از کتاب تاریخ عدلیه کرمان رونمایی شد

امروز در همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضاییه در استان کرمان از کتاب تاریخ عدلیه استان کرمان رونمایی شد.

همایش بزرگ و محوری هفته قوه قضاییه با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، رییس کل دادگستری، مدیرکل پیگیری امور استان‌ها و سازمان‌های تابعه معاونت اول قوه قضاییه، استاندار، رییس مجمع نمایندگان استان، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای قضایی استان و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی برگزار شد.

رونمایی از کتاب تاریخ عدلیه کرمان

در این آئین از کتاب تاریخ عدلیه استان کرمان رونمایی شد.

یدالله موحد، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر استان‌ها و سازمان‌های وابسته قوه قضاییه در این مراسم گفت: استان کرمان به عنوان دیار کریمان در شکل گیری فرهنگ و تمدن ایران اسلامی کارنامه درخشانی دارد.

او می‌گوید: تاریخ کرمان، درخشان است و این استان در ادوار مختلف تاریخ از جمله: در دوران دفاع مقدس، شکل گیری جبهه مقاومت و ... نقش مهمی داشته است.

یدالله موحد گفت: مورخان مطالب بسیار خوبی را نگاشته اند و مگر می‌شود تاریخ را به رشته تحریر در آوریم و نگاهی به تاریخ تحولات نظام دادگستری نداشته باشیم.

به گفته او کتاب تاریخ عدلیه کرمان براساس همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، بخش تاریخ دانشگاه شهید باهنر و پیگیری دستگاه قضایی تدوین شده است و در کنار تدوین این کتاب، تاریخ شفاهی کرمان نیز تدوین شده است.

از کتاب تاریخ عدلیه کرمان رونمایی شد

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر استان‌ها و سازمان‌های وابسته قوه قضاییه، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه گفت: شهید بهشتی به عنوان پایه گذار نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران است و این شهید براساس اندیشه ساختارمند خود، یک ایدئولوژیست بسیار قوی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که مبانی اسلام و اهداف و آرمان‌های امام راحل را با زبانی رسا و شیوا تبیین کرد.

به گفته او خصایص اخلاقی شهید بهشتی در تاریخ مورد توجه است و این شهید به تمامی شبهه‌ها به صورت مستدل، مستند، متقن و قابل قبول پاسخ می‌داد.

موحد گفت: قوه قضاییه با اجرای سند تحول و تعالی بخشیدن به این سند، گام‌های بلندی را به سمت رسیدن به نظام قضایی در تراز جمهوری اسلامی و در تراز بیانیه گام دوم انقلاب بر می‌دارد و ریاست قوه قضاییه، یک قاضی با تجربه، مدیر، مدبر و دردآشنای این دستگاه است که سکان این دستگاه را به دست گرفته و به اتکای قضات و کارمندان این دستگاه که سرمایه ارزشمند این دستگاه هستند، این مسیر را پشت سر می‌گذارد.

به گفته او کارکنان اداری و قضایی به عنوان مجاهدان عرصه عدالت و امنیت هستند و کارکنان دستگاه قضایی عناصر خدوم و مجاهدی هستند که به صورت شبانه روزی برای تحقق و توسعه عدالت تلاش می‌کنند.

کتاب تاریخ عدلیه کرمان از ورود اسلام تاکنون با تلاش فرهاد دشتکی نیا، جمشید روستا و مجید نیک پور و زیر نظر سید محمد طیبی و یدالله موحد در ۴ فصل و ۱۴ بخش تدوین شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این آئین گفت: در رابطه با قضاوت، در متون دینی ما مفاهیم مهم و دقیقی وجود دارد و جایگاه قضا در برخی ابواب فقه به صورت مستقیم و در بخش‌هایی نیز به صورت غیرمستقیم مطرح شده است.

او می‌گوید: قضاوت، جایگاه ویژه‌ای در ادیان الهی و عقل بشر دارد و از ذات و نهاد انسان می‌جوشد و قضاوت و داوری برای احقاق حق و ابطال باطل از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی خدمات دستگاه قضایی بخش قابل توجهی از روابط اجتماعی انسان‌ها را به ویژه در جایی که زیاده خواهی از سوی شخص یا گروهی صورت می‌گیرد، شامل می‌شود و دستگاه قضایی تلاش می‌کند آرامش و آسایش را به جامعه برگردانده و از آن حفاظت و حراست کند.

