و این امت با جهاد قهرمانان ساخته شد و این امت بزرگی و عزت خود را با شهدا و فرماندهان شهید ساخت که آخرین آن‌ها شهدای فرماندهان پیروزی بودند که توسط دستانی که نمی‌خواست عراق دارای عزت و سربلندی باشد به شهادت رسیدند. آن‌ها را در بغداد ترور کردند در روزی که من آن را روز تثبیت الحشد الشعبی و بقای این نهاد می‌دانم. شما دیدید روزی که در آن حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس به شهادت رسیدند چگونه به روز تحول این امت تبدیل شد.

الفیاض در ادامه گفت: شاهد بودیم که الحشد الشعبی ما در سال‌های اخیر با چه حملاتی مواجه بود. با همه انواع توطئه و دسیسه‌ها و بدنامی که به هدف قرار دادن شهدای پیروزی (حاج قاسم و ابومهدی) منتهی شد تا بتوانند عظمت این نهاد را که آن را نهادی سرکش می‌نامند؛ بشکنند، بله نهادی سرکش برابر فساد و سازش و ذلت. تنها عراقی قابل قبول الحشد است که به فرزندان آن احترام گذاشته شود و تفاوتی بین مردم قائل نباشد. برخی تلاش می‌کنند الحشد الشعبی را پدیده‌ای موقت در تاریخ عراق معرفی کنند که باید درهم پیچده و برچیده شود. آن‌ها می‌خواهند با دنبال کردن این هدف، عراق را به گذشته که درگیر توطئه‌ها بود و چشمش به حمایت خارجی دوخته شده بود و توانایی محافظت از خود و بهره برداری از منابع و ثروت‌های خود را ندارد؛ بازگردانند. اما الحشد الشعبی ثابت کرد که همچنان استوار است چرا که قدرت خود را از خدای متعال و اعتماد این مردم و مرجعیت دینی و میراثی که شهدا برجا گذاشته اند می‌گیرد. انشاالله ما در حفاظت از این امانت صادق خواهیم بود و از خدا می‌خواهیم این چنین باشیم و از این میراث و این امانت به خوبی نگهداری و محافظت کنیم.

وی افزود: این بسیج، بسیج مردمی و برای مردم است. الحشدالشعبی طرفدار مردم است و ابزاری برای سلطه و کنترل به شمار نمی‌آید. این هویت و شعار الحشد الشعبی است. الحشد الشعبی توانست انسجام خوبی با نیرو‌های امنیتی دیگر - با ارتش قهرمان و پلیس عراق و دستگاه مبارزه با تروریسم با نیرو‌های واکنش سریع - به وجود بیاورد و این الگویی است که فرماندهان قهرمان ما در میادین نبرد به وجود آوردند و فرصت بزرگی را از دشمنان گرفتند درحالی که تلاش می‌کردند بین نیرو‌های مبارز عراقی اختلاف بیندازند. الحشد الشعبی ما و ارتش ما و پلیس ما و همه نیرو‌های امنیتی یک نیروی واحد هستند. الحشد الشعبی با آن‌ها کامل می‌شود و آن‌ها با الحشد الشعبی؛ و این روند انشا الله در همه مراحل بعدی نیز وجود خواهد داشت.

الفیاض تاکید کرد: برخی تلاش می‌کنند با مطرح کردن مسائلی مانند الحشدالشعبی و سلاح آن و کشور، هویت واقعی الحشد را زیر سوال ببرند و در آن ایجاد تردید کنند با این عنوان که الحشد الشعبی حامل سلاح است. بله ما سلاح حق را حمل می‌کنیم، اما پیش از آن جان‌هایی داریم که با آن می‌توانیم از این ملت دفاع کنیم. سلاح، هدف نیست بلکه سلاح وسیله است. وسیله‌ای برای حفاظت از کشور و حفاظت از کرامت انسانی و آزادی انسان. سلاح به تنهایی نمی‌تواند از کرامت و آزادی دفاع کند، سلاح ما تنها برای آزادی و کرامت انسان است. هر کسی به غیر از این هدف، سلاح حمل می‌کند خارج از الحشد الشعبی است. ما اولین کسانی بودیم که از این کشور دفاع کردیم. این ما بودیم که در کنار دیگر برادران در نیرو‌های مسلح از سقوط کشور جلوگیری کردیم و اجازه ندادیم دولت خرافات (داعش) مستقر شود؛ بنابراین الحشد الشعبی، یک نیروی حق است نه یک نیروی یورشگر بی رحم که برخی تلاش می‌کنند اینگونه القاء کنند که پدیده‌ای نادر در تاریخ عراق است و مشکلی است که باید برای حل آن فکری کرد. ما مشکل نیستیم بلکه ما راه حل اصلی هستیم. زمانی که جبهه‌ها خالی بود فرزندان الحشدالشعبی بودند که برای فداکاری و شهادت سبقت می‌گرفتند.

وی اضافه کرد: درباره مشکل سیاسی و بن بست سیاسی باید بگویم، الحشدالشعبی تنها حافظ امنیت و ثبات خواهد بود و در هیچ نبرد و رقابت سیاسی، یک طرف سیاسی نخواهد بود؛ بنابراین و بر این اساس سخن خود را متوجه برادر عزیزم سید مقتدی صدر می‌کنم که از پیام او و کلام او که روز گذشته درخصوص الحشدالشعبی صادر کرد تشکر می‌کنم. در این بیانیه و طرح به هیچ وجه مساله اهانت آمیزی ندیدم، بله ما بسیج عراق و بسیج مردم، به هیچ وجه هیچ طرف سیاسی و ابزاری برای سلطه و سرکوب نخواهیم بود و از خدای متعال می‌خواهیم ما را در این خط حفظ کند.

فالح الفیاض در انتها گفت: نقش الحشد الشعبی در بحران کنونی چیست و مرحله آینده چگونه خواهد بود آینده عراق چه خواهد بود و روز‌های آینده چگونه خواهد بود؟ برخی سناریو‌هایی متفاوتی درباره مراحل ناآرامی و هرج و مرج ترسیم و تلاش می‌کنند نقشی برای الحشدالشعبی در این حوادث ترسیم کنند، اما الحشدالشعبی با بصیرت خود، طرفدار هیچ جریان سیاسی نخواهد بود. ما حافظان کشور هستیم نه سربازان دولت و افراد. بله تا زمانی که دولت به قانون اساسی پایبند باشد و از صلح داخلی حمایت کند، الحشدالشعبی یکی از ابزار‌های آن در این هدف خواهد بود؛ بنابراین تاکید می‌کنم الحشدالشعبی در مرحله بعدی با پیش بینی‌ها و نگرانی‌هایی که بیان می‌شود، باید حافظ امنیت و صلح داخلی و بی طرف در مسائل سیاسی باشد. همه رهبران و سران الحشدالشعبی اتفاق نظر دارند که الحشدالشعبی نباید در یک مبارزه سیاسی دخالت نخواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار