BA ۴ و BA ۵ یک و نیم برابر اُمیکرون قدرت انتقال دارند

رئیس بهداشت خوزستان آخرین وضعیت شیوع کرونا، ابتلا به این بیماری و واکسیناسیون در استان را تشریح کرد.

سیدمحمد علوی  گفت: سویه جدیدی از اُمیکرون با نام BA ۴ و BA ۵ آغاز شده که یک و نیم برابر اُمیکرون قدرت انتقال دارد، بطوریکه یک نفر می‌تواند ۱۸ نفر دیگر را مبتلا کند.

به گفته او این سویه جهش یافته به سرعت در اروپا در حال انتشار است و  براساس آمار‌های موجود، در یک روز ۱۴۰ هزار نفر در فرانسه، ۱۱۰ هزار نفر در ایتالیا و در آمریکا ۱۰۷ هزار شناسایی شده اند و ۳۰۰ آمریکایی در یک روز جان خود را از دست داده اند.

رئیس بهداشت خوزستان گفت: در کشور ما ابتلا به امیکرون در یک هفته از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر به ۸ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده که این آمار رشد ۲۰۵ درصدی را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول می‌گوید: آمار ابتلا به این بیماری در استان در ۲ هفته گذشته ۱۳۷ نفر بوده، این در حالی است که هفته قبل شاهد ابتلا ۳۳۷ نفر بودیم که نشان دهنده افزایش ۱۷.۵ برابری آمار ابتلا به امیکرون هستیم.

آقای علوی گفت:  روز شنبه آمار ابتلا به امیکرون در خوزستان ۶۸ نفر بود و در روز یکشنبه به ۱۶۱ رسید، همچنین آمار بستری‌ها در این مدت زمان از ۱۱ نفر به ۲۴ نفر رسیده که گویای ۲ برابر شدن تعداد ابتلا و بستری‌ها است.

رئیس بهداشت خوزستان در تشریح دلیل افزایش آمار ابتلا به امیکرون گفت: ماهیت اپیدمی اینگونه است که پس از فروکش کردن، به تدریج اُفت ایمنی اتفاق می‌افتد، جمعیت حساس رشد می‌کند و در نتیجه مردم مستعد ابتلا می‌شوند.

این مقام مسئول دومین دلیل افزایش بیماران کرونایی را پوشش نامناسب تزریق واکسن کووید-۱۹ و تکمیل نشدن فرآیند واکسیناسیون دانست و گفت: ۲۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال واکسیناسیون خود را کامل نکرده اند، ضمن اینکه ۶۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال نیز دز سوم واکسن را تزریق نکرده اند.

او  بی توجهی و عادی انگاری درخصوص کرونا را سومین دلیل افزایش سریع شیوع و ابتلا به بیماری برشمرد و  گفت که در حال حاضر کمتر از ۵ درصد مردم ماسک استفاده می‌کنند.

سید محمد علوی گفت: برخی افراد از ابتلا به بیماری ترسی ندارند و با گمان به اینکه بهبود می‌یابد، از تزریق واکسن امتناع می‌کنند، این در حالی است که باید عوارض آن را در نظر گرفت، زیرا اثبات شده که پانکراس درگیر می‌شود و افراد مستعد ابتلا به دیابت می‌شوند.

رئیس بهداشت خوزستان بروز اختلال‌های عروقی و ضعف‌های عضلانی شدید را از دیگر عوارض کرونا عنوان کرد که  برای پیشگیری از افزایش ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از آن باید شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شوند.

تولد زیرسویه ‎های BA.۴ و BA.۵ در جهان به حدود سه ماه قبل برمی‎ گردد و پس از مشاهده در آفریقا، دیگر کشور‌ها و مناطق جهان از جمله آمریکا، اروپا و شرق آسیا نیز مواردی از ابتلا به آن را ثبت کرده ‎اند.

سازمان جهانی بهداشت هم هفته گذشته از افزایش ۱۸ درصدی عفونت‎‌های جدید کرونا در جهان خبر داد و اعلام کرد که بیشترین موارد آن مربوط به سویه BA.۵ بوده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.