مخالفت رئیس جمهور کلمبیا با استرداد قاچاقچیان مواد مخدر به آمریکا

رئیس جمهور منتخب و چپ گرای کلمبیا با استرداد قاچاقچیان مواد مخدر به آمریکا مخالفت کرد.

«گوستاوو پترو» رئیس جمهور منتخب کلمبیا یکشنبه پیشنهاد کرد که نظام استرداد به آمریکا، برای کسانی که ممکن است تسلیم خواسته‌های دستگاه قضایی این کشور شوند، پایان داده شود.

«گوستاوو پترو» در مصاحبه با پایگاه اینترنتی کامبیو، استرداد را «مغایر با رعایت روند تخریب مسالمت آمیز قاچاق مواد مخدر» دانست.

وی افزود: «این تدبیر به مذاکره با آمریکا بستگی دارد و احتمال دارد آن‌ها چنین چیزی را نخواهند یا شرطی برای آن بگذارند.»

رئیس جمهور ۶۲ ساله کلمبیا تأکید کرد: «استرداد یک معاهده دو طرفه است. ما نیز مانند هر ازدواج، دو نفر هستیم.» او در تاریخ هفتم اوت زمام امور کشوری که متحد اصلی آمریکا در منطقه آمریکای جنوبی است، بر عهده می‌گیرد.

بوگوتا و واشنگتن از نزدیک به نیم قرن گذشته در چارچوب مبارزه با مواد مخدر همکاری می‌کنند و پترو از مخالفان سرسخت این همکاری است.

پترو نخستین فرد چپگرایی است که در کلمبیا به قدرت رسیده است. او که سناتور و از چریک‌های سابق کلمبیا بود، در تاریخ ۱۹ ژوئن، با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری کشورش شد.

پترو، دو روز پس از پیروزی در انتخابات، با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تلفنی صحبت کرد. به گفته پترو، بایدن برای روابطی برابرتر متعهد شد. رئیس جمهور آمریکا گفت امیدوار است «تحکیم روابط دوجانبه ادامه پیدا کند.»

وی در دوره تبلیغات انتخاباتی، در چارچوب برنامه بلندپروازانه خود - که هدف از آن به وجود آوردن تغییر در کشوری با شکاف‌های اجتماعی عمیق و درگیر خشونت هاست - به «سیاست تبعیت جمعی» از دستگاه قضائی برای قاچاقچیان مواد مخدر اشاره کرد و جزئیات بیشتری درباره آن بیان نکرده بود.

استرداد مجرمان مدت‌ها یکی از اصلی‌ترین راه‌های استفاده شده برای مجازات سردمداران قاچاق کوکائین از جمله «اُتونیئِل»، رئیس سابق مهم‌ترین کارتل قاچاق مواد مخدر کلمبیا، بوده است. او در ماه مه به آمریکا تحویل داده شد. کلمبیا نخستین تولیدکننده کوکائین و آمریکا نخستین مصرف کننده این ماده مخدر محسوب می شود. 

برچسب ها: کلمبیا ، کوکائین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار