فراهم شدن زمینه آزادی ۳ مددجوی نوجوان در شیراز

رییس کل دادگستری فارس گفت: پس از پذیرفته شدن قرار ۳ تن از مددجویان کانون اصلاح و تربیت شیراز زمینه آزادی آن‌ها فراهم شد.

همزمان با دومین روز از هفته قوه قضائیه رییس کل دادگستری استان فارس در بازدید و سرکشی از کانون اصلاح و تربیت شیراز با مددجویان نوجوان ملاقات کرد و پس از پذیرفته شدن قرار ۳ تن از مددجویان این کانون، زمینه آزادی آن‌ها فراهم شد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی و معاونین قضایی دادگستری استان در این دیدار با ملاقات چهره به چهره با نوجوانان این مرکز و بررسی امکانات آموزشی، تربیتی، بازپروری و تفریحی در این کانون، آخرین وضعیت پرونده‌های قضایی آنان را مورد بررسی قرار دادند.

او گفت: دادگستری استان فارس از تمام ظرفیت‌های قانونی خود در خصوص پذیرش قرار نوجوانان زیر ۱۸ سال که بعضاً ناخواسته مرتکب جرم شده اند استفاده می‌کند و به کمک شعبه توسعه حل اختلاف و داوری مستقر در حوزه زندان نیز در تلاش هستیم تا با اخذ رضایت از شکات زمینه آزادی این مددجویان فراهم شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان فارس گفت: توجه به مسائل آموزشی نوجوانان و هدایت آنان به سمت ورزش و تفریحات سالم در کانون اصلاح و تربیت نقش بسزایی در باز پروری مددجویان و بازگشت مؤثر آنان به جامعه دارد.

او گفت: در این خصوص لازم است از دیدگاه‌های تخصصی و همچنین امکانات نهاد‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی استفاده شود.

موسوی به برخی از مسائل آموزشی و فرهنگی کانون اصلاح و تربیت شیراز اشاره کرد و گفت: با تلاش مدیر و کارکنان امور زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان فارس دوره‌های حرفه آموزی برای اشتغال پس از آزادی و بازگشت به جامعه این مددجویان نوجوان از جمله کلاس‌های حرفه آموزی تعمیرات خودرو، موتورسیکلت، برق و سایر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دیگر بر اساس نیاز سنجی برگزار و همچنین برگزاری کلاس‌های فرهنگی و آموزشی قرآن کریم و آشنایی با نماز و احکام اسلامی نیز برگزار می‌شود.

او با تأکید براینکه سازمان‌های مردم نهاد و خیرّین می‌توانند به باز اجتماعی شدن نوجوانان بزهکار و جلوگیری از بازگشت آنان به زندان کمک نمایند گفت: با مدیریت مناسب می‌توان از تکمیل شدن چرخه بزهکاری توسط نوجوانان جلوگیری کرد.

رئیس شورای قضایی استان فارس همچنین توجه به مسائل پژوهشی در حوزه روانشناسی و جامعه شناسی در کانون‌های اصلاح تربیت را زمینه پیشگیری و کنترل ارتکاب جرم در بین کودکان و نوجوانان خواند و تصریح کرد: لازم است به وقوع جرائم در فضای مجازی و شیوه‌های جدید ارتکاب جرائم توجه شود.

موسوی در این دیدار بر توجه قضات به اِعمال دستور العمل کاهش جمعیت کیفری نسبت به مددجویان کانون اصلاح و تربیت و همچنین استفاده از مجازات‌های جایگزین توسط قضات تاکید کرد.

در این بازدید زمین چمن مصنوعی فوتبال کانون اصلاح و تربیت شیراز توسط مسئولان قضایی استان فارس افتتاح و به بهره برداری رسید.

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: باز اجتماعی نمودن زندانیان، فرایند دشوار و پیچیده‌ای می‌باشد که نیازمند فراهم کردن بستر مناسب از نظر فضا، منابع مالی و انسانی است و افتتاح زمین چمن مصنوعی در کانون اصلاح و تربیت شیراز، با هدف بازپروری مددجویان این مرکز انجام شده است.

ابراهیمی گفت: فضای مناسب و استاندارد از لحاظ اصول زندانبانی اولین و زیربنایی‌ترین مؤلفه برای اصلاح و تربیت زندانیان است و برای اجرای دقیق برنامه‌های اصلاحی و تربیتی و آموزش مددجویان، احداث زمین چمن برای این گروه سنی ضروری است.

او گفت: زمین چمن کانون در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متربع با همکاری اداره کل ورزش و جوانان، معاونت پیشگیری دادگستری، موسسه امید فردا و خیرین راه اندازی شده است.

ابراهیمی گفت: مشارکت مددجویان در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی و تغییر نگرش در افکار و رفتار آنان ودرس گرفتن از گذشته باعث می‌شود در کمیسیون عفو استان شرایط خاص و ویژه برای این زندانیان فراهم شود و زندانیان باید سعی در کسب این تسهیلات قانونی را، سرلوحه کار خود قرار دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار