چه کسانی از ترور آبه سود می‌برند؟

ضارب شینزوآبه نخست وزیر سابق ژاپن که یاماگامی تِتسویا ۴۱ ساله معرفی شده و عضو سابق نیروی دریایی ژاپن است به پلیس گفته به دلیل کینه شخصی که از آبه داشته، او را با دو گلوله هدف قرار داده است.

ترور «شینزو آبه» نخست‌وزیر سابق ژاپن با استفاده از سلاح گرم دست‌ساز، مردم ژاپن را در شوک فرو برده و واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان به دنبال داشته است. آبه از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ به‌عنوان نخست‌وزیر ژاپن از حزب لیبرال دموکرات خدمت کرده بود. در واقع آبه ۶۷ ساله، رکورددار طولانی‌ترین زمان نخست‌وزیری در ژاپن بود. او صبح جمعه حین سخنرانی انتخاباتی به نیابت از نامزد حزب لیبرال دموکرات برای مجلس علیا در شهر نارا ترور شد.

ضارب که یاماگامی تِتسویا ۴۱ ساله معرفی شده و عضو سابق نیروی دریایی ژاپن است به پلیس گفته به دلیل کینه شخصی که از آبه داشته، او را با دو گلوله هدف قرار داده است. دانشگاه علوم پزشکی نارا در توضیح جان باختن آبه گفت، جراحات به‌قدری عمیق بود که به قلب وی نیز رسیده بود و با وجود واحد‌های خون متعددی که به او تزریق شد، بر اثر ایست قلبی-تنفسی و از دست دادن خون زیاد، فوت کرد. فروش سلاح در ژاپن ممنوع است، اما گفته می‌شود که ضارب از نوعی شات‌گان دو لول دست‌ساز برای ترور آبه استفاده کرده است.

سرزمین سامورایی‌ها در شوک

نخست‌وزیر سابق ژاپن از ناحیه سمت راست گردن و ترقوه چپ هدف اصابت گلوله قرار گرفته بود. «جو بایدن» در بیانیه‌ای ترور آبه را «فاجعه‌ای برای ژاپن» توصیف کرد و گفت: «بابت مرگ شینزو آبه شوکه و عمیقاً ناراحت شدم». «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در پیامی، به قتل رسیدن آبه را «ضایعه‌ای جبران ناپذیر» توصیف کرد. کشور‌های اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، جمهوری چک و فرانسه هم ضمن ابراز تسلیت به مردم ژاپن، همبستگی خود با این کشور را اعلام کردند.

برخی از تحلیل‌های اولیه نیز احتمال می‌دهند عامل ترور شینزو آبه با انگیزه انتقام آساهارا دست به ترور نخست وزیر سابق ژاپن زده است. شینزو آبه نخست وزیر سابق، دومین سیاستمداری است که طی ۶۲ سال گذشته در ژاپن ترور می‌شود. ینه جیرو اسانوما رهبر حزب سوسیالیست، سال ۱۹۶٠ با شمشیر سامورایی به قتل رسید. همچنین هواداران فرقه اوم سال ۱۹۹۵ با پخش گاز سارین در متروی توکیو، ۱۳ نفر را کشتند و ده‌ها نفر را مجروح کردند.

شوکو آساهارا رهبر گروه «اوم شینریکیو» اهل ژاپن بود. او گروه اوم‌شینریکیو را در سال ۱۹۸۴ بنیان گذاری کرد. شوکو آساهارا خود را هم مسیح و هم نخستین کسی می‌دانست که بعد از بودا به مرحله معرفت حقیقی یا تنویر رسیده است. وی پس از حادثه حمله با گاز سارین در متروی توکیو در سال ۱۹۹۵ دستگیر و محکوم به اعدام شد. حکم اعدام او در ۶ ژوئیه ۲۰۱۸ با دار زدن اجرا شد. شش نفر دیگر از متهمان حملات متروی توکیو نیز در همان روز اعدام شدند. در این میان برخی انتقام آساهارا را هم از انگیزه‌های احتمالی حمله به آبه بیان کرده اند.

وبگاه چینی گلوبال تایمز نوشت: حمله به آبه قطعا جناح راست ژاپنی را تحریک خواهد کرد. جانشین و حامیان آبه ممکن است از این حادثه استفاده کنند تا دولت را برای مشارکت فعال ژاپن در QUAD تحت فشار قرار دهند و ورود ناتو به شرق آسیا را تسهیل کنند. نیرو‌های دست راستی در ژاپن ممکن است در بحبوحه رکود اقتصادی و شکاف‌های اجتماعی، فعال‌تر شوند و دوباره به تنش دست بزنند. حمله به آبه ممکن است بازنگری قانون اساسی صلح‌طلب را تسریع کند و تأثیرات جدی بر سیاست خارجی، مانند روابط با چین و ایالات متحده بگذارد.

منبع: خراسان

برچسب ها: شینزوآبه ، تروریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.