تغییرات اقلیمی بلای جان زعفران خراسان رضوی شد

رئیس شورای تربت حیدریه‌ گفت: با‌‌‌ افزایش هزینه‌های تولید زعفران، امسال در صورتی که قیمت زعفران به قیمت واقعی خود نرسد، کشت زعفران برای کشاورزان مقرون به صرفه نخواهد بود.

مهدی جهانشیری گفت: قیمت هر کیلو زعفران برای کشاورزان، بیش از ۴۰ میلیون تومان است و این در حالی است که در بهترین حالت، هر کیلو زعفران، به قیمت ۳۵ تا ۳۸ میلیون تومان از کشاورز خریداری می‌شود.

او گفت: در سال ۹۹ طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید زعفران در کشور ۴۳۰ تن بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ تن تقلیل یافت و با توجه به مشکلات آب و هوایی در امسال و گرمای بی سابقه تابستان امسال، پیش بینی می‌شود که محصول کمی از مزارع برداشت شود.

رئیس شورای تربت حیدریه‌ گفت: ۳۰ سالی است که با توجه به هزینه‌های بالای کاشت و برداشت زعفران و قیمت تمام شده زعفران نه تنها افزایش سطح زیر کشت زعفران نداشتیم بلکه رشد سطح زیر کشت منفی شده و از طرفی کمبود بارندگی در سال زراعی گذشته و گرمای هوا در تابستان قطعا پیاز زعفران را دچار تنش خواهد کرد و این تنش‌ها منجر به کاهش محصول زعفران در امسال خواهد شد.

جهانشیری گفت: در امسال نه تنها کاهش محصول خواهیم داشت بلکه با آغاز دوره پسا‌کرونا میزان زیادی از زعفران سال قبل از بازار جمع شده و به صورت رسمی و بخش زیادی به صورت قاچاق از مرز‌ها خارج شده و این باعث افزایش چشمگیر قیمت زعفران خواهد شد لذا نکته‌ای که کشاورزان باید توجه کنند افزایش قیمت زعفران بسیارمحتمل بوده و باید طوری عمل کنند که در پایان فصل زعفران دچادر مشکل‌نشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار