وزیر امور خارجه در دیدار با همتای ایتالیایی:

ایران می‌خواهد برجام خوب کار کند/ باید از برجام نفع کامل اقتصادی ببریم

امیرعبداللهیان گفت: ما خواستار یک توافق خوب و پایدار هستیم؛ معتقدیم ایران باید قادر باشد از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور گفت‌وگو و رایزنی با مقامات کشورهای ایتالیا و واتیکان وارد رم شده است، ظهر امروز دوشنبه، با لوییجی دیماریو وزیر امور خارجه ایتالیا دیدار کرد.

در این ملاقات دو وزیر راه های گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادند.

امیر عبداللهیان با اشاره به سابقه دیرینه روابط دوستانه و ظرفیت های موجود در دو کشور، بهره گیری از این ظرفیت ها برای توسعه هر چه بیشتر همکاری ها به ویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی میان ایران و ایتالیا را مورد تاکید قرار داد.

در این راستا اهمیت توسعه گردشگری میان دو کشور با توجه به جاذبه های توریستی ایران و ایتالیا و افزایش پروازها میان دو کشور مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز علاقه مندی به حضور تکنولوژی و کالاهای ایتالیایی و ایرانی در بازار دو کشور، شرایط فعلی را فرصتی مناسب برای دو طرف به منظور گسترش تبادلات تجاری عنوان و پیشنهاد نمود بخش‌های خصوصی دو کشور برای تعمیق همکاری های اقتصادی و تجاری فعال شوند.

وی اهمیت بررسی موضوعات کنسولی و تسهیل در تردد و تبادلات مردمی میان دو کشور در این رابطه را یادآور شد.

امیر عبداللهیان در خصوص برجام اظهار داشت ما می خواهیم که برجام خوب کار کند، ما به طور جدی خواستار یک توافق خوب و پایدار هستیم؛ معتقدیم ایران باید قادر باشد از برجام نفع کامل اقتصادی ببرد. آمریکا باید این واقعیت را در حوزه تضمین به خوبی درک کند.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره ابتکارات جدید خود را ارائه کرده است؛ با این حال آمریکایی‌ها درست و منطقی عمل نکرده‌اند. آنها بایستی درک خود از موضوع را واقع بینانه کنند.

امیرعبداللهیان همچنین ابراز داشت ایران علاقه مند است سهم طبیعی خود را در بازار انرژی داشته باشد و از این طریق به جامعه بین المللی مساعدت نماید.

ایتالیا و اتحادیه اروپا علاقه‌مندند مذاکرات در خصوص بازگشت همه طرف‌ها به برجام به نتیجه برسد

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این ملاقات سفر وزیر امور خارجه کشورمان در مقطع کنونی تحولات بین المللی را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و آن را فرصت مناسبی برای گسترش روابط دو جانبه ارزیابی نمود.

وی اظهار داشت: شرکت های ایتالیایی علاقه مند هستند به فعالیت های اقتصادی خود در ایران ادامه دهند.

آقای دی ماریو تاکید کرد ایتالیا و اتحادیه اروپا علاقه‌مندند مذاکرات در خصوص بازگشت همه طرف‌ها به برجام به نتیجه برسد و ایتالیا آماده است در این زمینه نقشی مثبت ایفا کند.

دو وزیر در زمینه گسترش همکاری های علمی و فرهنگی میان دو کشور اعلام آمادگی کردند. وزیر امور خارجه ایتالیا از تلاش های دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مبادلات علمی و فرهنگی تقدیر و تشکر به عمل آورد. وی با ابراز امیدواری در حصول توافق بین ایران و ۵+۱ تاکید کرد روابط دو کشور باید فراگیر باشد و منحصر به یک بخش خاص مانند انرژی نشود.

موضوعات منطقه‌ای و تحولات بین المللی بخش دیگری از گفتگوهای میان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایتالیا بود.

