کاهش ۴۰ درصدی تولید محصول انگور دربردسکن

مدیر جهادکشاورزی بردسکن گفت: برداشت محصول انگور که از ۱۵ تیرماه از سطح ۸۰۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان شروع شده است به خاطر خشکسالی، گرمای بیش از حد هوا و خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی تولید این محصول را ۴۰ درصد کاهش داده است.

مهندس علیرضا مهمیز گفت: علاوه براینکه سطح زیرکشت باغات انگور نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است محصول انگور دچارآفتاب سوختگی و کیفیت آن کاهش پیدا کرده است و باغداران مجبور هستند محصول خود را به جای اینکه فرآوری و تبدیل به کشمش کنند زود‌تر برداشت و با قیمت پایین تری به صورت تازه خوری روانه بازار کنند.

او گفت: با برداشت میانگین ۱۵ تن از هر هکتار پیش بینی می‌شود ۹ هزار تن محصول انگور تولید که ارزش اقتصادی آن ۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود. مدیر جهادکشاورزی بردسکن با بیان اینکه در مدت یک ماه برداشت این محصول برای ۱۵ هزار نفر روز ایجاد اشتغال می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن گفت: در شهرستان بردسکن ۲۳ رقم انگور تولید می‌شود که ۸۵ درصد رقم آن پیکامی و عسکری می‌باشد که رقم غالب و مرغوب‌ترین آن برای تهیه کشمش سبز قلمی و صادراتی به کشور‌های همسایه ارسال می‌شود.

علیرضا مهمیز گفت: از مجموع محصول تولیدی شهرستان بردسکن ۳۰ درصد آن به صورت تازه خوری به استان‌های کشور ارسال و ۷۰ درصد آن فرآوری و تبدیل به کشمش می‌شود.

او گفت: به دلیل افزایش دما و کاهش کیفیت انگور می‌طلبد متولیان امر با پرداخت تسهیلات کم بهره و بلند مدت باغداران را مورد حمایت قرار دهند تا با احداث استخر‌های ذخیره آب طول مدار آبیاری را کوتاه کنند و با اجرای طرح شید و سایبان در باغات انگور نسبت به پیش رس کردن انگور و مقابله با آفات و بیماری‌ها، آفتاب سوختگی و سرما زدگی اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.