روسیه قطعنامه سازمان ملل درباره گذرگاه‌های مرزی سوریه را وتو کرد

روسیه قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید یک‌ساله بازبودن گذرگاه‌های مرزی از سمت ترکیه به سوریه را وتو کرد.

شورای امنیت سازمان ملل نتوانست رأی مورد نظر برای تمدید یک ساله بازبودن گذرگاه‌های مرزی در شمال غرب سوریه را دریافت کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، روسیه که یکی از اعضای دارای حق وتو است، تنها خواستار تمدید ۶ ماهه این کمک‌های بشردوستانه است که قرار است از طریق ترکیه به سوریه برود. با این حال دیگر اعضای شورا برای تمدید یک ساله این قطعنامه فشار می‌آورند.

روسیه بار‌ها خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه به شمال غرب سوریه شده است، اما می‌گوید این کمک‌ها باید از خاک این کشور منتقل شود و نه از خارج. مقامات این کشور علت مخالفت با تمدید ۱۲ ماهه این سازوکار را سوء استفاده‌های فراوان در حاشیه ارسال این کمک‌ها عنوان کرده‌اند.

اوایل ژوئیه سال ۲۰۲۰ هم چین و روسیه قطعنامه سازمان ملل برای باز کردن دو گذرگاه از ترکیه به سوریه را وتو کردند. چند روز بعد، شورای امنیت اجازه ارسال کالا‌ها از یکی از این گذرگاه‌ها را صادر کرد.

«جرالدین برن ناسون» سفیر ایرلند در سازمان ملل دیروز در این خصوص گفت که کشور‌های عضو در حال بررسی برای دستیابی به یک اجماع هستند. «دیمیتری پولیانسکی» معاون سفیر روسیه در سازمان ملل هم گفته بود بر سر این قطعنامه تا ۹۹ درصد توافق نظر وجود دارد، اما روسیه بر سر ۶ ماهه بودن آن اصرار دارد.

گفتنی است، هفته گذشته سازمان ملل اعلام کرد در ده سال گذشته، بیش از ۳۰۰ هزار غیرنظامی در سوریه کشته شده‌اند که بالاترین برآورد رسمی از تلفات غیرنظامیان است. شهر ادلب که در شمال غربی سوریه قرار دارد، آخرین سنگر تحت کنترل شورشیان سوریه و منطقه‌ای است که گروهک تروریستی هیئت تحریر الشام که یک گروه شبه نظامی تروریستی وابسته به القاعده است، در آن فعالیت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار