«آل سعود» با امنیتی کردن «حج» صدای محافل و نهادهای مسلمان را درآورد

علما و محافل مسلمان با راه انداختن کمپینی تاکید کردن آل سعود باید دست از امنیتی کردن حج بردارد.

نهاد‌های حقوق بشری و سیاسی، علما و بسیاری از شخصیت‌های مسلمان با راه انداختن کمپینی به مقابله با «امنیتی شدن» پرونده‌های حج و عمره از سوی آل سعود به پا خواستند.

براساس گزارش «عربی۲۱»، شرکت‌کنندگان در این کمپین بیانیه‌ای با عنوان «حج امن نیست» منتشر و اعلام کردند وجود اماکن مقدس در جغرافیای حکومت سعودی این کشور را ملزم به احقاق حقوق حجاج می‌کند؛ نه به عنوان بهترین دولت و بالاترین مقام رسیدگی و هدایت، بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی مکه و مدینه که در محدوده جغرافیایی سعودی قرار گرفته و این امر را برای آن الزام آور کرده است.

شرکت‌کنندگان در این بیانیه در ادامه گفتند: «عربستان باید آمادگی و برنامه‌ریزی خود برای انجام مناسک حج را بالا ببرد و آن‌ها را تسهیل کند؛ همچنین باید مسئولیت کامل خود را در قبال حج و در برابر تمام جهان بدون هیچ منت و آسیبی به عهده بگیرد. این امری است که تمام حکام این کشور، حتی در دوران جاهلیت نسبت به آن پایبند بوده و احساسات مربوط به آن را رعایت کرده‌اند».

مخالفان امنیتی شدن حج در این بیانیه دولت عربستان  را به «سیاسی کردن عمدی حرمین شریفین به طور واضح و مکرر و تبدیل آن به ابزاری برای سرکوب مخالفان و راهی برای حمایت از رژیم‌های سرکوب‌گر» متهم کردند.

شرکت کنندگان در این کمپین اعلام کردند نیرو‌های امنیتی آل سعود تعدادی از زائران کشور‌هایی مانند مصر، لیبی، یمن و سوریه و زائران اقلیت مسلمان چینی مانند اویغور‌ها را که در کشورهایشان زندگی نمی‌کردند دستگیر کرده بودند. دولت عربستان پس از اعطای روادید به این زائران، عمداً تعدادی از آن‌ها را دستگیر کرده و به کشور‌ها و رژیم‌های سرکوب‌گر آنان تحویل داده است.

در این بیانیه تاکید شده است: «عربستان سعودی از موقعیت و جایگاه حرمین شریفین به عنوان ابزاری برای صیقل دادن سیاست‌های رژیم محمد بن سلمان و به عنوان یک هیئت تبلیغاتی برای او استفاده می‌کند». امضاکنندگان این بیانیه بر رد و محکومیت استفاده از حج و عمره به عنوان ابزار‌هایی سیاسی یا وسیله‌هایی برای سرکوب و بازداشت و دستگیری مسلمانان تأکید کردند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی و شخصیت‌های مختلف نیز با این کمپین که از طریق هشتگ «الحج لیس آمنا: حج امن نیست» همراهی کردند. حتی «جمال عبدالستار» دبیر کل مجمع علمای اهل سنت در توئیتی نوشت: «هر کسی که اهل علم و اندیشه و رهبرانی را که مدعی حق هستند را از حج و عمره باز دارد، با قرآن و سنت پاک پیامبر مخالفت کرده است».

کمیسیون بین‌المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین هم در گزارشی شکایات شهروندان مصری و اردنی را که تلفن‌های همراه آن‌ها توسط مقامات سعودی بازرسی شده بود را منتشر و اعتراض‌ها نسبت به بازجویی شدن این افراد در فرودگاه جده را که برای انجام مناسک حج عمره به این کشور آمده بودند، به آن مستند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۸:۱۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
پول حج رو برای ده سال صرف رساندن سلاح به یمن کنید. ببین چه جوابی میگیرد این ال سعود. بخشش لازم نیست اعدامش کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
این کار برای حفظ امنیت حجاج هست.
آخرین اخبار