در میزگرد باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه مطرح شد؛

آموزش با توجه به استعدادها و علایق نوجوانان و جوانان، توسط مجموعه خلاق کرمانشاهی

یک مجموعه کرمانشاهی، وب سایتی آموزشی و سرگرمی طراحی کرده است که با توجه به استعدادهای فردی و با شیوه بازی، به افراد آموزش‌های مختلفی می‌دهد.

یک تیم خلاق کرمانشاهی، بستر آنلاین و وب سایتی به نام پانیکار برای آموزش رده‌های سنی مختلف، خصوصا نوجوانان و جوانان طراحی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند ضعف سیستم آموزشی که در آن آموزش یکسان به افراد داده می‌شود، آن‌ها را به فکر طراحی این نرم‌افزار انداخته است که آموزش‌های شخصی شده و منحصربه‌فرد و با توجه به توانایی‌های افراد، به کاربرانشان می‌دهد. در میز گرد باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه، سید وحید حقیقی، مدیرعامل و  سهیل منصوری، مدیر تولید محتوا مجموعه توضیحاتی در خصوص نحوه عملکرد این نرم‌افزار آموزشی ارائه کردند؛

 

 

آموزش با توجه به استعدادها و علایق کودکان، توسط مجموعه خلاق کرمانشاهی

فکر اجرای یک برنامه آموزشی مجازی چطور به ذهن شما رسید؟

سید وحید حقیقی، مدیرعامل: ما به فکر این هستیم رقابت‌هایی که در بازی‌های آنلاین بسیار زیاد است و پس از کرونا و با افزایش دسترسی کودکان و نوجوانان به گوشی‌های هوشمند تشدید شد را به سمت یادگیری و آموزش پیش ببریم و در نظر داریم  پس از دریافت آموزش‌ها، ورود  به بازار کار را برای کاربران تسهیل کنیم.

پانیکار یعنی چه؟
حقیقی: حروف  پانی در پانیکار، به‌معنای پرسونا، آموزش مهارت نرم و سخت، نیروی پیش‌برنده و یادگیرنده برتر است. سه حلقه مفقوده نظام آموزشی که شناخت استعداد، آموزش بر اساس شناخت ایجاد شده و بهره‌برداری از آن است، در پانیکار مورد توجه قرار گرفته‌اند.‌

آموزش با توجه به استعدادها و علایق کودکان، توسط مجموعه خلاق کرمانشاهی
می‌شود منظورتان از پرسونا را هم شفاف بیان کنید؟
منصوری، مدیر تولید محتوا مجموعه: در فلسفه ژاپنی چیزی وجود دارد به اسم «ایکیگای» به معنای دلیل وجود داشتن یا خویشتن خویش. راجع‌به این است که شما چه چیزی دوست دارید، در چه چیزی استعداد داری و از چه چیزی کسب درآمد می‌کنی و چه خدمتی به جهان می‌کنی؟ مجموعه این‌ها کنار همف همان ایکیگای است که ما در غالب پرسونا آن را ارائه داده‌ایم. به‌عبارت دیگر، پرسونا در پانیکار یعنی کشف استعداد، شناخت علایق، رفتار، شخصیت و سایر لایه‌های ذهن و بررسی ویژگی‌ها و تاثیرات هریک است.

درباره عملکرد پانیکار بیشتر توضیح دهید

حقیقی: ما در پانیکار یک فرآیند ۶ مرحله‌ای طراحی کردیم که در مرحله اول استعدادیابی و شخصیت‌شناسی انجام می‌شود. از مرحله دوم به بعد بر اساس پاسخ شخصیت‌شناسی، رده سنی و جنسیت آموزش‌ها منحصربه‌فرد می‌شوند. در این مجموعه ۴۸ گونه آموزش برای ارائه به افراد وجود دارد. مرحله دوم مهارت‌های نرم است که در نظام آموزشی ما به آن پرداخته نمی‌شود. مهارت‌های نرم، مجموعه مهارت‌هایی هستند که کمک می‌کنند فرد با خود و محیط ارتباط سالم‌تری برقرار کند. مانند مهارت خودآگاهی، نه گفتن، همدلی، قدرت مذاکره، تمرکز و ... در مرحله سوم آموزش‌های تیم‌سازی به مخاطبین داده می‌شود که به‌وسیله بازی صورت می‌گیرد؛ نتیجه فعالیت‌ها و مهارت‌های کاربر به‌صورت امتیاز به او نمایش داده می‌شود. مرحله چهارم آموزش مهارت‌های سخت است در ۶ حوزه هنری، ورزشی، انیمیشن، فناوری اطلاعات و عمومی و در دو مرحله پایانی هم با دنیای کارمندی و کارآفرینی آشنا می‌شوند.

منصوری: در پانیکار آموزش بر مبنای استعداد‌های فردی، با چاشنی لذت و بر اساس هویت و شخصیت افراد است و مهم‌ترین اتفاقی که در این دوره میفتد، عادت‌سازی است. ذهن کاربر در این دوره به مطالعه، ورزش و.. عادت می‌کند.

آموزش با توجه به استعدادها و علایق کودکان، توسط مجموعه خلاق کرمانشاهی

کیفیت فراگیری آموزش‌ها توسط کاربر در این نرم‌افزار قابل بررسی است؟

حقیقی: در بحث کمیت پیشروی کاربر، ۲۵ سطح در مرحله اول ۵ سطح و مراحل بعدی هر کدام ۴ سطح طراحی شده‌اند؛ و با گذراندن هر مرحله سطح کاربر بالا می‌رود، اما در بحث کیفیت انجام مراحل در پانیکار، آزمونک‌ها و مسابقاتی برگزار می‌شود که در آن‌ها کیفیت پیشروی تعیین می‌شود. همچنین تمرین‌ها، آزمون‌ها و روند فعالیت‌های کاربر توسط کارشناسان و روان‌شناسان مجموعه تحلیل و بر اساس تحلیل آن‌ها تعیین پرسونا صورت می‌گیرد و در نمودار‌هایی روند ایجاد تغییر در کاربر نمایش داده می‌شود.

در پایان بازخوردهایی که تا به‌حال دریافت کرده‌اید را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

منصوری: مرحله ایده تا اجرا در این طرح بسیار طولانی و پر زحمت بوده است و تیم‌های مختلف ما در مجموعه در حال فعالیت هستند. مدت زیادی نیست که وارد فاز اجرایی شده‌ایم؛ اما تا کنون نظرات کاربران بسیار رضایت بخش بوده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.