امیر عبداللهیان ضمن تاکید بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با توسل به جنگ چه در یمن یا افغانستان و یا اوکراین اظهار داشت در بحران اوکراین ما تلاش کردیم از طریق تماس های خود با مسکو و کییف دو طرف را به گفتگو دعوت کنیم. همچنین در سطح منطقه ای، در فعالیت های دیپلماتیک خود تلاش می کنیم که مسائل میان ترکیه و سوریه از طریق مذاکره و گفتگو های مسالمت آمیز حل و فصل شود و از بروز جنگ جدید در این بخش از جهان جلوگیری به عمل آید.

در این دیدار مسائل متنوع همکاری ها و‌از جمله ضرورت پیگیری برخی مباحث کنسولی مورد توجه طرفین قرار گرفت.

برچسب ها: وزارت خارجه ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۱ تير ۱۴۰۱
برجام باید یک کم با گریسی روغنی چربش کنی را میفته بد هم کار نمیکنه البته برای بعضی ها
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۰۹:۱۹ ۲۱ تير ۱۴۰۱
سلام برجام اقتصاد نیست ، برجام هویت و استقلال کشور است . ما انقلابمان با شعار استقلال ، آزادی شکل گرفته نباید اجازه دهیم بیگانگان برای ما تعیین تکلیف کنند . برجام یعنی اقتدار اگر با قدرت در مقابل استکبار بایستیم و نترسیم و اعتقاد داشته باشیم یدالله فوق ایدیهم . مثل امثال روحانی و ... جای استکبار را با خداوند متعال اشتباه نگیریم و خود را ذلیل فرض کنیم . آنوقت ذلت دشمنان را مشاهده خواهیم کرد . طراحی پدافند غیر عامل با تمرکز زدایی پایتخت ، تقویت بنیه دفاعی با ساخت کلاهک هسته ای و موشک های دور برد . برخورد شدید با نفوذی های صهیونیست داخلی و پاسخ به موقع به صهیونیست های تروریست خارجی (اختلاسگران ، احتکار کنندگان ، قاچاقچیان ، رانت خواران و...) می تواند استکبار را به زیر بکشد و ایران را جزء ابر قدرت ها قرار دهد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۱ تير ۱۴۰۱
آره وزیر امور خارجه تون حتی بلد نیست انگلیسی صحبت کنه اونوقت چطوری میخواید برجام درست کار کنه .....خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۱ تير ۱۴۰۱
دل خوش تعریف چی براه ایتالیا میکنید فکر ملت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۱ تير ۱۴۰۱
جنگ جنگ تا پیروزی
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۰:۲۱ ۲۱ تير ۱۴۰۱
آقای حسین امیر عبداللهیان شما خیلی راههای متعددی برای ادامه زندگی ایرانیان پیش رویتان دارید. چرا سرنوشت کشور را به برجام امریکایی گره زده اید؟ از گرسنگی میترسید؟ از جنگ میترسید؟ چرا از خدا و حضرت امیر نمیترسید بجای امریکا؟ اگر از امریکا نمیترسید چرا در کاخ سفید خیمه زده اید؟ مگر شما وارث خمینی کبیر و شهدا نیستید؟ چرا مثل محمد رضا پهلوی دستتان جلوی امریکا به گدایی دراز است؟ شما اگر روابطتان را با امریکا دوستانه کنید چطور میخواهید با اسراییل و امریکا مقابله داشته باشید؟ چگونه از فلسطین و یمن و لبنان دفاع خواهید کرد؟ چرا جرات چشم پوشی از برجام را ندارید؟ ما الان بهترین موقعیت را در جهان داریم ولی زنجیر برجام ما را اسیر کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۰ تير ۱۴۰۱
مرگ بر برجام.ظریف خدا ازت نگذره
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۲۲:۴۱ ۲۰ تير ۱۴۰۱
سلام ،

ایران حاضر است برای شروع کار مجدد شرکت آیتالیا ،
با کارخانه فیات همکاری کند ،

نظرتون ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۱ تير ۱۴۰۱
شما برو برا عروسکات تصمیم بگیر کوچولو
نمیخواد برا کشور تعیین تکلیف کنی
آخرین اخبار