ابراز نگرانی قانونگذاران آمریکایی درخصوص حمایت نظامی واشنگتن از باکو

برخی از قانونگذاران ارشد کنگره آمریکا درخصوص حمایت واشنگتن از جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی و اعلام کردند این کار توازن منطقه را برهم میزند.

چندین تن از قانونگذار ارشد کنگره آمریکا درخصوص فروش تسلیحات نظامی ساخت آمریکا به جمهوری آذربایجان و برهم خوردن توازن نظامی بین باکو و ایروان ابراز نگرانی کردند.

براساس گزارش خبرگزاری آرمنا پرس «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان این کشور به تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای لغو مجدد محدودیت‌های کمک نظامی این کشور به باکو واکنش تندی نشان دادند.

منندز در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «از اینکه می‌بینم وزارت امور خارجه بار دیگر استثنایی برای دور زدن بخش قانون برای ارائه به کمک سالانه به باکو تبدیل شده، بسیار ناامید هستم.»

منندز در ادامه جمهوری آذربایجان را به اشغال بیشتر سرزمین‌ها از طریق حمله خشونت‌آمیز خود به قره‌باغ کوهستانی که طی آن بیش از ۶۵۰۰ نفر کشته شدند متهم کرده و خود را ملزم به نظارت دقیق بر هرگونه کمک نظامی به باکو ادامه دانست  و از وزارت امور خارجه آمریکا خواست که با شفافیت کامل عمل کند.

آدام شیف ​​ نیز در همین راستا اعلام کرد که  آمریکا تحت هیچ شرایطی نباید از جمهوری آذربایجان حمایت نظامی کند.

این در حالی است که منابع رسانه‌ای به تازگی از برگزاری دوره آموزشی ناتو برای نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان در شهر «باکو» خبر دادند.

شایان ذکر است ارمنستان و جمهوری آذربایجان چند دهه است بر سر منطقه کوهستانی «قره باغ» درگیر هستند و هر دو این منطقه را بخشی از خاک خود می‌دانند. باکو توانست در یک جنگ شش هفته‌ای در سال گذشته قبل از امضای آتش‌بس با میانجیگری روسیه، کنترل بخش‌های وسیعی از اراضی داخل و اطراف منطقه را پس بگیرد. حال پاشینیان به دلیل موافقت با این پیمان صلح با واکنش شدید در داخل ارمنستان مواجه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار