آماده سازی ۱۵۵ فضای آموزشی تربیتی برای دانش آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: حضور مردم در امر مدرسه سازی توصیه شده و مبتنی بر اصول دینی ما است.

حمید طریفی حسینی در نشستی مشترک با معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: کودکی که وارد مدرسه شده و کد دانش آموزی می‌گیرد از بسیاری خدمات اجتماعی می‌تواند استفاده کند و اگر از مدرسه محروم شود از دیگر خدمات اجتماعی محروم می‌شود. بعد از خانه و خانواده مهمترین مکان که دانش آموز استثنایی در آن احساس امنیت می‌کند، مدرسه است و اجتماعی سازی بچه‌ها در مدارس دنبال می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مدرسه، اولین زیرساخت تربیت است گفت: حضور مردم در امر مدرسه سازی توصیه شده و مبتنی بر اصول دینی ماست. دانش آموز، پیوند میان نظر و عمل در حوزه آموزش ارزش‌ها را در مدرسه خیرساز مشاهده می‌کند و شاید بیش از آموزش‌ها در کلاس درس، برای ما آورده تربیتی داشته باشد.

او گفت:یکی از رویکرد‌های تحولی ما مردمی سازی امور در سطوح مختلف آموزشی است و خیرین الگوی موفق از مردمی سازی امور در ساخت و ساز مدارس هستند که به جامعه معرفی شده‌اند و ما خواهان تکثیر و تسری این الگو به سایر سطوح نظام آموزشی از سیاست گذاری گرفته تا امور اجرایی مدارس هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیرین ساخته می‌شود که این عدد در آموزش و پرورش عادی ۳۰ تا ۵۰ درصد است اظهار کرد: هشت پروژه ناتمام داشتیم که پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۸۰ درصد داشتند و امید است با آورده پویش " صحن حرم مدرسه ام" شاهد تسریع تکمیل این پروژه‌ها باشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش استثنایی با توجه به گروه هدف، استاندارد‌های مناسب را مدنظر داریم گفت: اقتضائات مدرسه اوتیسم با مدرسه نابینایان یا مدرسه دانش آموزان دارای مشکلات جسمی حرکتی متفاوت است. در حال بررسی هستیم که به روز‌ترین استاندارد‌ها را به سازمان نوسازی ارائه کنیم. هشت استان مدرسه ویژه اوتیسم ندارند که اکنون در دستورکار سازمان نوسازی قرار دارد و ۹ استان هم هنوز مدرسه اوتیسم شان تکمیل نشده است.

حسینی ادامه داد: ۱۵۵ فضای آموزشی، تربیتی در دست ساخت داریم و ۱۲۱ فضای آموزشی دیگر مورد نیاز است.

حسینی افزود: سیاست‌هایی را در حوزه ساخت‌وساز مدارس به لحاظ فضای فیزیکی و تجهیزات مدنظر داریم. تجهیزات ما متفاوت از مدارس عادی است و سازمان نوسازی نیز متناسب با استاندارد‌های ما این ابزار و تجهیزات را آماده می‌کنند.

به گفته او در شرایط کرونایی دو سال گذشته، ورود به حوزه فناورانه در مدارس تسهیل شد، اما هنوز برخی مدارس هوشمند نیستند. با خیرین مذاکراتی انجام شده تا ۱۰۰ کلاس درس را تا مهرماه هوشمند کنیم. خیرین وعده هوشمندسازی ۳۲۰ مدرسه دیگر را نیز به ما داده‌اند که در ادامه مسیر انجام شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: تعلیم و تربیت چندساحتی و متنوع‌سازی محیط‌های یادگیری نیز از دیگر سیاست‌های ماست. ما باید دانش‌آموزان را برای زندگی در اجتماع و کسب مهارت‌های زندگی مهیا کنیم. در همین راستا بهره برداری و استفاده از موقعیت‌های تربیتی نظیر اردوگاه‌ها و فضا‌های ورزشی مدنظر است و بناداریم از ظرفیت پنج اردوگاه بزرگ کشور در برنامه‌های ملی و کشوری ورزشی و پرورشی حوزه استثنایی استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.