او گفت: دانش و علم، اجرای عدالت و عقل و عقلانیت از ابزار مهم دستگاه قضایی برای تحقق عدالت است و حکمی که براساس این موارد صادر می‌شود، منطبق با حق است.

 حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان کرمان

نماینده ولی فقیه در استان کرمان می‌گوید: قاضی با دانش، فهم، زیرکی و توان خود تلاش می‌کند که به حق برسد و براساس آن حکم کند و او  تلاش می‌کند، وقتی طرفین دعوا به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند، عدالت درباره آن‌ها به صورت کامل اجرا شود.

او گفت: در استان کرمان، شخصیت‌های فراوانی وجود دارد که دانش قضایی بالایی دارند و احکامی را با رعایت همه مسائل و جهات شرعی صادر می کنند  و تلاش کرده اند که مردم وقتی با ظلمی مواجه شدند، با خیال راحت پرونده خود را به دست دستگاه قضایی دهند.

عدالت باید به گفتمان و خواست عمومی تبدیل شود

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این نشست گفت: عدالت باید تبدیل به یک گفتمان و خواست عمومی در جامعه شود و این موضوع باید در سطح عمومی و نخبگانی به یک گفتمان و خواست عمومی تبدیل شود؛ زیرا اجرای عدالت کار بسیار دشواری است و شاید برخی افراد به سادگی تن به اجرای عدالت ندهند.

او می‌گوید: رفع خصومت، یکی از وظایف ذاتی قاضی می باشد و حاکمیت بر جان و مال مردم در اختیار قاضی قرار گرفته است و این امر در حقیقت جایگاه انبیاء است که در دوران غیبت از سوی ولی فقیه به قضات واگذار شده که نشان می‌دهد وظیفه سنگینی بر عهده آن ها قرار دارد.

فداکار گفت: مردم به صورت فطری به سوی عدالت تمایل دارند و اجرای عدالت مانع از تبعیض شده و از ظلم کردن و ظلم پذیری جلوگیری می‌کند.

او می‌گوید: شاید بخشی از اصحاب قدرت و ثروت، میانه‌ای با اجرای عدالت نداشته باشند و دستگاه قضایی، ملجاء اجرای عدالت است و رسیدگی روزانه به ۲ هزار پرونده در دستگاه قضایی، عدد بزرگی است که زحمات کارکنان اداری و قضایی دستگاه قضایی استان کرمان را نشان می‌دهد.

به گفته استاندار کرمان از مهم‌ترین تتایج اجرای عدالت، تحقق امنیت پایدار است؛ زیرا با تحقق عدالت، امنیت و توسعه در جامعه محقق خواهد شد، زیرا اگر در جامعه رانت و بی عدالتی وجود داشته باشد، توسعه محقق نخواهد شد.

فداکار، استاندار کرمان

او گفت: یکی از مزایای اجرای طرح اقتصادی اخیر، حذف رانت‌هایی بود که به بخشی از افراد پرداخت می‌شد.

فداکار می‌گوید: پیشگیری از وقوع جرم مورد تاکید است و اگر در حوزه پیشگیری موفق عمل کنیم، بار ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاهش می‌یابد.

فداکارمی گوید: نظارت بر دستگاه‌های دولتی از وظایف دستگاه قضایی است که باید اجرایی شود؛ زیرا معتقدیم با همراهی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی، کار‌ها با قدرت پیش خواهد رفت و به سالم سازی محیط در مسیر اجرا کمک می‌کند.

دستگاه قضایی از خروج سرمایه‌ها جلوگیری کند

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: دستگاه قضایی سالم، مقتدر و در تراز انقلاب و مردم، آرزوی همه ما است.

او می‌گوید: برای ایجاد یک دستگاه قضایی قدرتمند و توانمند، باید اجزای درونی دستگاه قضایی اعم از قانون، قضات، تشکیلات، صیانت ها، نظارت‌ها و حفاظت‌ها را مورد توجه قرار داد و تقویت کرد که در طرح تحول قضایی به بسیاری از این موضوعات پرداخته شده است.

به گفته حجت الاسلام غضنفرآبادی توجه به وضعیت معیشتی کارکنان اداری و قضایی مورد تاکید است و شأن قضات و کارمندان دستگاه قضایی باید حفظ شود؛ زیرا این افراد نقش بسیار محوری بر عهده دارند.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی

او می‌گوید: تعاملات بسیار خوب موجود بین دستگاه قضایی استان کرمان با قوه مجریه و مقننه و تعاملات قوه قضاییه با حفظ استقلال قوا با قوه مجریه و مقننه در بسیاری از حوزه‌ها راهگشا خواهد بود.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: بر حفظ احترام متقابل در مجموعه قضایی تاکید داریم و در شرایط کنونی دستگاه قضایی باید درباره شیطنت‌های رسانه‌ای که ایجاد می‌شود، بسیار مراقبت کند.

او می‌گوید: بر لزوم توجه به امنیت اقتصادی، حمایت از سرمایه گذاری و دقت در پرونده‌ها تاکید داریم.

حجت الاسلام غضنفرآبادی گفت: امروز برخی نفوذ‌ها در صدد هستند که سرمایه گذار و سرمایه گذاری را له کنند و در دستگاه قضایی باید در این حوزه مراقبت‌های لازم را انجام داد تا از خروج سرمایه‌ها جلوگیری شود.

رضایت مندی مردم از محور‌های اصلی در دستگاه قضایی

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری استان کرمان نیز در این همایش گفت: دستگاه قضایی به الگویی بسیار بزرگ و موفق برای کشور‌های اسلامی تبدیل شده است و امروز افتخارمان این است که با بهره گیری از آیات، روایات و فرهنگ اصیل اسلامی یک قوه قضاییه مقتدر داریم.

او می‌گوید: امروزبه برکت خون شهدا و هدایت ها، رهبری‌ها و راهنمایی‌های امامین انقلاب اسلامی، دستاورد‌های بسیار بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است.

حجت الاسلام حمیدی گفت: در حال حاضر انسان‌های عالم، فرهیخته، پرتلاش و دانشمند در دستگاه قضایی استان کرمان، فعالیت دارند و قوه قضاییه در کنار نیروی انسانی ارزشمند خود با بهره گیری از فناوری اطلاعات توانسته قوه قضاییه هوشمند را معرفی کند؛ البته هنوز تا رسیدن به قوه قضاییه مطلوب فاصله داریم؛ اما اقدامات انجام شده، نشان دهنده این است که تلاش‌ها در مسیر آرمان‌های موجود می باشد تا با تحقق این ارزش‌ها به آرامش و امنیت بیشتر مردم دست یابیم.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رییس کل دادگستری استان کرمان

به گفته او رضایت مندی مردم از محور‌های اصلی در دستگاه قضایی است و گلایه مندی‌های مردم به حق است و باید تمام تلاش خود را به کار گیریم که این گلایه‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: برای مستندسازی تاریخ عدلیه در استان کرمان اقداماتی انجام شده است و در این همایش از کتاب تاریخ عدلیه استان کرمان رونمایی می‌شود و این کتاب در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود که می‌توانند از آن بهره برداری کنند.

تحقق ۹۳ درصدی ابلاغ الکترونیک پرونده‌های قضایی در کرمان

 مهدی بخشی، معاون قضایی و فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کرمان نیز در این همایش گفت: علی رغم افزایش ورودی ۱۳ درصدی پرونده‌ها به دستگاه قضایی استان کرمان طی پارسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، میانگین رسیدگی‌ها از ۸۹ روز به ۸۱ روز کاهش یافته و این در حالی است که هدف تعیینی در برنامه ششم تا پایان سال ۱۴۰۰، ۹۹ روز بوده است.

او می‌گوید: در بخش ابلاغ الکترونیک نیز هدف تعیینی در برنامه توسعه ۵۰ درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ بوده است که تاکنون ۹۲ درصد محقق شده است و استان کرمان در این زمینه، ۴۲ درصد جلوتر از برنامه حرکت کرده است.

به گفته بخشی براساس برنامه توسعه، میزان پرونده‌های منتهی به صلح و سازش در استان کرمان، ۲۲ درصد تعیین شده بود که این میزان در استان کرمان به ۴۵ درصد رسیده است.

او گفت: براساس تلاش کارکنان اداری و قضایی استان کرمان، تعداد پرونده‌های مختومه طی پارسال با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل از آن روبه رو بوده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار